Bortsett premien?. Så ska man börja något "lite" lugnare, att börja med något som går som ett glödgat apspett genom ett hett kaminrör när man inte är så van, "kan" sluta illa..
denna var ca 1/3 av försäkringspriset om man jämför med en r6:a.. är ute efter en sport runt 600cc..
Prova en SV 650, eller en Triumph 650. Visserligen inte lika "grymma" i looken men väldigt bra nybörjarhojar med bra temperament..
10k räcker nog till hyfsade grejer. Ett skinnställ ska vara trångt att få på. annars skyddar det inte. Men det blir ju bara varmt när du står still = bara knäppa upp!
Bortsett premien?. Så ska man börja något "lite" lugnare, att börja med något som går som ett glödgat apspett genom ett hett kaminrör när man inte är så van, "kan" sluta illa..
denna var ca 1/3 av försäkringspriset om man jämför med en r6:a.. är ute efter en sport runt 600cc..
Prova en SV 650, eller en Triumph 650. Visserligen inte lika "grymma" i looken men väldigt bra nybörjarhojar med bra temperament..
letar SPORThoj ej touring isf köper ja en er6 eller nått sånt.. men som sagt.. sport är de som gäller ung å dum!
Det gör du rätt i! Jag började också med en 600 .....en 00:a R6:a våren 01 sen bytte jag upp mig efter en säsong till 1000cc. Mkt lättare att köra,man behöver inte varva lika mkt. Jag har även kört en del olika 600:or på bana och dom är roliga också helt klart. Börja med en 600 och prova gärna en tusen efter ett tag och känn efter vad som passar dig!
du ger dig inte va? vill ha sport sport! typ r6/r1 cbr600/900 gsx750rr osv..
Duger inte en Hayabusa då?. Om du nu vill ha en hyfsad "allround" sportis med klös och körglädje i så ska du investera i en GSX-r 1000. eller en Ducati 900 eller 1000. Men i och med att du är (enligt egen uppgift) "grön" på det hela så tycker jag att du ska dämpa dig lite i dina ambitioner på "racebanan"=allmän väg, och inse att innan man kan gå, så måste man lära sig att krypa. Och därför börja med något som är lite "lamare" tills du har utvecklat dina körerfarenheter av hojar lite..
suzukin ligger lite i överkant pris..och ducatin har ja lite svårt för designmässigt.. och hayabusan är liiiite stor än så länge: P förstår givetvis din poäng där.. men man kan köra ihjäl sig på en touring hoj i 200 blås med säkert.. men bara för man har kraften så behöver man inte ligga på 14k rpm ständigt.. men visst är ja grön än så länge..
en bra första hoj är den hojen DU vill ha, vill du ha 1000cc så köp det då, jag tror inte att risken att köra ihjäl sig ökar bara för att man väljer en vassare hoj, det mesta sitter i huvudet. lycka till och kör lagom! /mvh erik
Klart som fan att du ska ha en R6a ! Jösses va gött dom går, oslagbart i kurvorna tänker jag !
De ante mig att du skulle rekommendera en sådan även denna finns på intresselistan!
Men har inte råd med en -09 utan de ligger runt 35-40k att spendera
Jo en fråga till, va de gäller försäkringar.. är de lönt att lägga hel försäkring på en hoj i 35k klassen? eller räcker halv?
Om du lägger omkull skrotet så är det lönt, inte annars. Men i och med att du är lite "grön", så kan det vara en bra "investering", i fall att så att säga.. Men gör dig själv en tjänst i allafall och PROVA en SV, en längre sträcka. och dom är inte så dyra beg i mer än fint skick..
Missade första delen av Plus men som jag förstod det så klarade Biltema hjälmarna typgodkännande? Jag tror och hoppas att exempelvis Arai klarar lite mer. Min Arai klarade sig bra när jag blev påkörd av en bil i slutet på april. Hoppas även min nya Arai skyddar mig nästa gång.
Biltema och lidl klarade bättre än nolan hjälmen.
Jo, men de säger inte så mycket, Nolan är ett lågbudgetmärke medans Arai ligger i "proffsegmentet" så att säga.. Och vid en test för ett par år sedan så var Nolan bäst i sitt segment..
Jo sant, tycker att dom kunde testa fler hjälmar. Om de nu testar tre lågbudget så kan de testa 2 dyrare med
Jo, men de säger inte så mycket, Nolan är ett lågbudgetmärke medans Arai ligger i "proffsegmentet" så att säga.. Och vid en test för ett par år sedan så var Nolan bäst i sitt segment..
Jo sant, tycker att dom kunde testa fler hjälmar. Om de nu testar tre lågbudget så kan de testa 2 dyrare med
Tror inte det behövs, för tillverkarna (dom seriösa) har ganska så omfattande tester av sin hjälmar..
Att köpa en literhoj eller en 600 som förstahoj tycker jag mer handlar om vilken motorkaraktär man vill ha. Litermaskinerna är mer vridstarka och man kan öka utan att man måste växla lika mycket Själv köpte jag en Ninja ZX-9R(143+Hk) som första hoj, andra säsongen blev det en ZX-10R(184Hk). Inga problem att hantera dessa maskiner.
För dig som ny så handlar det nog mer om försäkringspremien kan jag gissa.
jente skrev:
blacken skrev:
jente skrev:
Biltema och lidl klarade bättre än nolan hjälmen.
Tycker jag också. Skulle vara intressant att se bl.a. Arai bland de testade. Sen tycker jag det var bra att Nolan hjälmen var med. Det går inte försvara sig med att den har inbyggt tonat visir. Kan de inte bygga en hjälm med dubbla visit som är säker så får de helt enkelt avstå!
Att köpa en literhoj eller en 600 som förstahoj tycker jag mer handlar om vilken motorkaraktär man vill ha. Litermaskinerna är mer vridstarka och man kan öka utan att man måste växla lika mycket Själv köpte jag en Ninja ZX-9R(143+Hk) som första hoj, andra säsongen blev det en ZX-10R(184Hk). Inga problem att hantera dessa maskiner.
För dig som ny så handlar det nog mer om försäkringspremien kan jag gissa.
jente skrev:
blacken skrev:
Tycker jag också. Skulle vara intressant att se bl.a. Arai bland de testade. Sen tycker jag det var bra att Nolan hjälmen var med. Det går inte försvara sig med att den har inbyggt tonat visir. Kan de inte bygga en hjälm med dubbla visit som är säker så får de helt enkelt avstå!
Finns otaliga tester med lika många resultat.
Jag skiter fullständigt i tester, shoei kan få hur sämst eller bäst de vill, sålänge det är den enda hjälmen jag hittat som sitter som den ska så är det bara de som sitter på mitt huvud, kosta va de kosta vill. Arai däremot är bland de sista jag sätter på mitt huvud.