3070
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
mjo, men i och med att jag övar i första hand på XT 660:n så får man ju av båda världar så att säga, XT:ns sittställning påminner ju en hel del om den på körskolans sporttourer, dvs hyfsat upprätt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Muttley
10 juli 2011
menar det. så du inte tror att du ska kunna öva på en fatboy och sen tro att du kan hyra en hoj från körskolan och klara av de utan problem. För de är rätt så stor skillnad på att balansera med benen frammåt och luta bak än att ha kroppen rak eller ha benen bak och luta framåt.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
nädå, menar bara att om jag alternerar mellan de två cyklarna som är otroligt olika (minst sagt) så borde jag rent tekniskt bli bättre på att hitta min egen balans (jäpp, nu spekuleras det vilt)... I vilket fall lär det bli en jäkla massa övande på just krypkörning/allehanda balanskonster de kommande veckorna...

Numera leg. grusligist!

V-Power
1 186 Inlägg
10 juli 2011
TS_quattro skrev:
Att det är en glädjekalkyl vet jag, men likväl så är det ju helt klart nåt att sikta på  smile
Har ju möjlighet till "obegränsad" övning tack vare att jag redan köpt en cykel som förvisso är lättkörd men övning är övning. Det gör att man slipper slösa bort dyra körlektionstimmar på balans och krypkörning då det är väldigt lätt att öva hemma om man har tillgång till några petflaskor fyllda med vatten/grus, en sprayburk med lagom stark färg och en tom parkering. Skulle tippa att man vinner en del på att öva krypkörning med farsans fatboy, kan man baxa runt 340+ kilo kromsläde i manöverbanan i krypfart så borde en högre mer lättbalanserad cykel vara betydligt lättare efter att man lärt sig behärska jänkejärnet...

Tycker inte riktigt det är en glädjekalkyl. Jag tog mitt körkort förra året för 5000 kr, gjorde allting privat. Och har din pappa hoj så borde du ju också kunna fixa allting privat?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
jodå, han har hoj, dock så kan jag inte köra upp på min egen då den är "för klen" (XT 660) och köra upp på fatboyen vetifan om jag vill - således uppkörning med trafikskolans cykel och de vill att man kör en körlektion innan man bokar risktvåan så därav en körlektion, det kan ju heller inte skada att veta vad man behöver öva mer på samt att få känna på cykeln två ggr genom körlektion och risktvåa innan man kör upp med den...

Numera leg. grusligist!

Administratör
2 990 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
mitt A-tung kostade mig 1200kr smile Men jag hade redan A-lätt och tog bara en körlektion som på den tiden kostade 220kr st usch vad jag är gammal hihi

En kopp av den svarta såsen...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
jo jag skulle fanimej ha tagit kortet när jag tog för bil... i slutet av förra århundradet  -.-
men jag har gått och dragit på detta så länge nu att man skulle fan skämmas, men nu blir det fanimej av! äntligen!
Senast redigerat av TS_quattro (10 juli 2011)

Numera leg. grusligist!

Administratör
2 990 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Och det är SÅ värt det du kommer inte ångra dig en sekund ! Jag har varit ute på en 20mila busrunda idag o fi fan vad jag mår väl nu !

En kopp av den svarta såsen...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
mjo, att jag klampade iväg och la 60 papp på cykel och kläder utgör ju en ganska rejäl spark i arslet som borde vara tillräcklig för att få det ur vagnen  smile

Numera leg. grusligist!

613 Inlägg
10 juli 2011
TS_quattro skrev:
jodå, han har hoj, dock så kan jag inte köra upp på min egen då den är "för klen" (XT 660) och köra upp på fatboyen vetifan om jag vill - således uppkörning med trafikskolans cykel och de vill att man kör en körlektion innan man bokar risktvåan så därav en körlektion, det kan ju heller inte skada att veta vad man behöver öva mer på samt att få känna på cykeln två ggr genom körlektion och risktvåa innan man kör upp med den...

Har den för lite häst?

Vet att de har sänkt till 599cc nu iaf för uppkörning för tung mc nu..

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juli 2011
mjo reglerna är satta till 600cc och 40kW ELLER 700cc och 35 kW, XT:n har 660cc och 35 kW, således 5 kW för lite eller 40CC för lite beroende på hur man ser det... så either way I'm fucked å blir tvungen å antingen köra upp på farsans fatboy eller på skolans cykel...

Numera leg. grusligist!

Forummoderator
18 349 Inlägg
11 juli 2011
Hej på Er! Dags för kort... Kanske inte i sommar men jag ska börja nu iallafall. Svårt med tider. Frågan är:

En kille undrade om jag ville köpa hans Kawa GPZ 1000 RX -86:a billigt då han är pank. Den är nybes och har rullat hela 7300 mil! Har ingen aning om någonting. Kan inte bedöma hur den går heller då jag ju sammanlagt kört MC nån km i livet... Duger den att börja övningsköra med eller ska man ha en smidigare? Om jag ställer den hemma blir jag nog lite mer motiverad! Går denna att köra upp med?

Tyvärr har jag ingen att övningsköra med så kanske det blir för dyrt? Fast jag har tillgång till ett stort industriområde med låsta grindar så manövrar/balans kan man ju ordna.

Så... ner till "byn" och betala in lämp...

Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (11 juli 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

404 Inlägg
11 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Hej på Er! Dags för kort... Kanske inte i sommar men jag ska börja nu iallafall. Svårt med tider. Frågan är:

En kille undrade om jag ville köpa hans Kawa GPZ 1000 RX -86:a billigt då han är pank. Den är nybes och har rullat hela 7300 mil! Har ingen aning om någonting. Kan inte bedöma hur den går heller då jag ju sammanlagt kört MC nån km i livet... Duger den att börja övningsköra med eller ska man ha en smidigare? Om jag ställer den hemma blir jag nog lite mer motiverad! Går denna att köra upp med?

Tyvärr har jag ingen att övningsköra med så kanske det blir för dyrt? Fast jag har tillgång till ett stort industriområde med låsta grindar så manövrar/balans kan man ju ordna.

Mvh
Alexander

Köpa en äldre hoj ser inte jag som något problem. Nu vet jag inte riktigt hur pass bra den hojjen är men tänkte ändå dela med mig av lite erfarnhet av äldre kawa hojjar. Själv har jag en Kawa ZXR750 från 89. Den funkar hur bra som helst och har rullat 6600 mil smile De gamla hojjarna har dock en tendens att vara tunga. De gör kanske uppkörningen lite svårare. För som jag ser det. Desto lättare hoj desto enklare. ( Tycker Jag ). Men de är väll en smaksak antar jag smile

Four wheels move your body, Two wheels move your soul.

Norrlänning
643 Inlägg
11 juli 2011
när det ändå är massa prat om uppkörningar, hur länge gäller riskettan och risktvåan? Teoriprovet är ju bara ett år, men dessa två måste väl räcka längre?

V-Power
1 186 Inlägg
11 juli 2011
gutfucker skrev:
när det ändå är massa prat om uppkörningar, hur länge gäller riskettan och risktvåan? Teoriprovet är ju bara ett år, men dessa två måste väl räcka längre?

Tror dem räcker 4 eller 5 år.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

757 Inlägg
11 juli 2011
Hur länge är den nya, tvådelade riskutbildningen giltig?
Den nya tvådelade riskutbildningen som genomförs från den 1 april 2009 är giltig i 5 år från att du genomfört den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet utfärdas.

saxat från http://www.pofu.se/trafikskola/riskettan.lasso
Senast redigerat av Lanjin (11 juli 2011)

Muttley
11 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:

Mvh
Alexander

Tänk på att de gamla hojjarna är tunga som bly.  och en sporthoj är inte de ultimata att köra upp med. Men de beror helt på hur den beter sig på lågfart, är den smidig att göra garagevändningen vilket är de viktigaste. Högfarten hur pass lätt är den att slänga runt i u-svängen på tillbakavägen. De är ju nog bara till att prova den och se vad du känner. Men den väger väl en jäkla massa med.

Forummoderator
18 349 Inlägg
11 juli 2011
tkd_rille skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Mvh
Alexander

Tänk på att de gamla hojjarna är tunga som bly.  och en sporthoj är inte de ultimata att köra upp med. Men de beror helt på hur den beter sig på lågfart, är den smidig att göra garagevändningen vilket är de viktigaste. Högfarten hur pass lätt är den att slänga runt i u-svängen på tillbakavägen. De är ju nog bara till att prova den och se vad du känner. Men den väger väl en jäkla massa med.

Över 230 kilo tror jag. Kanske låter bli den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
11 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Mvh
Alexander

Över 230 kilo tror jag. Kanske låter bli den...

Är priset riktigt bra så ta den och prova den. Är du inte nöjd kanske du kan tjäna några kronor på den. Förutsatt att den är i bra skick.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 juli 2011
Va ute en kvällsrunda smile

1,5 mil grus och 1 mil asfalt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-343e7e3b5c159f2948469419301f5b0e.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök