3482
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 juli 2011
min försäkring är en helårsförsäkring, dvs den ställs inte av under vintern, "sommarhalvåret" är dyrare, den räkningen går på 1800kr och 900 över vintern, den försäkringen medger inte av och påställning utan ses som en helårsförsäkring, dvs cykeln är påställd året runt. Just den typen av försäkringar blir vanligare och vanligare då många ställer av och på cykeln enbart när de använder den för att sedan ställa av den igen, vanligast bland plastraketpiloterna dock, ser ingen anledning att ställa min cykel av och på stup i kvarten då den ändå inte är särskilt dyr att ha påställd...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

27 Inlägg
30 juli 2011
Har hört en annan som gör så, enklast är väl att ha ett autogiro per månad där det går iväg nån 250 kr eller nått sånt per månad, känns inte lika smärtsamt kanske.

Funderar dock på att skaffa EU moppe först, ja jag har inte bråttom,
sån där Custom glidare typ Kymco så får man prova sig fram.

Jag känner en som köpte en ny HD -84, d.v.s. samma år som jag föddes, förra eller
förrförra sommarn vart det slutkört, då fick sonen ärva cykeln, men han körde cirka 25 år med den.

Nån här som köpt en ny cykel och kört med den i 20-30 år?
Vore kul och se hur länge dom "håller ihop".

Muttley
31 juli 2011
TS_quattro skrev:
min försäkring är en helårsförsäkring, dvs den ställs inte av under vintern, "sommarhalvåret" är dyrare, den räkningen går på 1800kr och 900 över vintern, den försäkringen medger inte av och påställning utan ses som en helårsförsäkring, dvs cykeln är påställd året runt. Just den typen av försäkringar blir vanligare och vanligare då många ställer av och på cykeln enbart när de använder den för att sedan ställa av den igen, vanligast bland plastraketpiloterna dock, ser ingen anledning att ställa min cykel av och på stup i kvarten då den ändå inte är särskilt dyr att ha påställd...

jag betalar 4500 för en cbr 919 -97 med 135 pållar. Anser jag rätt vettigt för en helårsförsäkring med tanke på supersport och toppar runt 280. wink

Smålänning
7 887 Inlägg
31 juli 2011
TS_quattro skrev:
Jag har en yamaha XT 660R, helförsäkring hos bilsport och MC kostar mig 2700:- per år (helförsäkrat, kapa av ett par hundralappar om du går med i SMC) de flesta försäkringsbolag har numera onlineberäkning, jag har läns i allt annat, bilen, hemmet, kattjäveln (jaja, det är agria men det är ändå en del av läns) dock så kunde inte LF mäta sig med bilsport och mc när det gällde mcförsäkring för mig, dock så är det ju individuellt så det är vbara att kolla runt. Sen håller jag absolut med rille, skit i 125:or och andra småcyklar, du gör det bara dyrt för dig själv, sikta på en tung MC, därmed inte sagt att man måste köpa en cykel som har effektförhållande som motsvarar 1 hk/kg. Cykeln jag har som är en högbyggd offroadcykel är bekväm upp till 100 km/h sen blir det blåsigt, jag är dock inte ledsen för det då jag inte har värre bråttom än så... Detsamma gäller för customcyklar i allmänhet, upp till 120 är ok sen blåser det så jackan håller på att fara av = obekvämt.

Vart bor du (Stad, landsbygd) och hur gammal är du/hur länge har du haft kort?

Jag ger ganska exakt 5000 för min XT660R-07 i halvförsäkring, 22 år och kort i mindre än ett år 1km utanför stadskärnan.
EDIT: också det hos Bilsport & MC
Senast redigerat av twin_cam (31 juli 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 juli 2011
twin_cam skrev:

Jag ger ganska exakt 5000 för min XT660R-07 i halvförsäkring, 22 år och kort i mindre än ett år 1km utanför stadskärnan.

Landsbygd, 31 år, inget kort än men jobbar på det, kör med bilsport och mc:s 30+ försäkring.

Numera leg. grusligist!

Smålänning
7 887 Inlägg
31 juli 2011
TS_quattro skrev:
twin_cam skrev:

Landsbygd, 31 år, inget kort än men jobbar på det, kör med bilsport och mc:s 30+ försäkring.

Det förklarar saken då! Vilken skillnad i premie smile

Men, bilsport och MC är fortfaronde billigast för mig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 juli 2011
jo första brytpunkten är ju vid 24, sen 30, 40, 50, dock så gjorde det ingen skillnad i deras onlineberäkning om man haft körkort 0-1 år eller 10 år, var samma pris...

Numera leg. grusligist!

Smålänning
7 887 Inlägg
31 juli 2011
TS_quattro skrev:
jo första brytpunkten är ju vid 24, sen 30, 40, 50, dock så gjorde det ingen skillnad i deras onlineberäkning om man haft körkort 0-1 år eller 10 år, var samma pris...

Jasså, på min vanliga BAS så kommer försäkringen sjunka nästan en tusenlapp när jag haft kort ett år...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 juli 2011
mjo det gör den nog när man är under 24, efter det så verkar det inte spela nån roll....
en halvförsäkring "BAS" för mig skulle kosta 1700:- oavsett hur länge jag haft kortet, hel 4400:-

Numera leg. grusligist!

27 Inlägg
31 juli 2011
Jag pratade om nån custommoppe.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ji … =4&w=1

Menar den där, en billig leksak man kan köpa för kul,
köra in sig på medans man tar kortet sedan.

Så får man gå på det mer "vuxna" segmentet sedan.

Administratör
2 990 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Pratar du moppar här pe4r åker du ut tvärt.... Välkommen att prata mc och bil men inga mopeder...

En kopp av den svarta såsen...

27 Inlägg
1 augusti 2011
Moppe är en bra början på att få körvana......

Vad säger de nya körkortsdirektiven?

Nån sade nått om att man kunde kolla försäkring på mc likaväl som på bil,
jag ska testa och se vad jag hamnar på för pris.

27 Inlägg
1 augusti 2011
Räknar på dina.se och ser att dom vill se cykeln innan dom uppger vad kostnaden blir.....

Jag får gå tillbaka och se vad ni skrivit och gå efter dom siffrorna.

Muttley
1 augusti 2011
länsförsäkringar har inga problem som helst att räkna pris på nätet.  Och nej är du 26 eller vad du nu sa att du var så är inte moped något att börja med. De är 50cc och har max tillåten hastighet 45 i sverige. Du lär dig inte mycket då du inte får överhuvudtaget någon känsla av en motorcykel för att kunna hantera högre hastigheter. Om du får köra tung så kör minst på en 600 om de ska vara lönt. 
Min åsikt.

27 Inlägg
1 augusti 2011
Jo jag tycker att nått mellan 350 och 650 känns lämpligt,
sitter och räknar lite på  ekonomin och ser att man skulle haft ett
extraknäck, då hade man kommit långt.....

27 Inlägg
2 augusti 2011
Oj vad lite aktivitet det var då.....

Administratör
2 990 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Japp det är fint väder och då är vi ute o kör eller gör annat.....

41 Inlägg
2 augusti 2011
Jag hade tänkt ta a-kort begränsat till våren och jag undrar om jag då kommer att påverkas av de nya körkortdirektiven?

Administratör
2 990 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Lättast borde vara att fråga en körskola eller söka svaret på str.se eller dyl....

Smålänning
7 887 Inlägg
2 augusti 2011
Fullspeedsparatid skrev:
Jag hade tänkt ta a-kort begränsat till våren och jag undrar om jag då kommer att påverkas av de nya körkortdirektiven?

Läs Goffens svar, men jag skulle tro att du skolas med det nya direktiven, eftersom de är på gång, så att ifall du inte skulle hinna 2012 så slipper du lära om på nytt smile

Sök