3251
Sök

Byta ut org stereo mot dubbel din i BMW E39?

14 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Tja

är så att jag har en Bmw e39 som allt ljud är utbytt i.
Dvs från början så satt de bmw´s stora ljudpaket även kallat DSP.
Samtliga högtalare är utbytta o en baslåda me 2 basar står i bagaget.
Jag har grejjer i bilen som nytt kostar totalt ca 20 000 kr.
För 20 k får man en mycket fin anläggning om man bygger/dämpar osv rätt.
Anser att allt är mycket bättre änn orginal MEN,jag har fortfarande kvar bmw egna signalkälla dvs jag har bmw´s egna lågnivå.
Vet ej hur hög späningen är på den men låt säg max 1 volt!
Då jag har DLS värsta diskanter (nobelium som kostar  1700 kr/paret) anser jag inte att det va värt 1700 för diskarna som det idag låter.
Inte heller personer som försökt ställa in ljudet tycker att de riktigt låter som de borde för dessa pengar.
Är grymmt sugen på att byta org 4:3 skärm m färddator,gps o allt va som finns mot en Dubbel din ev me GPS.
Frågan är hur myckt de gör på ljudet? menar bilen är en 97a o grejjerna tillverkades kanske ett par år tidigare vad jag sett på vissa stämplar i bilen så är växlaren från 94 har jag för mig.
Måste ju skett otroligt stora förändringar på 10-15 år?
Är de värt att lägga 10 k till på en dubbel din för att få ut de där lilla extra?
Är en del jobb,men jobbet tar jag utan problem ifall jag kan vänta mig "under"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
16 juli 2008
Mitt spontana svar måste bli att ja du kommer få stor skillnad i ljudet.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

14 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
tack för ditt svar,någon mer som är hemma på detta med högre volt på HU?

2 009 Inlägg
17 juli 2008
Visserligen kommer den nya ge högre nivå på allt.
Men den stora skillnaden får du i justeringsmöjlighater och du kan då ställa ljudet perfekt istället för att nöja dig med halvbra.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

3 124 Inlägg
17 juli 2008
Satsa på en HU med tidskomp och bra möjligheter att ställa in allt.
DubbelDIN maskinerna är inte allt most-bang-for-the-buck men du får ju navi/dvd/blåtand och en del andra roliga funktioner om du köper en vettig. Du kan köpa en enkel DIN med tidskomp och riktigt bra ljud för runt 5000 kr. Ska en "multimedia" burk upp i hälften av de funktionerna landar man runt 20 000kr.

Att BMWs orginal HU låter som en gammal raggsocka med de prylarna du har skriver jag lätt under på.
Senast redigerat av viccoA (17 juli 2008)

14 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
hehe,jo vill ju ha så mycket funktioner som möjligt men kan hoppa över gps ifall jag får nått annat så att säga.
har ju skärm osv idag o sätter man en vanlig enkel din så får man så mycket ram runt,vill inte ha för mycket runt utan de ska se snyggt ut också.
Min budget är runt 10 k (vill inte lägga mer) + då ska ram+ skelett till dubbeldin  dvs ca 1500 kr totalt.
Hade helst sett att lågnivå utgångarna är på 4 volt,nån som har ett förslag på en vettig dubbel din m lr utan gps för max 10 k?

får man länka i forumet?
Är väll dessa som ligger närmst:

Kenwood DNX5220
Alpine IVA-W202Ri

Men som sagt mata på med förslag.

43 Inlägg
17 juli 2008
Tjenare,
Jag kör också en E39:a och har också bytt ut mina högtalare och slutsteg. Jag hade dock buisness CD:n enbart och enklare ljudoptionen. Kör med DLS UR5:or i framdörarna.
Jag blev alldrig heller nöjd med ljudet som jag fick ut ifrån min CD spelare.
När jag bytte till en annan källa blev det som natt och dag. 

Om du ska köpa en 2din spelare, tänk då på att du troligtvis inte får in den utan att modda luftkanalerna beroende på hur gammal din e39:a är.
Har du tagit ut din skärm och kollat så att du får in en 2din på djupet utan moddning?

14 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
finns en del o läsa om de på amerikanska forum o även då tyska men kan man inte tyska så wink
men från 96-00 så ska en dubbel din få plats men efter 00 så får man modda.
dvs jag klarar mig då min är från 97.
var någonstans valde du att placera diskanterna?
Visst nu valde jag att inte gå på ett riktigt så fett framsystem som du utan valde ist o köra magnesium mellanregister o filter tillsammans med Nobelium diskanter.
Men trots allt är de inga dåliga grejjer o de är inte mellanregget jag är minst nöjd med utan just diskanterna,för diskar för 2 k bör låta bra så in i h*lvete enligt min mening,lr ja de bör latja med mycket under sin prisklass ijalla fall.
bör ju finnas kontakt don även till en bil me dsp o då me rattstyrning?
isf är de 3 lågnivå kablar att dra bak till skuffen samt en remote som man splittar där bak.

14 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
inga tips på d-din spelare?

2 009 Inlägg
19 juli 2008
Jo kenwooden är grymt bra för pengarna.
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a … mp;cat=133
Väljer du bort navi får du denna kenwooden för samma pengar men den har tidskomp och massa trevliga ljudfunktioner.
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a … mp;cat=133
Sen att roger på ljudstudion hittar i en e39 som i sin egen ficka innebär att han fixar alla adaprar du behöver oxå utan att du behöver fundera på det.
Ett tel samtal så plockar han ihop allt i ett litet paket till dig.
Smidigt och bra wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

14 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
tackar för de svaret,perfekt! ska genast dra iväg ett mail o förklara hur allt ligger till.
Tidskomp är något jag gärna vill ha,GPS en går isf stenhårt bort!

14 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a … mp;cat=131 den måste väll helt klart ha de mesta om man kollar på vad den en gång har kostat.
Tidskomp? är ju DSP så??

BilstereoNörd
576 Inlägg
19 juli 2008
the_ground skrev:
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=1609&cat=131 den måste väll helt klart ha de mesta om man kollar på vad den en gång har kostat.
Tidskomp? är ju DSP så??

Den apparaten har ett list pris på 9995kr (har aldrig kostat 16995kr) och saknar helt DSP, den rekommenderade ljudprocessorn PXA-H701 (7995kr) har för övrigt utgått ur Alpines sortiment..

Den enda finessen som är inbyggt är iPOD direkt för anslutning o styrning av iPOD..
Övriga funktioner måste köpas till...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

14 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
ok,fy fasen va dåligt,då blir däremot priset runt 16-17 k om man köper till ljudprocessorn o det är kanske så det menas? nu säljes den utan...
Fick svar från Roger han skrev ungefär så här efter det att jag raddat upp mina saker i bilen.
förövrigt så har jag valt att köra DLS classic serie,dvs ett Cad 11+ ca41 till fram+baksystem.

Förstår att de inte låter så bra med de grejerna ihop med ca41,det är ett steg som kan driva små mindre system men som helt saknat pondus och dynamik.

jaha tänkte en annan då,var väll inte direkt svaret jag hade väntat mig,men jag tror inte jag vinner tillräckligt på att byta till ett värre slutsteg o ändå ha kvar bmw´s org ljudkälla!

14 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
tänkte på en sak till föresten.
En enkel din spelare för runt 6 k borde spela skiten ur de mesta? både kenwood o alpine har några riktigt fina spelare som jag tittat på.
Frågan är om nån kan leta upp lite bilder på bmw e39 med enkel din monterade HUE ??

2 009 Inlägg
20 juli 2008
Ja det gör dom..
Roger måste ju ha missuppfattat frågan för det var ett konstigt svar .....?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Tyskstuk
466 Inlägg
11 oktober 2008
Jag har själv funderat på samma sak! men då jag är nöjd med min Alpine enkeldin så kommer det nog aldrig hända. Dock den senaste som "nsa" länka såg ju jävligt snygg ut!

Inte aktuellt att köpa den nyare dubbeldin med 16.9 skärmen då?

1 631 Inlägg
11 oktober 2008
Har också en E39 som ska få ett Alpine F1-system, har läst på en del på sistone. smile

Exakt vilka grejor är det du har?

Ett alternativ är att uppgradera till BMWs radio BM54 som har riktig lågnivå och koppla ihop den med en processor. Då kan du behålla original fram med ändå få tidskomp och EQ. Men det är ju såklart en liten risk i det då du måste investera innan du kan testa. En enkel-DINspelare med inbyggd DSP är ett tryggare val som definitivt kommer fungera.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
11 oktober 2008
Kolla in Kenwoods nya 8220BT
Jag har satt den i min CL500 nu. 5.1 ljud och tidkomp, 13 bands eq på front center och rear. dubbla USB varav en för Ipod. Gillar den skarpt och den låter bra.

http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=2048

Sök