3659
Sök

Clio som bråkar med mig, dam i nöd!

13 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#21
Xuri skrev:
marven skrev:
Min kompis har en exakt likadan Clio -01 1.4, hans hade likadant fel för 2 veckor sen det var ena tändspolen som hade gett upp, där sitter 2 st, likabra att byta båda på en gång(dom brukar gå sönder ungefär samtidigt)
lycka till
mvh

Fel fel fel

På alla clio från typ 98 å fram så sitter de seperata tändspolar å inte kombinerade så hon har 4 st tändspolar å risken att alla 4 skulle vara dåliga helt plötsligt låter ju riktigt rätt...

Men kan det vara så att bilen kanske har varit dålig under en tid? att någon tändspole gett upp utan att jag märkt det? och nu kanske en till blev kass och nu "plötsligt" krånglar bilen?
hur märker man på bilen att en tändspole är dålig?

Oldschool
299 Inlägg
6 juli 2008
#22
Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.
Det sämsta med elektricitet är att den inte syns. Om motorn läcker olja är det ju bara att följa klabbets väg. Men om din generator har problem krävs det en voltmätare för att hitta felets källa.

En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läge ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.

Kör aldrig utan batteri
Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat. Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet. Det finns också fordon som begår generator-harakiri om batteriet är urladdat men på plats. Därför upprepar jag mitt ständiga mantra: Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.

Om generatorn laddar mer än 15 volt så ska du byta laddningsregulatorn. Annars går i bästa fall glödlamporna sönder hela tiden. I sämsta fall blir det dyr elektronik som måste bytas. Det kan även vara fel på laddningsregulatorn när generatorn aldrig vill ge 14 volt. Men ett sådant fel kan också bero på inre fel i generatorn som kräver specialkunskaper för att felsöka och åtgärda. Glöm inte att använda alla dina sinnen, strömmen är visserligen osynlig men vid ordentliga haverier behövs inga mätare. Ty det är inte lönt att byta regulator om generatorn luktar skogsbrand - då återstår bara att åka till närmaste bilelektriker.

En annan sak med gamla fordon
Ovanstående råd gäller främst för personbilar från och med 1980-talet och fram till i dag. Motorcyklar samt äldre bilar kan ha lite olika konstruktioner. Gamla Harley Davidson (innan 1970) har generatorer som fungerar på samma sätt som i en Volvo PV. Och generatorerna i de moderna Triumphcyklarna fungerar som generatorn i en Volvo 740. Men den MC-generator som bland annat sitter på gårdagens brittiska bågar och moderna HD fungerar ungefär som en moped!



Dålig laddning av batteriet kan också bero på dålig jordning. Det är speciellt vanligt på nylackerade bilar – som ägs av extremputs-nördar samt rostiga rishögar – som ägs av anti-putsnördar. Lossa sladden, skrapa bort färgen/rosten och använd kopparpasta vid monteringen.

Mät laddningen med en voltmätare kopplad till batteriet. Ställ multimetern på 20 DCV (20 volt likström).

Laddningsgeneratorn är sammanbyggd med generatorns kolhållare. Och regulatorn är ganska lätt att byta på så gott som alla bilar. Det svåra kan däremot vara att få bort generatorn.

259 Inlägg
6 juli 2008
#23
hade precis likadant på en ford mondeo 99a, felsökte lite på den och kom till slut fram till att det var startmotorn, är som en magnet som ska slå till som den var full med skit så ja plocka bara lös startmotorn och rengjorde sen funkade den kanon. kanske är värt att testa de,

mvh robin


171 Inlägg
6 juli 2008
#24
tänder de eller är den bara helt död?

är de så att de inte tänder alls så tippar jag på nån tändspole eller nåt med tändningen,


74 Inlägg
6 juli 2008
#25
Om startmotorn snurrar och tuggar så är det absolut inget fel på batteriet så den biten av felsökningen borde du kunna hoppa över. Är det så att det bara låter *klick* när du vrider på nyckeln så kan det vara trasig startmotor eller dåligt batteri.

Jag skulle inrikta felsökningen mot tändstift, tändspolar och bränslepump. Med tanke på att problemet kommer och går så låter det ju lite mer som problem med bränsletillförsel än tändningsproblem.

Luktar det bensin eller så när du försöker starta bilen så kan det vara läckage någonstans. Kan även vara dålig bensin eller vatten i bensinen om du brukar tanka småslattar.


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 juli 2008
#26
Nethril skrev:
Xuri skrev:
marven skrev:
Min kompis har en exakt likadan Clio -01 1.4, hans hade likadant fel för 2 veckor sen det var ena tändspolen som hade gett upp, där sitter 2 st, likabra att byta båda på en gång(dom brukar gå sönder ungefär samtidigt)
lycka till
mvh

Fel fel fel

På alla clio från typ 98 å fram så sitter de seperata tändspolar å inte kombinerade så hon har 4 st tändspolar å risken att alla 4 skulle vara dåliga helt plötsligt låter ju riktigt rätt...

Men kan det vara så att bilen kanske har varit dålig under en tid? att någon tändspole gett upp utan att jag märkt det? och nu kanske en till blev kass och nu "plötsligt" krånglar bilen?
hur märker man på bilen att en tändspole är dålig?

Om  så 3 tändspolar  av 4a har gått sönder på bilen så skulle de varit lite liv i bilen å inte bara snurrat på startmotor

Dom flesta som har skruvat lite med bilar håller nog med mig när jag säger ....att de till 99 % antingen går soppapumpen eller så går den inte ...1 % går men ger kanske dåligt med tryck men då är de alltid dåligt tryck å inte bra i bland å dåligt ibland (alltså går bilen alltid dåligt).... Jag vill ha de till att ... Din bil startar ibland å då går den kalas fint eller hur ?

de bryter mot allt jag vet om soppapumpar :p (å allt jag vet om tändspolar också för är en trasig så är den...då är de alltid dålig gnista tex)

du får ofta köra 4-6 gånger på starten å de drar möe kräm.... sen kör du kanske en runda å nästa gång får du köra 4-6 gånger på starten igen ? Då verkar varken batteriet dåligt för då brukar dom inte ta emot laddning så bra ...å om din generator varit dålig så hade de nog inte laddat upp batteriet å du hade fått kabla igång bilen hela tiden istället....

Du testade med annan nyckel å då är de ju inte fel på startkoden i nyckeln i alla fall...kan ju vara antennringen i bilen men de är extremt sällan...den där röda pricken i bilen lyser om startspärren är aktiv (kolla de nästa gång bilen inte startar om lampan blinkar eller lyser)

Testa köra ett par dagar med en extra jord (startkabeln vi snackade om mellan motor å batteriets minuspol) hela tiden...den kan inte göra någon skada så länge den inte kan lossna å trassla in sig i nått remhjul eller trilla under bilen...ha den på dygnet runt i 2 dagar så märker du rätt fort om den är lättstartade eller inte


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 juli 2008
#27
Jag sätter 1krona på bränslepumpsrelät. Min mors vw polo årsmod-90 var likadan förut, enstaka gånger startade den på en gång, andra gånger fick man försöka 5-10 gånger... Upptäckte då att dom gånger den inte stardade hördes heller inget surrande från bränslepumpen när man vred på tändningen... Relät glappade alltså... Bytte relä å allt blev bra, efter att ha bråkat lite på verkstan som hellre bytta tänddelar till ingen mening... sad

Alltså, vrid på tändningen, lyssna om bränslepumpen börjar bygga tryck, sen starta... Hör du bara surrande dom gånger den startar, byt bränslepumpsrelä... Annars blir ja väl 1 krona fattigare tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

2 Inlägg
14 januari 2010
#28
Tänkte låna den här tråden då jag verkar ha samma problem. När man har växlat och skall gasa så kan clion vara lite ryckig i gasen samt att ibland när man står still vid ett rödljus så kan den bara lägga av bara sådär, då är det bara att starta bilen igen och brumma vidare. Jag har även märkt att när jag står still vid ett rödljus då den inte dör så märker jag att mina lysen på bilen blir svagare och så fort jag möter med gas så lyser bilen starkare.

Annars är det inga problem med bilen, den går som vanligt bara att stackarn rycker lite då och då. Hälsade på en polare som jobbar på mekonomen och han tror att det antingen är tändstiftet eller tändspolarn (säger man så?)

Vad tror ni ärade medlemmar på garaget?

1 043 Inlägg
14 januari 2010
#29
slrlsr vilken årsmodell?
Prova att rengöra spjällhuset hjälpte på min -02.

352 Inlägg
14 januari 2010
#30
jag frågar nyfiket till trådskaparen.. när serva du clion senast? ifall det är så att stiften håller på att ge upp tex. Åker du på dåliga vägar? ifall det studsat ordentligt och något skit pajat.

//MVH polaren


4 005 Inlägg
14 januari 2010
#31
slrlsr skrev:
Tänkte låna den här tråden då jag verkar ha samma problem. När man har växlat och skall gasa så kan clion vara lite ryckig i gasen samt att ibland när man står still vid ett rödljus så kan den bara lägga av bara sådär, då är det bara att starta bilen igen och brumma vidare. Jag har även märkt att när jag står still vid ett rödljus då den inte dör så märker jag att mina lysen på bilen blir svagare och så fort jag möter med gas så lyser bilen starkare.

Annars är det inga problem med bilen, den går som vanligt bara att stackarn rycker lite då och då. Hälsade på en polare som jobbar på mekonomen och han tror att det antingen är tändstiftet eller tändspolarn (säger man så?)

Vad tror ni ärade medlemmar på garaget?

Jag tror att det hade passat bättre med en ny tråd.

Justera tändningen?


352 Inlägg
14 januari 2010
#32
slrlsr skrev:
Tänkte låna den här tråden då jag verkar ha samma problem. När man har växlat och skall gasa så kan clion vara lite ryckig i gasen samt att ibland när man står still vid ett rödljus så kan den bara lägga av bara sådär, då är det bara att starta bilen igen och brumma vidare. Jag har även märkt att när jag står still vid ett rödljus då den inte dör så märker jag att mina lysen på bilen blir svagare och så fort jag möter med gas så lyser bilen starkare.

Annars är det inga problem med bilen, den går som vanligt bara att stackarn rycker lite då och då. Hälsade på en polare som jobbar på mekonomen och han tror att det antingen är tändstiftet eller tändspolarn (säger man så?)

Vad tror ni ärade medlemmar på garaget?

Kan hända att det är lite kontakter som erjat som du får spreja i elektronik sprej o låsa rent, har haft liknande på en annan bil jag haft

//MVH polaren


96 Inlägg
15 januari 2010
#33
hur många mil har den gått? närmar sig 10.000 lr passerat?
sätt dig i bilen, lås in dig, lås upp, öppna å stäng förardörren å sen ska d gå å starta...
E nåt fel med nån magnet som tar emot signaler från nyckeln som ger sig vid runt 10.000 mil (farsan hade det problemet)

1 Inlägg
27 januari 2010
#34
Murv skrev:
hur många mil har den gått? närmar sig 10.000 lr passerat?
sätt dig i bilen, lås in dig, lås upp, öppna å stäng förardörren å sen ska d gå å starta...
E nåt fel med nån magnet som tar emot signaler från nyckeln som ger sig vid runt 10.000 mil (farsan hade det problemet)

Precis detta jag upplever, om jag öppnar dörren med nyckeln så start bilen alltid, men öppnar jag med fjärrkontrollen så verkar det precis som startspärren ibland inte släpper.

Vad kostade din fars reperation?

mvh

196 Inlägg
28 januari 2010
#35
Ibland kostar bilar, dom behöver service så enkelt är det. Lika väl som du behöver nya kläder för de håller inte hur länge som helst smile

Full fart spar tid!

108 Inlägg
28 januari 2010
#36
Kolla tändlägesgivaren.. Sitter vid svänghjulet precis ovanför växellådan. Är mycket vanligt.


Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 januari 2010
#37
GAH! Det KVITTRAR säger hon, fläktrem som slirar, generator står still, batteri tomt. Ladda batteriet spänn remmen och kör som ett svin. wink

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

6 Inlägg
25 juni 2021
#38
Xuri skrev:
Nethril skrev:
Xuri skrev:
Fel fel fel

På alla clio från typ 98 å fram så sitter de seperata tändspolar å inte kombinerade så hon har 4 st tändspolar å risken att alla 4 skulle vara dåliga helt plötsligt låter ju riktigt rätt...

Men kan det vara så att bilen kanske har varit dålig under en tid? att någon tändspole gett upp utan att jag märkt det? och nu kanske en till blev kass och nu "plötsligt" krånglar bilen?
hur märker man på bilen att en tändspole är dålig?

Om  så 3 tändspolar  av 4a har gått sönder på bilen så skulle de varit lite liv i bilen å inte bara snurrat på startmotor

Dom flesta som har skruvat lite med bilar håller nog med mig när jag säger ....att de till 99 % antingen går soppapumpen eller så går den inte ...1 % går men ger kanske dåligt med tryck men då är de alltid dåligt tryck å inte bra i bland å dåligt ibland (alltså går bilen alltid dåligt).... Jag vill ha de till att ... Din bil startar ibland å då går den kalas fint eller hur ?

de bryter mot allt jag vet om soppapumpar :p (å allt jag vet om tändspolar också för är en trasig så är den...då är de alltid dålig gnista tex)

du får ofta köra 4-6 gånger på starten å de drar möe kräm.... sen kör du kanske en runda å nästa gång får du köra 4-6 gånger på starten igen ? Då verkar varken batteriet dåligt för då brukar dom inte ta emot laddning så bra ...å om din generator varit dålig så hade de nog inte laddat upp batteriet å du hade fått kabla igång bilen hela tiden istället....

Du testade med annan nyckel å då är de ju inte fel på startkoden i nyckeln i alla fall...kan ju vara antennringen i bilen men de är extremt sällan...den där röda pricken i bilen lyser om startspärren är aktiv (kolla de nästa gång bilen inte startar om lampan blinkar eller lyser)

Testa köra ett par dagar med en extra jord (startkabeln vi snackade om mellan motor å batteriets minuspol) hela tiden...den kan inte göra någon skada så länge den inte kan lossna å trassla in sig i nått remhjul eller trilla under bilen...ha den på dygnet runt i 2 dagar så märker du rätt fort om den är lättstartade eller inte

Hej,

Väcker denna tråden igen smile
Har samma startproblem som trådskaparen. Min bil en Clio II 1.2, årsmodell 2000.
Har bytt fördelningsdosa(heter det så?), tändkablar, tändstift, kollat jord (mätt och använt startkablar vid startförsök), nyckelbatteri.
Ibland startar bilen med en gång, ibland på fjärde försöket.
När den startar så är det med en gång, ingen tvekan.
Går bra för övrigt. Gick igenom besiktningen med detta startproblem, så allt verkar vara OK förutom just starten.
Anledningen till att jag bytt tänd-delar är för att den gick dåligt med ojämn tomgång. det gör den inte längre, nu bråkar den vid start istället smile

Någon idé vad jag skall testa mer?

Trevlig midsommar! 😎

Mvh

Oskar

2 845 Inlägg
25 juni 2021
#39
MrWIB skrev:
Xuri skrev:
Nethril skrev:

Men kan det vara så att bilen kanske har varit dålig under en tid? att någon tändspole gett upp utan att jag märkt det? och nu kanske en till blev kass och nu "plötsligt" krånglar bilen?
hur märker man på bilen att en tändspole är dålig?

Om  så 3 tändspolar  av 4a har gått sönder på bilen så skulle de varit lite liv i bilen å inte bara snurrat på startmotor

Dom flesta som har skruvat lite med bilar håller nog med mig när jag säger ....att de till 99 % antingen går soppapumpen eller så går den inte ...1 % går men ger kanske dåligt med tryck men då är de alltid dåligt tryck å inte bra i bland å dåligt ibland (alltså går bilen alltid dåligt).... Jag vill ha de till att ... Din bil startar ibland å då går den kalas fint eller hur ?

de bryter mot allt jag vet om soppapumpar :p (å allt jag vet om tändspolar också för är en trasig så är den...då är de alltid dålig gnista tex)

du får ofta köra 4-6 gånger på starten å de drar möe kräm.... sen kör du kanske en runda å nästa gång får du köra 4-6 gånger på starten igen ? Då verkar varken batteriet dåligt för då brukar dom inte ta emot laddning så bra ...å om din generator varit dålig så hade de nog inte laddat upp batteriet å du hade fått kabla igång bilen hela tiden istället....

Du testade med annan nyckel å då är de ju inte fel på startkoden i nyckeln i alla fall...kan ju vara antennringen i bilen men de är extremt sällan...den där röda pricken i bilen lyser om startspärren är aktiv (kolla de nästa gång bilen inte startar om lampan blinkar eller lyser)

Testa köra ett par dagar med en extra jord (startkabeln vi snackade om mellan motor å batteriets minuspol) hela tiden...den kan inte göra någon skada så länge den inte kan lossna å trassla in sig i nått remhjul eller trilla under bilen...ha den på dygnet runt i 2 dagar så märker du rätt fort om den är lättstartade eller inte

Hej,

Väcker denna tråden igen smile
Har samma startproblem som trådskaparen. Min bil en Clio II 1.2, årsmodell 2000.
Har bytt fördelningsdosa(heter det så?), tändkablar, tändstift, kollat jord (mätt och använt startkablar vid startförsök), nyckelbatteri.
Ibland startar bilen med en gång, ibland på fjärde försöket.
När den startar så är det med en gång, ingen tvekan.
Går bra för övrigt. Gick igenom besiktningen med detta startproblem, så allt verkar vara OK förutom just starten.
Anledningen till att jag bytt tänd-delar är för att den gick dåligt med ojämn tomgång. det gör den inte längre, nu bråkar den vid start istället smile

Någon idé vad jag skall testa mer?

Trevlig midsommar! 😎

Mvh

Oskar

Svänghjulsgivaren. Klassiskt fel på Renault när det blir så. Och inte så himla ovanligt fel heller.

29 Inlägg
25 juni 2021
#40
Nethril skrev:
Min Renault Clio 1,4 har fått för sig att inte starta. Och jag är fullkomligt värdelös på att mecka, vet hur man öppnar motorhuven ungefär tongue
det är en 01 a.

Den startar ibland men inte alltid och jag får försöka flera gånger. Den liksom bara tuggar och tuggar men det händer ingenting. Och ibland startar den på första försöket. Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln. Dock fick jag hjälp att putta igång den då smile

Vad kan det bero på?
Tacksam för all hjälp jag kan få! smile

"Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln"  - låter som batteri! Mät batteriet och se vad den har för spänning.

Nästa gång du har fått igång bilen, mät över batteriet igen och läs av spänningen. Minns att generator skall helst ladda eunt 14.2v typ

Har du kollat säkringar?
Senast redigerat av Slajfoo (25 juni 2021)


Sök