Clio som bråkar med mig, dam i nöd!

Mack Forum- och sitemoderator
25 juni 2021 · 26 149 Inlägg

Slajfoo skrev:

Nethril skrev:
Min Renault Clio 1,4 har fått för sig att inte starta. Och jag är fullkomligt värdelös på att mecka, vet hur man öppnar motorhuven ungefär tongue
det är en 01 a.

Den startar ibland men inte alltid och jag får försöka flera gånger. Den liksom bara tuggar och tuggar men det händer ingenting. Och ibland startar den på första försöket. Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln. Dock fick jag hjälp att putta igång den då smile

Vad kan det bero på?
Tacksam för all hjälp jag kan få! smile

"Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln"  - låter som batteri! Mät batteriet och se vad den har för spänning.

Nästa gång du har fått igång bilen, mät över batteriet igen och läs av spänningen. Minns att generator skall helst ladda eunt 14.2v typ

Har du kollat säkringar?

Observera att första inlägget är från 2008.
Förhoppningsvis har ursprungsdamen i nöd fått hjälp vid det här laget.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
uhlin
25 juni 2021 · 2 834 Inlägg

Mack skrev:

Slajfoo skrev:

Nethril skrev:
Min Renault Clio 1,4 har fått för sig att inte starta. Och jag är fullkomligt värdelös på att mecka, vet hur man öppnar motorhuven ungefär tongue
det är en 01 a.

Den startar ibland men inte alltid och jag får försöka flera gånger. Den liksom bara tuggar och tuggar men det händer ingenting. Och ibland startar den på första försöket. Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln. Dock fick jag hjälp att putta igång den då smile

Vad kan det bero på?
Tacksam för all hjälp jag kan få! smile

"Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln"  - låter som batteri! Mät batteriet och se vad den har för spänning.

Nästa gång du har fått igång bilen, mät över batteriet igen och läs av spänningen. Minns att generator skall helst ladda eunt 14.2v typ

Har du kollat säkringar?

Observera att första inlägget är från 2008.
Förhoppningsvis har ursprungsdamen i nöd fått hjälp vid det här laget.

I och för sig. Men nu var det en annan som hade samma problem och spinner vidare i denna tråd.

Mack Forum- och sitemoderator
25 juni 2021 · 26 149 Inlägg

uhlin skrev:

Mack skrev:

Slajfoo skrev:

"Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln"  - låter som batteri! Mät batteriet och se vad den har för spänning.

Nästa gång du har fått igång bilen, mät över batteriet igen och läs av spänningen. Minns att generator skall helst ladda eunt 14.2v typ

Har du kollat säkringar?

Observera att första inlägget är från 2008.
Förhoppningsvis har ursprungsdamen i nöd fått hjälp vid det här laget.

I och för sig. Men nu var det en annan som hade samma problem och spinner vidare i denna tråd.

Samma och samma..
Skadar ju inte att göra andra uppmärksamma på att det i grunden är en gammal tråd i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MrWIB
28 juni 2021 · 6 Inlägg

Svänghjulsgivaren. Klassiskt fel på Renault när det blir så. Och inte så himla ovanligt fel heller.

Yes!
Verkar ha löst problemet.
Det verkar gå under namnet pulssensor också (så hittar man dem på Autodoc), här är en annan tråd angående det http://forum.clubrenaultsverige.com/vie … amp;t=6923
Och en video på rengöring av den samma https://youtu.be/3Bu-E5HQqjI
Stort tack för hjälpen!

Återkommer om det börjar krångla igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang