2956
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Båtmek
720 Inlägg
11 oktober 2012
Kanelbullen skrev:
Vill också ha Mckortet men nästa år blir det att man måste vara 24 år för att ta tung mc kort .... Måste man ha lättmc kortet först innan man tar tung mc kortet?? smile

Nej. Men om du tar nya mellanklass ( 34kw ) så får man inte tung automatiskt efter två år, utan måste ta en uppkörning.
Senast redigerat av J_Jespersen (11 oktober 2012)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
11 oktober 2012
J_Jespersen skrev:
Kanelbullen skrev:
Vill också ha Mckortet men nästa år blir det att man måste vara 24 år för att ta tung mc kort .... Måste man ha lättmc kortet först innan man tar tung mc kortet?? smile

Nej. Men om du tar nya mellanklass ( 34kw ) så får man inte tung automatiskt efter två år, utan måste ta en uppkörning.

Verkar som att man kan ha lätt mc körkort i 4år och sedan bara köra upp för tung dock.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Båtmek
720 Inlägg
11 oktober 2012
_Hast_ skrev:
J_Jespersen skrev:
Kanelbullen skrev:

Verkar som att man kan ha lätt mc körkort i 4år och sedan bara köra upp för tung dock.

hmm, hittar ingen riktigt info om detta. För att få A så ska man ju vara 24 eller 20 och haft A2 i minst två år. Dock så står det att endast körprov krävs om man har behörighet A1 eller A2 tongue

http://www.korkortsportalen.se/Upload/d … 2_2013.pdf

412 Inlägg
17 oktober 2012
A-körkort när nya reglerna slår in: 24 år.
Mellan när nya reglerna slår in: 18 år (34kW)
Lätt: 16år. Precis samma som det är nu med effekt.

Reglerna för tillfället:
21 år för A-obegränsat.
18 år för A-begränsad (mellan) - 25kW
16år för lätt mc.

Om man hann ta körkort för A-begränsad så går detta över till A-obegränsad efter två år.
När de nya reglerna kommer in så om du har ett körkort för begränsat så måste du, för att få köra A-obegränsad, göra en ny uppkörning.

Hoppas det blev lite klarare smile
Putte

En häst har en hästkraft! Eller..?!

Amatör
444 Inlägg
18 oktober 2012
Då hämtade man 2 crossar igår Blev denna till mig och en Rm250 2007 till sambon. Var som 15 på nytt när man satte sig på den hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18304/18304-2dd839bec5a34c9acbaf6c14d7bb78d5.jpg

That Shit Cray
1 087 Inlägg
18 oktober 2012
Puttejohnsson skrev:

Reglerna för tillfället:
21 år för A-obegränsat.
16år för lätt mc.

Om man hann ta körkort för A-begränsad så går detta över till A-obegränsad efter två år.
När de nya reglerna kommer in så om du har ett körkort för begränsat så måste du, för att få köra A-obegränsad, göra en ny uppkörning.

Putte

Därför är man glad att man körde upp detta året (begr) så man slipper uppkörning igen smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 oktober 2012
beathacker skrev:
Då hämtade man 2 crossar igår Blev denna till mig och en Rm250 2007 till sambon. Var som 15 på nytt när man satte sig på den hehe
http://www1.garaget.org/gallery/images/19/18304/18304-2dd839bec5a34c9acbaf6c14d7bb78d5.jpg

gött! skjorta rätt ut!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Amatör
444 Inlägg
18 oktober 2012
Blev lite körning bland fällda grannar och andra skoj hinder idag. Sakta och jobbigt, men fan vad skoj!!

V-Power
1 186 Inlägg
19 oktober 2012
beathacker skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/19/18304/18304-2dd839bec5a34c9acbaf6c14d7bb78d5.jpg

Fan va snygg Kawa!! Grattis!!

Revinge är kul om du vill ha tips på ställe där man kan köra big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

3 354 Inlägg
19 oktober 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55885/55885-0641268ad295a2bfa98fed77b422b7ad.jpg
Lite bra att veta inför nästa säsong big_smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Administratör
2 981 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Satan va gott med 2takt ! Men du skulle ju köpt yamaha smile

En kopp av den svarta såsen...

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 oktober 2012
Puttejohnsson skrev:

Reglerna för tillfället:
21 år för A-obegränsat.
16år för lätt mc.

Putte

Jag har övningskörningstillstånd för A-obegränsad. Innebär det att jag blir drabbad av denna nya förändring? Och när träder den i kraft? För kommer inte få ihop mitt körkort förrän nästa sommar nämligen...

Och sen när jag ändå hittar en vettig MC-tråd så har jag en annan fundering!
Om jag får för mig att göra all min teori till MC-kortet i sommar, hur länge är då uppskrivningen giltig? Hade varit grymt smidigt att få teori klart nu, och sen bara bry sig om körningen till våren!

Administratör
2 981 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Har tyvärr ingen tid jag vågar stå bakom men flera polare skrev förra året men körde upp detta året så jag tror inte det ska vara några problem !

En kopp av den svarta såsen...

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 oktober 2012
Goffen skrev:
Har tyvärr ingen tid jag vågar stå bakom men flera polare skrev förra året men körde upp detta året så jag tror inte det ska vara några problem !

Låter lovande!

Då avvaktar vi lite och ser ifall vi får fler bud! Annars får jag väl helt enkelt sluta va lat, ta telefonen och ringa transportstyrelsen! smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 oktober 2012
_DamnIt skrev:
Puttejohnsson skrev:

Reglerna för tillfället:
21 år för A-obegränsat.
16år för lätt mc.

Putte

Jag har övningskörningstillstånd för A-obegränsad. Innebär det att jag blir drabbad av denna nya förändring? Och när träder den i kraft? För kommer inte få ihop mitt körkort förrän nästa sommar nämligen...

Och sen när jag ändå hittar en vettig MC-tråd så har jag en annan fundering!
Om jag får för mig att göra all min teori till MC-kortet i sommar, hur länge är då uppskrivningen giltig? Hade varit grymt smidigt att få teori klart nu, och sen bara bry sig om körningen till våren!

Som svar på min egen fråga ang. giltighetstid för teoriprov:
"Ett godkänt kunskapsprov är giltigt i ett år. Om du inte har gjort ett godkänt körprov under ettårsperioden, måste du göra om kunskapsprovet."
Källa: körkortsportalen.se

Snäll pöjk
703 Inlägg
19 oktober 2012
Till _DamnIt
Är du över 25 år drabbas du inte med ditt tillstånd! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 oktober 2012
mangedif skrev:
Till _DamnIt
Är du över 25 år drabbas du inte med ditt tillstånd! smile

Är inte mer än 23! roll Så då ändras mitt automatiskt till ett tillstånd för begränsad effekt?

Edit:
Läste att förslaget ska träda i kraft 19 Januari 2013, är detta klubbat?
Läste även att man va tvungen att va 24, innebär det att jag kan övningsköra med MC-obegränsad, eller måste jag övningsköra med begränsad effekt? För min övningscykel ligger på 55kw, och inte 34kw som va max för begränsad i nya lagen.
Senast redigerat av _DamnIt (19 oktober 2012)

Snäll pöjk
703 Inlägg
19 oktober 2012
Det borde bli så tycker jag, det är ju liksom samma sak om jag fattar det hela rätt. Det är ett tillstånd att köra privat va? Blev lite osäker nu.. Men som jag har fattat det ska det gälla för begränsad också så borde isåfall ligga kvar.

Ack vet jag förgasarmotorer!

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 oktober 2012
Mitt är för privatkörning - ja!

Har iaf skickat iväg ett mail till transportstyrelsen så jag kan få svar. Vill ju ha mitt MC-kort till våren! Och inte med begränsningar...

Norrlänning
643 Inlägg
19 oktober 2012
Du drabbas ju inte, är du 23 nu fyller du ju 24 nästa år, så då är det ju lugnt.

Sök