Xuri skrev:
Nethril skrev:
Xuri skrev:
Fel fel fel
På alla clio från typ 98 å fram så sitter de seperata tändspolar å inte kombinerade så hon har 4 st tändspolar å risken att alla 4 skulle vara dåliga helt plötsligt låter ju riktigt rätt...
Men kan det vara så att bilen kanske har varit dålig under en tid? att någon tändspole gett upp utan att jag märkt det? och nu kanske en till blev kass och nu "plötsligt" krånglar bilen?
hur märker man på bilen att en tändspole är dålig?
Om så 3 tändspolar av 4a har gått sönder på bilen så skulle de varit lite liv i bilen å inte bara snurrat på startmotor
Dom flesta som har skruvat lite med bilar håller nog med mig när jag säger ....att de till 99 % antingen går soppapumpen eller så går den inte ...1 % går men ger kanske dåligt med tryck men då är de alltid dåligt tryck å inte bra i bland å dåligt ibland (alltså går bilen alltid dåligt).... Jag vill ha de till att ... Din bil startar ibland å då går den kalas fint eller hur ?
de bryter mot allt jag vet om soppapumpar :p (å allt jag vet om tändspolar också för är en trasig så är den...då är de alltid dålig gnista tex)
du får ofta köra 4-6 gånger på starten å de drar möe kräm.... sen kör du kanske en runda å nästa gång får du köra 4-6 gånger på starten igen ? Då verkar varken batteriet dåligt för då brukar dom inte ta emot laddning så bra ...å om din generator varit dålig så hade de nog inte laddat upp batteriet å du hade fått kabla igång bilen hela tiden istället....
Du testade med annan nyckel å då är de ju inte fel på startkoden i nyckeln i alla fall...kan ju vara antennringen i bilen men de är extremt sällan...den där röda pricken i bilen lyser om startspärren är aktiv (kolla de nästa gång bilen inte startar om lampan blinkar eller lyser)
Testa köra ett par dagar med en extra jord (startkabeln vi snackade om mellan motor å batteriets minuspol) hela tiden...den kan inte göra någon skada så länge den inte kan lossna å trassla in sig i nått remhjul eller trilla under bilen...ha den på dygnet runt i 2 dagar så märker du rätt fort om den är lättstartade eller inte
Hej,
Väcker denna tråden igen
Har samma startproblem som trådskaparen. Min bil en Clio II 1.2, årsmodell 2000.
Har bytt fördelningsdosa(heter det så?), tändkablar, tändstift, kollat jord (mätt och använt startkablar vid startförsök), nyckelbatteri.
Ibland startar bilen med en gång, ibland på fjärde försöket.
När den startar så är det med en gång, ingen tvekan.
Går bra för övrigt. Gick igenom besiktningen med detta startproblem, så allt verkar vara OK förutom just starten.
Anledningen till att jag bytt tänd-delar är för att den gick dåligt med ojämn tomgång. det gör den inte längre, nu bråkar den vid start istället
Någon idé vad jag skall testa mer?
Trevlig midsommar! 😎
Mvh
Oskar