3051
Sök

omkörningar

657 Inlägg
29 januari 2006
Man har absolut ingen skyldighet att köra åt sidan ifall ngn vill köra om MEN man bör göra det om man vet med sig att man själv kör MKT saktare än vad fartbegränsningen säger...

Samma gäller om någon mötande bil ligger på omkörning så har jag INGEN skyldighet att köra åt sidan, det är bilen som gör en omkörning med möte som gör en olovlig förteelse!

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

Ölbryggare
339 Inlägg
29 januari 2006
Det finns väl dock EN skylldighet man har, och den är väl att alltid liggå så långt till höger som är rimligt?

657 Inlägg
29 januari 2006
Pepe skrev:
Det finns väl dock EN skylldighet man har, och den är väl att alltid liggå så långt till höger som är rimligt?

Nej, du får ligga precis var du vill i ditt körfällt så länge det inte kommer utryckningsfordon...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

1 Inlägg
29 januari 2006
Det är, sedan några år tillbaka så att på en dubbelfilig väg med hastighetsbegränsning som är 70 km/h eller lägre, tillåtet att köra om även på höger sida. Det finns alltså ingen anledning alls att flytta på sig för att någon vill om. Den som vill köra om kan, väldigt enkelt och helt enligt reglerna, köra om till höger. Alltså är detta inget att bli upprörd över. Observera att detta gäller på dubbelfiliga vägar med en maxhastighet på 70 km/h eller lägre, alltså ej tillåtet på motorvägar.

/Plupp

9 108 Inlägg
29 januari 2006
Plupp Jucklo skrev:
Det är, sedan några år tillbaka så att på en dubbelfilig väg med hastighetsbegränsning som är 70 km/h eller lägre, tillåtet att köra om även på höger sida. Det finns alltså ingen anledning alls att flytta på sig för att någon vill om. Den som vill köra om kan, väldigt enkelt och helt enligt reglerna, köra om till höger. Alltså är detta inget att bli upprörd över. Observera att detta gäller på dubbelfiliga vägar med en maxhastighet på 70 km/h eller lägre, alltså ej tillåtet på motorvägar.

/Plupp

Jo då är det bara att gasa wink Men nu gällde det vägrenen i detta fallet..

21 761 Inlägg
29 januari 2006
Alex_halvordsson skrev:
Samma gäller om någon mötande bil ligger på omkörning så har jag INGEN skyldighet att köra åt sidan, det är bilen som gör en omkörning med möte som gör en olovlig förteelse!

Det är ju förstås sant, sedan är det naturligtvis förnuftet som får råda om man vill fortsätta att leva. Allt handlar om lite sunt förnuft.

266 Inlägg
29 januari 2006
BoraV6 skrev:
Hur som helst, ni som blinkar med heljuset när ni ska om, sluta med det. Hatar att bli bländad. Man ser väl i backspegeln om nån ska om. Framförallt om dom blinkar med blinkersen.

jag tycker attd et är bäst att blinka en gång med hel lyse för alla tittar inte i backspegeln lika ofta som man bör ...... men visst det är inte kul att bli bländad, kan orsaka olyckor samma vid möte när dom bländar på för tidigt hatar det.... man har lust att göra som dom gör i "vandrande legender"  nej nej nej bara skoja!!!!!!1

266 Inlägg
29 januari 2006
Plupp Jucklo skrev:

/Plupp

menar du det??? jag fick lära mag att det var tillåtet på alla vägar bara filerna var delade med sträck men det kanske har ändrat sig under åren

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 januari 2006
BoraV6 skrev:
Hur som helst, ni som blinkar med heljuset när ni ska om, sluta med det. Hatar att bli bländad. Man ser väl i backspegeln om nån ska om. Framförallt om dom blinkar med blinkersen.

Kan nog ligga nåt i d, men själv har jag backspeglarna ganska "långt ut" och innerspegeln i nattläge, så bländningen kan jag ta med tanke på att det är ett tecken på att något är på G.. Inte så lätt att se blinkers på bakomvarande bil om man inte sitter o stirrar i backspeglarna vilket jag inte vill.. *tittar hellre framåt*

Driver
2 111 Inlägg
29 januari 2006
Bullo skrev:
Janken skrev:
nofearsy skrev:
vad krävs föra att endel ska fatta att man vill om?
blinka med helljus, körde i baken på han, halvvägsut i andra filen och får kasta mig tillbaka för att de kommer möte, men idioter flytta inte på sig :S
kan tillägga att jag gjorde de dummaste man troligen kan göra,   körde med släp och låg bakom, hadde ganska brådis och han vägra flytta på sig, så jag körde om han i filen man SKA gå ut i om någon vill köra om,  snubben/kärringen tutade fan hela vägen när jag körde förbi.
sedan kom det två bilar till som legat bakom mig och han, ochdrar om dom med o jeklar va dom blinka o hälsade big_smile

lovar att inte göra om det igen *prommis*

Förstår din vrede, MEN, finns inga trafikregeler eller lagar som sägar att man "måste" gå ut och släppa förbi någon. Såvida det inte handlar om utryckningsfordon dvs.

Men lät som en riktigt seg jävel dedär iaf :S hehe...

där har du fel. enligt lag är man skyldig att hjälpa till vid omkörning. detta kan dock tolkas på olika sätt, enligt trafikskolan betyder det att man ska hålla till höger och bibehålla hastighet. att man inte är skyldig till detta om man håller hastigehetn eller redan själv kör för fort är nonsens. man är ALLTID skyldig att hjälpa till. tyvärr är detta en tolkningsfråga och många skiter i det...

Mycket märkligt då jag kommer ihåg att man fick lära sig när man tog lappen att man inte var skydlig utan att man själv fick bedömma om hade möjlighet till det. har då nån paragraf du kan komma med så jag förstår lite bättre wink

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
29 januari 2006
Alex_halvordsson skrev:
Man har absolut ingen skyldighet att köra åt sidan ifall ngn vill köra om MEN man bör göra det om man vet med sig att man själv kör MKT saktare än vad fartbegränsningen säger...

Precis vad jag tjatat om hela denna tråd.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
29 januari 2006
man är skyldig att hjälpa till vid en omkörning, punkt slut. vad detta innebär är dock en tolkningsfråga. man är alltså inte skyldig att köra åt sidan/ut på vägrenen om man själv inte tolkar lagen som sådan. med andra ord, en till värdelös "lag" som inte betyder något.

man lever bara en gång så lev väl!

Driver
2 111 Inlägg
29 januari 2006
Bullo skrev:
man är skyldig att hjälpa till vid en omkörning, punkt slut. vad detta innebär är dock en tolkningsfråga. man är alltså inte skyldig att köra åt sidan/ut på vägrenen om man själv inte tolkar lagen som sådan. med andra ord, en till värdelös "lag" som inte betyder något.

Va skönt att vi är överens.
Givetvis ska man om man har möjlighet släppa förbi. Men de jag satte mig emot var att det skulle finnas en "lag" som säger så. För det finns det inte. Dock sunt förnuft.
Men åker du förbi mig kanstar jag e baguette på dig wink...hoppas du inte åker hojj! ;D

Bilbyggare
225 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
Janken skrev:
Givetvis ska man om man har möjlighet släppa förbi.

denna snubbe hadde det med tanke på att jag fick plats på fel sida om honom med GODA marginaler.
men men,  det är en tolkningsfråga visst,  men tror alla här skulle hållt med om att det han gjorde var helt irimligt att göra,  om någon vill köra om ska man fanimej inte tränga ut sig ännu mera mot mitten o nästan över mitten om det finns en väggren som e minst lika stor som körbanan.

men men,  vi kan släppa detta nu wink

och citerar lite ur bonniers trafikskola och som JAG tolkade det och minns det, " Man skall alltid vid möjlighet underlätta vid omkörningar även om bilisten som kör om gör en olaglig handling, man ska inte själv leka trafikpolis och stoppa bilisten det kan resultera i en större trafikfara än det redan är "

men, som ni sagt allt är en tolkningsfråga.
Senast redigerat av nofearsy (29 januari 2006)

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come

137 Inlägg
29 januari 2006
Vet inte hur många från forumet som är från Stockholm, men verkar ha blivit en ny trend att ligga i vänster filen. Spelar ingen roll om man lägger sig precis bakom, dem vägrar flytta på sig.
Har nästan blivit bättre att ligga i högerfilen om man vil fram. Bara jag som upplevt detta?
Händer faktiskt hela tiden.
Senast redigerat av MORT (29 januari 2006)

"Shackle-razzle-futzal-craz"

10 287 Inlägg
30 januari 2006
Ehhh...jodå.

Trefiliga vägarna är bra. Högerfilen är helt tom. Det tycker jag är hänsynsfullt mot mig för då har jag en helt privat fil att köra i.

/Göran

MORT skrev:
Vet inte hur många från forumet som är från Stockholm, men verkar ha blivit en ny trend att ligga i vänster filen. Spelar ingen roll om man lägger sig precis bakom, dem vägrar flytta på sig.
Har nästan blivit bättre att ligga i högerfilen om man vil fram. Bara jag som upplevt detta?
Händer faktiskt hela tiden.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2006
Kan ju citera min morbror som alltid ligger och slickar mittlinjen och vägrar lämna plats för nån.... "Jag har betalat vägskatt, HALVA VÄGEN ÄR MIN!"... hahaha.

Tur att inte alla tänker som honom, då hade man ju blivit galen wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Sök