3305
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

613 Inlägg
25 december 2012
Har oxå haft totalt värdelöst dubbdäck.. Hoppas på de ja har nu ska va bättre tongue

Masterworks
25 december 2012
LillNaisarn skrev:
Rasmus91 skrev:
LillNaisarn skrev:
Tyvärr så tycker jag det är för lite fäste på dubbdäck för att börja montera, iaf de jag körde sist med :-)

Det är knappast några problem att köra på bakhjulet med dubbdäck på isen smile

Måste varit några värdelösa jag hade då isf smile tyckte det var helt värdelöst och köra med.

Dom måste nog ha varit dåliga? Bettar som fan i isen med bra däck! cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/1034766_ij6596.jpg

That Shit Cray
1 087 Inlägg
26 december 2012
Börjar få ihop en samling nu!
KTM Sparbössa (arai hjälm), KTM mugg, KTM underlägg, KTM munktröja och nu fick jag en KTM brödröst i julklapp, tur att man har så förstående sambo! smile

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406660_10151361875365491_1189052984_n.jpg

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 december 2012
_Hast_ skrev:
Börjar få ihop en samling nu!
KTM Sparbössa (arai hjälm), KTM mugg, KTM underlägg, KTM munktröja och nu fick jag en KTM brödröst i julklapp, tur att man har så förstående sambo! smile

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 2984_n.jpg

Undvik KTM-tröja på jobb, eller bland nytt folk!

Vi var 2 st Martin på mitt första jobb, hade då min KTM-tröja (fick i samband med 450exc) och självklart blev det KTM-Martin när de skulle urskillja oss på lagret.

Sägs det snabbt så faller lätt ett "m" bort och av bara farten blir man kallad KT-martin (uttalas Kåtemartin)

När tjejerna på monteringen skulle ut på lagret första gången och hämta grejor av kåtemartin var de lite försiktiga om man säger så smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

LillNaisarn
28 december 2012
Masterworks skrev:
Dom måste nog ha varit dåliga? Bettar som fan i isen med bra däck! cool

Jo jag antog det då de flesta säger att det ska vara grymt fäste, antog att det var för att de är dåliga däck eller för att de är 450cc alternativt både och smile

Båtmek
720 Inlägg
29 december 2012
Tänkt att byta motor i vår crosskart, och vill ha tips på motoralternativ. Vill inte ha någon crossmotor pga serviceintervallerna, utan en vanlig mc-motor, och den ska vara smidig, en- eller tvåcylindrig. Har kollar lite på BMW/Rotax motorn från f650gs. Men den har kedjedrevet på högersidan, och det hade passat bättre om det var på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-b35bf9019a1ca5631e0c7d562132a374.jpg

412 Inlägg
29 december 2012
Er6:ans motor är i stort sett skottsäker och har ett gott bottenvrid. Oljeservice var 400 mil, tändstift och sånt mer sällan (tror var 600mil) smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 december 2012
J_Jespersen skrev:
Tänkt att byta motor i vår crosskart, och vill ha tips på motoralternativ. Vill inte ha någon crossmotor pga serviceintervallerna, utan en vanlig mc-motor, och den ska vara smidig, en- eller tvåcylindrig. Har kollar lite på BMW/Rotax motorn från f650gs. Men den har kedjedrevet på högersidan, och det hade passat bättre om det var på vänstersidan.

http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-b35bf9019a1ca5631e0c7d562132a374.jpg

motor från en yamaha xt 600/xt660? drevet på vänster sida, hyfsat skottsäker, 600:an luftkyld förgasarspis, 660:n vattenkyld med sprut...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

That Shit Cray
1 087 Inlägg
12 januari 2013
2014-01-01 så får vi mindre plåtar till våra hojar! smile

Från och med 2014-01-01 kommer registreringsskyltarna för motorcyklar och moped att bli mindre. Detta enligt Transportstyrelsens nya upphandlingsplan.

På motorcyklar och mopeder är det både opraktiskt och fult med stora registreringsskyltar. Sveriges Motorcyklister(SMC) har länge arbetat för att just dessa fordon skall få mindre skyltar då det bland annat inte längre behövs plats för skattemärke.

Tidigare har man kunnat välja om man vill ha EU-symbol eller ej på skyltarna. Speciellt varianten utan symbol har kunnat bli betydligt mindre än nuvarande format.

Nuvarande format med EU-symbol på sig är 195 x 155 mm och de nya skyltarna from 2014 kommer att bli 170 x 150 mm.

Möjligheten att välja skylt utan EU-symbol kommer att försvinna pga att Transportstyrelsen vill att alla skyltar skall vara enhetliga.

Storleken på övriga fordons skyltar kommer att vara oförändrad sånär som på att valet att välja skylt utan EU-symbol försvinner helt.
Senast redigerat av _Hast_ (12 januari 2013)

Insta @ HAST

412 Inlägg
14 januari 2013
Det var väl inte en dag förtidigt!

En häst har en hästkraft! Eller..?!

* Voff voff *
11 002 Inlägg
27 januari 2013
Vet inte om det här är rätt tråd, men jag funderar på att ta MC-kort. Så nu undrar jag om ni kan ge lite tips på vettiga hojar som man kan köpa och övningsköra/köra upp med och sedan kanske äga ett tag även efter det.

Jag är inte ute efter någon hysterisk sporthoj utan har väl mer siktat in mig på touring. Tänkte väl lägga c:a 15-25000:-. Är det rimligt? Vad ska man ha för märke, vad ska man inte ha för märke? Vad är viktigt att tänka på?

Som jag förstått det är kravet 40 kW och minst 595 cc vid uppkörning. Right?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 januari 2013
Brådhis skrev:
Vet inte om det här är rätt tråd, men jag funderar på att ta MC-kort. Så nu undrar jag om ni kan ge lite tips på vettiga hojar som man kan köpa och övningsköra/köra upp med och sedan kanske äga ett tag även efter det.

Jag är inte ute efter någon hysterisk sporthoj utan har väl mer siktat in mig på touring. Tänkte väl lägga c:a 15-25000:-. Är det rimligt? Vad ska man ha för märke, vad ska man inte ha för märke? Vad är viktigt att tänka på?

//Brådhis

Honda Hornet, kanske Kawasaki ER-6, inga direkta touring hojar men det går ju smile

Insta @ HAST

* Voff voff *
11 002 Inlägg
27 januari 2013
_Hast_ skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Honda Hornet, kanske Kawasaki ER-6, inga direkta touring hojar men det går ju smile

Okej! Lite över budgeten för all del, men kanske är det värt det?

Du menar t.ex. denna? http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Ho … 11&w=3 (som iofs faktiskt är inom budgeten) smile

ER-6 däremot verkar ligga lite dyrare.

Båda var faktiskt rätt snygga, men hur är dom att köra? Vill inte sitta hopkrupen som en boll med mina 180 cm och 95-100 kg... big_smile

//Brådhis

Dr Snuggles
956 Inlägg
27 januari 2013
Då har man bytit till sig en Yamaha YZF426 -01 i dagarna.
Nu gäller det bara att få kläm på att starta åbäket, då dom kan vara lite bångstyriga.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 januari 2013
Brådhis skrev:
_Hast_ skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Du menar t.ex. denna? http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Ho … 11&w=3 (som iofs faktiskt är inom budgeten) smile

Båda var faktiskt rätt snygga, men hur är dom att köra? Vill inte sitta hopkrupen som en boll med mina 180 cm och 95-100 kg... big_smile

//Brådhis

Ja något sådant smile

Ja ER-6 behåller sitt andrahandsvärde väldigt väl.

Jag har suttit på en äldre hornet och en nyare ER6 och är i samma storlek som dig, ER6an är lite mindre, Hornet känns rätt perfekt smile
Inte provkört någon utav dom, körde dock en Versys det är samma princip som ER6 fast touring, en sån kanske du borde titta på? Kawasaki Versys.
Versys kändes dock rätt sportig, medan jag tänka mig att Hornet har mer big Bíke feel smile

Insta @ HAST

Smålänning
7 887 Inlägg
27 januari 2013
Precis hemkommen från MC-mässan. Fanns mycket intressant smile

Bland de jag skulle viljat ta hem fanns förutom V-max som man aldrig får råd med bl.a

MotoGuzzi V7
http://www.trbimg.com/img-50ca635e/turbine/la-et-ct-moto-guzzi-v7-special-a-750cc-starter-001/600.jpg

Kawasaki W800
http://image.hojtorget.se/extra/bikeimg/8101_8200/kawasaki-w800-8184_30385413.jpg

Och den jag fastnade totalt för
Triumph Scrambler
http://www.motorcyclenews.com/upload/195149/images/triumphscrambler.jpg
Fanns fan inte en ful detalj på den!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

* Voff voff *
11 002 Inlägg
27 januari 2013
_Hast_ skrev:
Brådhis skrev:
_Hast_ skrev:

//Brådhis

Ja något sådant smile

Ja ER-6 behåller sitt andrahandsvärde väldigt väl.

Jag har suttit på en äldre hornet och en nyare ER6 och är i samma storlek som dig, ER6an är lite mindre, Hornet känns rätt perfekt smile
Inte provkört någon utav dom, körde dock en Versys det är samma princip som ER6 fast touring, en sån kanske du borde titta på? Kawasaki Versys.
Versys kändes dock rätt sportig, medan jag tänka mig att Hornet har mer big Bíke feel smile

Okej! Tusen tack för bra svar! smile Inte lätt detta när man är helt "rookie". smile

Måste säga att Honda Hornet helt klart var den som tilltalade mig mest rent utseendemässigt. Versys tilltalade mig inte alls! smile

Är Honda bra motorcyklar? Vill lixom inte skruva 4 timmar för varje körd timme så att säga. smile

Har du några andra bra tips kring detta? Jag tar ju självklart med mig nå´n MC-kunnig när och om jag slår till på nå´n hoj, men det kan ju ändå vara bra att veta iaf lite vad man ska fråga när man ringer. Har köpt en del bilar genom åren, men MC är helt ny mark så att säga. smile

//Brådhis

That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 januari 2013
Brådhis skrev:
Okej! Tusen tack för bra svar! smile Inte lätt detta när man är helt "rookie". smile

Måste säga att Honda Hornet helt klart var den som tilltalade mig mest rent utseendemässigt. Versys tilltalade mig inte alls! smile

Är Honda bra motorcyklar? Vill lixom inte skruva 4 timmar för varje körd timme så att säga. smile

Har du några andra bra tips kring detta? Jag tar ju självklart med mig nå´n MC-kunnig när och om jag slår till på nå´n hoj, men det kan ju ändå vara bra att veta iaf lite vad man ska fråga när man ringer. Har köpt en del bilar genom åren, men MC är helt ny mark så att säga. smile

//Brådhis

Ingen fara, var inte så länge sen jag tog detta svåra beslut smile

Nej Versys är verkligen en såndär hata eller älska sak, verkligen annorlunda smile

Honda gör jätte bra motorcyklar och har väl alltid gjort, speciellt på Hornet bör du aldrig behöva oroa dig för att skruva allt för mycket. Alla jag har läst om som har en Hornet är väldigt nöjda smile

Det jag tycker är viktigt är fräscht drivpaket och fräscha däck. Men viktigast är ju servicehistorik antingen i form av kvitton eller i en bok smile Helst båda, sen är det ju en fördel om alla originaldelar finns kvar.
Det här lät bra till exempel
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_H … 11&w=3
Senast redigerat av _Hast_ (27 januari 2013)

Insta @ HAST

* Voff voff *
11 002 Inlägg
27 januari 2013
_Hast_ skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Ingen fara, var inte så länge sen jag tog detta svåra beslut smile

Nej Versys är verkligen en såndär hata eller älska sak, verkligen annorlunda smile

Honda gör jätte bra motorcyklar och har väl alltid gjort, speciellt på Hornet bör du aldrig behöva oroa dig för att skruva allt för mycket. Alla jag har läst om som har en Hornet är väldigt nöjda smile

Det jag tycker är viktigt är fräscht drivpaket och fräscha däck. Men viktigast är ju servicehistorik antingen i form av kvitton eller i en bok smile Helst båda, sen är det ju en fördel om alla originaldelar finns kvar.
Det här lät bra till exempel
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_H … 11&w=3

Det låter ju bra! smile

Dock är ju prisbilden väldigt märklig på dessa. Den du visade såg ju fin ut, men för 3000:- till får man en 02:a på firma...! Och för några tusingar till en 05:a... Osv osv... smile Skiljer det nå´t väsentligt mellan en 98 och en 02?

//Brådhis

That Shit Cray
1 087 Inlägg
27 januari 2013
Brådhis skrev:
Det låter ju bra! smile

Dock är ju prisbilden väldigt märklig på dessa. Den du visade såg ju fin ut, men för 3000:- till får man en 02:a på firma...! Och för några tusingar till en 05:a... Osv osv... smile Skiljer det nå´t väsentligt mellan en 98 och en 02?

//Brådhis

Ja det läste jag i senaste MC Nytt är prisbilden är lite konstig, skiljer sig lite pga olika utrustning och årtal, men i det stora hela kostar dom flesta runt samma pengar.
Här har du skillnaden för 2000-2002 jämfört med 98-99

"In 2000, Honda updated the Hornet, changing the 16 in (410 mm) front wheel for a 17 in (430 mm) to help corner stability and increasing the strength of the brake pass-over system on the front, making the brakes stronger. However, Honda did not increase the size of the fuel tank."

Jag går alltid efter, desto nyare desto bättre. Men visst spelar mil, historik och allmänt skick också roll smile

Insta @ HAST

Sök