4454
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

92 Inlägg
6 juni 2009
TCG skrev:
jente skrev:
blacken skrev:
Jo, men de säger inte så mycket, Nolan är ett lågbudgetmärke medans Arai ligger i "proffsegmentet" så att säga..
Och vid en test för ett par år sedan så var Nolan bäst i sitt segment..

Jo sant, tycker att dom kunde testa fler hjälmar. Om de nu testar tre lågbudget så kan de testa 2 dyrare med tongue

Tycker jag också. Skulle vara intressant att se bl.a. Arai bland de testade.
Sen tycker jag det var bra att Nolan hjälmen var med. Det går inte försvara sig med att den har inbyggt tonat visir. Kan de inte bygga en hjälm med dubbla visit som är säker så får de helt enkelt avstå!

Håller helt med dig. Dom få ju välja samma modell på hjälmarna. Ska det vara krimskrams på en så måste de va på alla! tongue

Street Knight

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 juni 2009
leksak skrev:
TCG skrev:
Lardi skrev:
du ger dig inte va? tongue vill ha sport sport! typ r6/r1 cbr600/900 gsx750rr osv..

Att köpa en literhoj eller en 600 som förstahoj tycker jag mer handlar om vilken motorkaraktär man vill ha. Litermaskinerna är mer vridstarka och man kan öka utan att man måste växla lika mycket
Själv köpte jag en Ninja ZX-9R(143+Hk) som första hoj, andra säsongen blev det en ZX-10R(184Hk). Inga problem att hantera dessa maskiner.

För dig som ny så handlar det nog mer om försäkringspremien kan jag gissa.

jente skrev:

Jo sant, tycker att dom kunde testa fler hjälmar. Om de nu testar tre lågbudget så kan de testa 2 dyrare med tongue

Sen tycker jag det var bra att Nolan hjälmen var med. Det går inte försvara sig med att den har inbyggt tonat visir. Kan de inte bygga en hjälm med dubbla visit som är säker så får de helt enkelt avstå!

Finns otaliga tester med lika många resultat.

Jag skiter fullständigt i tester, shoei kan få hur sämst eller bäst de vill, sålänge det är den enda hjälmen jag hittat som sitter som den ska så är det bara de som sitter på mitt huvud, kosta va de kosta vill.
Arai däremot är bland de sista jag sätter på mitt huvud. smile

De gånger jag köpt hjälm så har kravet varit att det inte ska vara plast. Att valet fallit på Arai beror på att jag hittat dem till bra priser.
Någon speciell anledning att du inte kommer köpa Arai? Är det pga. passform?

Kanon..
1 473 Inlägg
7 juni 2009
TCG skrev:
leksak skrev:
TCG skrev:
Lardi skrev:
du ger dig inte va? tongue vill ha sport sport! typ r6/r1 cbr600/900 gsx750rr osv..

Att köpa en literhoj eller en 600 som förstahoj tycker jag mer handlar om vilken motorkaraktär man vill ha. Litermaskinerna är mer vridstarka och man kan öka utan att man måste växla lika mycket
Själv köpte jag en Ninja ZX-9R(143+Hk) som första hoj, andra säsongen blev det en ZX-10R(184Hk). Inga problem att hantera dessa maskiner.

För dig som ny så handlar det nog mer om försäkringspremien kan jag gissa.

Finns otaliga tester med lika många resultat.

Jag skiter fullständigt i tester, shoei kan få hur sämst eller bäst de vill, sålänge det är den enda hjälmen jag hittat som sitter som den ska så är det bara de som sitter på mitt huvud, kosta va de kosta vill.
Arai däremot är bland de sista jag sätter på mitt huvud. smile

De gånger jag köpt hjälm så har kravet varit att det inte ska vara plast. Att valet fallit på Arai beror på att jag hittat dem till bra priser.
Någon speciell anledning att du inte kommer köpa Arai? Är det pga. passform?

Det är endast pga att de helt enkelt inte passar mitt huvud...
Jag försöker alltid vid mässor o andra tillfällen att prova ett gäng olika hjälmar för att jämföra o se, va även senast nu när ja skulle köpa crosshjälm iväg o kollade ifall de fanns några billiga alternativ.
Men det finns bara ett alternativ för mig änsålänge o det är shoei.
Jag köpte en kbc på chans för nåt år sen för någon sa att de va som shoei i formen, använt den en gång, går inte köra med.

född blåvit
624 Inlägg
7 juni 2009
Vad kostar en "proffs"hjälm ungefär? Blir lite nyfiken när flera av er kallar Nolanhjälmen för 3500 för lågpris.

blacken
7 juni 2009
Chipset91 skrev:
Hur ska man placera sig med motorcykel i trafiken?

För ja ska börja övningsköra privat nu hade ja tänkt. Har lånat hem böcker men i dom står bara hur man ska placera sig i korsningar :S

Som du kör bil..

439 Inlägg
7 juni 2009
blacken skrev:
Chipset91 skrev:

För ja ska börja övningsköra privat nu hade ja tänkt. Har lånat hem böcker men i dom står bara hur man ska placera sig i korsningar :S

Som du kör bil..

vid körning ska du köra cirka en meter ut från väg kanten,så hette det när jag tog kortet iallafall

old,low and slow....

92 Inlägg
7 juni 2009
Shoei, nästan alla hjälmar är gjorda av glasfiber 8595-3995kr

X-lite är mest gjorda i kompositfiber priset på dessa ligger på 6220-3200kr

Arai är mest gjorda i superfiber/kompositskal 8790-3990kr

Dainese är composite termoplast 5295-2995kr (dyraste hjälmen har bluetooth i sig)

AGV ligger mellan 6995-3995kr

Soumy ligger mellan 4495-3495kr

Priserna är enligt lelles mc kläder katalogen. Och info hittade jag på internet så de kan vara lite fel. Dessa är bara några hjälmar men man se en skillnad.
Senast redigerat av jente (7 juni 2009)

Street Knight

645 Inlägg
7 juni 2009
blacken skrev:
Chipset91 skrev:

Som du kör bil..

Jag säger som blacken, mitt i filen. Du ska se till att synas så mkt som det bara går. Då dom flesta olyckor beror på att bilisterna inte ser oss på två hjul.
Senast redigerat av Quantic (7 juni 2009)

blacken
7 juni 2009
jente skrev:
Shoei, nästan alla hjälmar är gjorda av glasfiber 8595-3995kr

X-lite är mest gjorda i kompositfiber priset på dessa ligger på 6220-3200kr

Arai är mest gjorda i superfiber/kompositskal 8790-3990kr

Dainese är composite termoplast 5295-2995kr (dyraste hjälmen har bluetooth i sig)

AGV ligger mellan 6995-3995kr

Soumy ligger mellan 4495-3495kr

Priserna är enligt lelles mc kläder katalogen. Och info hittade jag på internet så de kan vara lite fel. Dessa är bara några hjälmar men man se en skillnad.

Sedan så har du även Shubert hjälmar också..

född blåvit
624 Inlägg
7 juni 2009
Anar jag rätt ifall jag tror att det handlar en del om att man betalar få en låg vikt på skallen?
Det var ju ett par år sen man körde moppe så jag kommer liksom inte ihåg hur det kändes efter lite körning tongue

Kanon..
1 473 Inlägg
7 juni 2009
dabby skrev:
Anar jag rätt ifall jag tror att det handlar en del om att man betalar få en låg vikt på skallen?
Det var ju ett par år sen man körde moppe så jag kommer liksom inte ihåg hur det kändes efter lite körning tongue

Ja bland annat handlar det om att få så lite vikt som möjligt för nacken att hantera.
Bara huvudet väger mer än för mycket för nacken vid en krasch, lägga till en hjälm på det med så, ja.

Sen dehär med priser är lite svårt då endel hjälmar är dyra pga att de har inbyggda bluetoothhörlurar o allt vad det är och de dyrare märkena skiljer tusenlappar på samma hjälm beroende på om den har nån flashig lackering eller inte.

SQ
1 343 Inlägg
10 juni 2009
hitta ett fräscht alpinestar ställ som satt kanon!  3k som hittat!

Ljudnörd!

Kanon..
1 473 Inlägg
11 juni 2009
Lardi skrev:

gött...

3 354 Inlägg
11 juni 2009
Lardi skrev:

roligt:D

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Kanon..
1 473 Inlägg
11 juni 2009
ÄNTLIGEN!...efter många timmars skruvande o fram o tillbaka till SBP så ser hojen ut som den ska.
Nu blire premiärtur big_smile

OEM <3
6 957 Inlägg
11 juni 2009
Lite frågor, tanken är att skaffa hoj nästa år (om bilen säljs smidigt smile)

Har snöat in mig på att skaffa en Kawasaki Z750 kring 07-08, bra förstahoj?

Försäkringen var väldig överkomlig på mig smile Har även tittat på R6:or 07-
men då blir försäkringen en annan och på far vill jag inte ha hojen, R6 kan vara
en lite extrem förstahoj kanske?

Kläder blir ett helställ i skinn från Alpinestar då jag har kirrat 25% hos en större handlare i Sverige smile
Hur är KBC:s hjälmar?

Ang. körskola. Kommer bara köpa in mig i datorn + böcker, ingen teori då jag har detta
hyfsat färskt sen bilkortet.

Hur många lektioner kan man behöva ta? En kompis körde 5ggr, sen uppkörning.
Hörde även att körskoler föredrar att man har en 100mil i ryggen innan man kommer dit?
Fast jag vill ta kortet först sen köpa hojen..

Har ju MINST 1500mil i ryggen i form av moped, cross, 125cc MC och ngn mil på tung hoj. smile

Mvh
Senast redigerat av Bjork (11 juni 2009)

OEM <3

Administratör
2 990 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Jag tror inte det är några som helst problem. Det viktiga är att man får en körskola i ryggen inför uppkörningen då dom vet precis vad vv är ute efter. Har du kört moped och cross klarar du nog detta utan problem. Vad gäller hojen så är nog vilken hoj som helst ok så länge det är en yamaha smile hehe

En kopp av den svarta såsen...

Kanon..
1 473 Inlägg
11 juni 2009
Bjork skrev:
Lite frågor, tanken är att skaffa hoj nästa år (om bilen säljs smidigt smile)

Har snöat in mig på att skaffa en Kawasaki Z750 kring 07-08, bra förstahoj?

Försäkringen var väldig överkomlig på mig smile Har även tittat på R6:or 07-
men då blir försäkringen en annan och på far vill jag inte ha hojen, R6 kan vara
en lite extrem förstahoj kanske?

Kläder blir ett helställ i skinn från Alpinestar då jag har kirrat 25% hos en större handlare i Sverige smile
Hur är KBC:s hjälmar?

Ang. körskola. Kommer bara köpa in mig i datorn + böcker, ingen teori då jag har detta
hyfsat färskt sen bilkortet.

Hur många lektioner kan man behöva ta? En kompis körde 5ggr, sen uppkörning.
Hörde även att körskoler föredrar att man har en 100mil i ryggen innan man kommer dit?
Fast jag vill ta kortet först sen köpa hojen..

Har ju MINST 1500mil i ryggen i form av moped, cross, 125cc MC och ngn mil på tung hoj. smile

Mvh

Köra hoj tillräckligt bra för att klara uppkörningen fixar man på ett par lektioner.
Det är sen när man har kortet man får se till att lära sig köra ordentligt, det tar alldeles för många år för att göra på körskola tongue

Ang KBC så är det upp till din skalle o tycke att bestämma det, jag har en KBC från deras övre prissortiment o jag ogillar den skarpt, passar inte mitt huvud o gillar inte inredningen riktigt. big_smile

OEM <3
6 957 Inlägg
11 juni 2009
Goffen skrev:
Jag tror inte det är några som helst problem. Det viktiga är att man får en körskola i ryggen inför uppkörningen då dom vet precis vad vv är ute efter. Har du kört moped och cross klarar du nog detta utan problem. Vad gäller hojen så är nog vilken hoj som helst ok så länge det är en yamaha smile hehe

Okej låter ju bra, vart lite överraskad när jag pröva lite tyngre maskiner att dom är ganska lättkörda och framför allt, ROLIGA big_smile
Men Z750 är ju en Kawa wink
Prata lite med körskolan förra veckan, han sa till mig att det är som att köra moped men ha i åtanke att
den är tyngre och när du vrider på handtaget bryter helvetet lös tongue

Ser framemot att börja med kortet smile ska bara få bort bilen först tongue

Detta är vad jag tänkt mig smile plus en magspolier på den, å monsterdekalerna skulle man väl riva av oxå tongue
http://www.blocket.se/kristianstad/Ny_Z … 13&w=3
Senast redigerat av Bjork (11 juni 2009)

OEM <3

Administratör
2 990 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Jodå dom är coola helt klart. Dock har kawa bara 2års garanti som jag förstått det.. Men det händer ju inte nått så ofta på så nya maskiner, är det en sån du vill ha så shoot !

En kopp av den svarta såsen...

Sök