3007
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Muttley
24 maj 2010
groze skrev:
TCG:
Det jag syftade på med hojtyp är att om man kör typ customhoj/vespa osv sällan är uppe i högre farter än 110km/h och det är få som kör customhoj med riktigt skinnställ. (Vilket alla kanske borde göra egentligen?)
Jag håller helt med dig om att rätt skydd är viktigt oavsett hoj, men att man brukar välja olika utrustningar beroende på vad man kör.

Här i dessa trakterna så kör de som verkligen kör ofta med skinnkläder. Goretex brukar de va mer på allroundhojjar. Jag kör med goretex just nu till jag köpt nya skinnbyxor.
De där nya sortens jeans fick sjukt bra resultat och är ordentligt snygga med=)

Smålänning
7 887 Inlägg
24 maj 2010
Lardi skrev:
Är begagnade marknaden helt uteslutet för dig? Eller utlandsbeställningar.. fc-moto.de

Ja har "racing" stövlarna, dom funkar och är helt klart värda sitt pris.. Men man märker att de inte är ett par tcx/alpinestar/sidi stövlar.. Men för priset är dom helt ok.

Njae, intye helt uteslutet, men mest svårt att hitta rätt storlekar utan att åka över halva sverige tongue

groze skrev:
twin_cam, vilken typ av hoj kör du?

I min värld känns det bäst att skaffa skyddsutrustning som jag vet är bland den bästa som finns, ramlar man med hojjen så kan de extra tusenlapparna vara det som gör att man överlever.
Kör man sporthoj är ju ett riktigt skinnställ helt klart att föredra. Gore-tex kläderna klarar sällan en krasch i hög fart lika bra som ett skinnställ. Skydden sitter alldeles för löst runt kroppen och kan lätt flyttas, samt att materialet slits sönder.

Jag vet inte hur biltemas kläder är, det är möjligt att de är bra, men jag skulle hellre satsa på begagnade "märkes-kläder" än nya biltema kläder. Ryggskyddet är också något jag hellre lägger 1500:- på än 350kr.

Deras kolfiberhjälm verkar ju kunna vara prisvärd med tanke på den låga vikten. Frågan är bara om den håller lika bra som en 4000kr hjälm?

Mvh Johan

Jag kör inget precis nu, håller på att ta kort, och få det ganska snart, men ska skaffa "klassisk" hoj.. iaf i stuket... Lutar åt att skaffa en Kawa ER-5 som förstamaskin, har en på g till bra pris. Eventuellt offroadhoj..

Ja, är nog bättre att satsa på Jofama-grejer, eller begagnat... Är ju inte jättedyra. Hjälm tänkte jag inte köpa på Biltema i alla fall egentligen, vart mest nyfiken smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
24 maj 2010
tkd_rille skrev:
groze skrev:
TCG:
Det jag syftade på med hojtyp är att om man kör typ customhoj/vespa osv sällan är uppe i högre farter än 110km/h och det är få som kör customhoj med riktigt skinnställ. (Vilket alla kanske borde göra egentligen?)
Jag håller helt med dig om att rätt skydd är viktigt oavsett hoj, men att man brukar välja olika utrustningar beroende på vad man kör.

Här i dessa trakterna så kör de som verkligen kör ofta med skinnkläder. Goretex brukar de va mer på allroundhojjar. Jag kör med goretex just nu till jag köpt nya skinnbyxor.

Skulle tro att det hänger en del på föraren med...

Han kanske är en jävel på att köra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
24 maj 2010
Nån som har koll på vad lagen osv säger om lackering/dekaler på hjälm? Har ju läst i teoriboken o så att det är mest med ajja bajja, och även i mc-butiken jag va rpå idag så sa snubben att det också är ajja bajja pga att materialet hjälmen är byggd av inte tål lacken/limmet osv.
Meeen sen kollade jag runt lite o hittade folk som säger att det är mest bullshit nuförtiden, hjälmarna kör med vattenbaserade färger osv osv.
Så är det kanske nån här som vet vad som faktiskt gäller?

Whine whine!

Muttley
24 maj 2010
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:
groze skrev:
TCG:

Nu förstod jag inte? Du kanske trodde att jag menade på skinnställ ala sport? Nej jag mena skinnkläder som customåkare har, många med fransar och trams.

Muttley
24 maj 2010
Urkas skrev:
Nån som har koll på vad lagen osv säger om lackering/dekaler på hjälm? Har ju läst i teoriboken o så att det är mest med ajja bajja, och även i mc-butiken jag va rpå idag så sa snubben att det också är ajja bajja pga att materialet hjälmen är byggd av inte tål lacken/limmet osv.
Meeen sen kollade jag runt lite o hittade folk som säger att det är mest bullshit nuförtiden, hjälmarna kör med vattenbaserade färger osv osv.
Så är det kanske nån här som vet vad som faktiskt gäller?

Har för mig att hjälmarna är E märkta med lack och klistermärken som sitter på? Dvs att din hjälm inte blir E godkänd längre när du smackat på klistermärken och målat själv på den.

712 Inlägg
24 maj 2010
tkd_rille skrev:

Är det några skydd i jeansen..? Eller är de bara förstärkta?

Smålänning
7 887 Inlägg
24 maj 2010
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:

Nu förstod jag inte? Du kanske trodde att jag menade på skinnställ ala sport? Nej jag mena skinnkläder som customåkare har, många med fransar och trams.

Citerade fel tongue

För min del blir det ett sånt syntetställ tror jag... Skinnställ är förvisso bättre om (när) man åker omkull, men känns som att syntetställen är mer allround och mer lätttvättade m,m...

Muttley
24 maj 2010
T16_AeRo skrev:
tkd_rille skrev:

Vet inte om de är skydd i dem när du köper dem, men de går att sätta skydd i dem. De var nått kevlaraktikgt i dem.
Känner man för att en dag bara glida lugnt och inte vill ha skinnställ så är de ju perfekt.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
25 maj 2010
tkd_rille skrev:
T16_AeRo skrev:
tkd_rille skrev:

Vet inte om de är skydd i dem när du köper dem, men de går att sätta skydd i dem. De var nått kevlaraktikgt i dem.
Känner man för att en dag bara glida lugnt och inte vill ha skinnställ så är de ju perfekt.

Har funderat på såna jeans, var läste du testet?

Skyddar de som ett skinnställ så är det ju klart intressant.

Muttley
25 maj 2010
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
T16_AeRo skrev:

Har funderat på såna jeans, var läste du testet?

Skyddar de som ett skinnställ så är det ju klart intressant.

kommer inte ihåg nu tyvärr. men jag såg när de testade att dra en kille på marken de kunde köra en bra bit utan att de slet rakt igenom =

712 Inlägg
25 maj 2010
tkd_rille skrev:
kommer inte ihåg nu tyvärr. men jag såg när de testade att dra en kille på marken de kunde köra en bra bit utan att de slet rakt igenom =

Antar du syftar på detta

Muttley
25 maj 2010
T16_AeRo skrev:
tkd_rille skrev:

Antar du syftar på detta

yepp dem var det.

177 Inlägg
25 maj 2010
tjo
ja har en fråga angående om att ta mc körkort, ja blir 19 till oktober och funderar på att ta begränsat kort 25kw alltså. Och nu till frågorna 1. ja har inte så mkt erfarenhet av att köra med växel (hade scooter på moppe tiden) så borde ja köpa något litet innan o öva på eller ska ja satsa på att göra så bra som möjligt inom mckursen. 2. hur blir de om man nu säger att man har begränsat och har fyllt 21 måste man ta om då eller äre bara en uppkörning som gäller? tacksam efter svar.
Känner suget efter att vara ute o köra lite 2hjuling te nästa sommar:)
/emil

963 Inlägg
25 maj 2010
WolFMaN_16 skrev:
tjo
ja har en fråga angående om att ta mc körkort, ja blir 19 till oktober och funderar på att ta begränsat kort 25kw alltså. Och nu till frågorna 1. ja har inte så mkt erfarenhet av att köra med växel (hade scooter på moppe tiden) så borde ja köpa något litet innan o öva på eller ska ja satsa på att göra så bra som möjligt inom mckursen. 2. hur blir de om man nu säger att man har begränsat och har fyllt 21 måste man ta om då eller äre bara en uppkörning som gäller? tacksam efter svar.
Känner suget efter att vara ute o köra lite 2hjuling te nästa sommar:)
/emil

1. 25kW är väldigt lite, köper du en hoj som klarar sig under det så är det ungefär som en trimmad moppe.
Det är dessutom inte svårare att köra en hoj med mycket effekt, det som är svårt är att hantera hojen i höga hastigheter.
Det som ökar svårighetsgraden lite är om du har en nervös sporthoj där framhjulet lättar endast genom att du gasar, men då snackar vi hojar med 140+Hk.

2. Tar du kortet när du är 19år 3mån så kommer det ett brev på posten när du är 21år 3mån där du får skicka in ett nytt foto+underskrift.
Inget teoriprov eller uppkörning.

Läs mer på korkortsportalen.se om hur aktuella regler är.

Lycka till och hoppas du väljer supersporthoj när du fyller 21! big_smile

1 723 Inlägg
27 maj 2010
Nån som har koll på var jag kan få tag på infällda blinkers som passar i kåpan fram? Helst modellanpassad så jag slipper klistra på dem. Hittar bara universal. Har en Honda CBR 929a.

---
Jag hitta på ebay! Flush mounted heter det visst smile
Senast redigerat av falloutboy (27 maj 2010)

3 354 Inlägg
5 juni 2010
Sänkt straff för dödsvållande
Onsdagen 29 juli dödades en motorcyklist och två skadades för livet sedan en berusad bilist kört rakt in i deras grupp. Bland dagens pressklipp finns en notis om att Hovrätten nu sänkt fängelsestraffet för bilisten, då de anser att Tingsrättens dom om två år är för mycket.
Alla som jobbar på SMC och MC-Folket är motorcyklister. I år driver vi kampanjen Se Oss- vi vill överleva.  MC-Folket har vid flera tillfällen beskrivit rättegångar och domslut som är orättvisa.  Hovrättens dom kommer att beställas. Varför anser domstolen att två års fängelse är ett för högt straff för en berusad bilförare som dödat en människa och skadat ytterligare två för livet? Domslutet visar än en gång att Se Oss kampanjen fyller en viktig funktion.

Vill du läsa domen, mål nr B 1875-09,  från Eksjö Tingsrätt?

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8090

http://svt.se/2.82111/1.1878071/de_blev … ik_1878071

Neh, Nu tycker jag att de får strama till straffen lite.
2 år för mkt för en som kört berusad och kört på 3 varav haft ihjäl 1?
Tråkigt att det ska vara så "mesigt"

En illvillig händelse i denna kaliber borde tas på mera allvar. sad
Senast redigerat av Seth (5 juni 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Allansson
5 juni 2010
Seth skrev:
Sänkt straff för dödsvållande
Onsdagen 29 juli dödades en motorcyklist och två skadades för livet sedan en berusad bilist kört rakt in i deras grupp. Bland dagens pressklipp finns en notis om att Hovrätten nu sänkt fängelsestraffet för bilisten, då de anser att Tingsrättens dom om två år är för mycket.
Alla som jobbar på SMC och MC-Folket är motorcyklister. I år driver vi kampanjen Se Oss- vi vill överleva.  MC-Folket har vid flera tillfällen beskrivit rättegångar och domslut som är orättvisa.  Hovrättens dom kommer att beställas. Varför anser domstolen att två års fängelse är ett för högt straff för en berusad bilförare som dödat en människa och skadat ytterligare två för livet? Domslutet visar än en gång att Se Oss kampanjen fyller en viktig funktion.

Vill du läsa domen, mål nr B 1875-09,  från Eksjö Tingsrätt?

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8090

http://svt.se/2.82111/1.1878071/de_blev … ik_1878071

Neh, Nu tycker jag att de får strama till straffen lite.
2 år för mkt för en som kört berusad och kört på 3 varav haft ihjäl 1?
Tråkigt att det ska vara så "mesigt"

En illvillig händelse i denna kaliber borde tas på mera allvar. sad

Detta skedde bara några mil från där jag bor. Hörde nåt om att hon skyllde på att hon har en sjukdom så hon svimmar ibland och det var därför som hon kom över på fel sida vägen.

Tycker det är fel att de sänker straffet. Hoppas verkligen inte att jag eller nån annan behöver möta en sån person på vägarna.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
5 juni 2010
"Kvinnan hade vid körningen 1,5 promille alkohol i blodet. Den 64-åriga kvinnan, som samma år fått tillbaka sitt körkort efter att ha blivit dömd för rattfylleri, har i efterhand erkänt att hon drucki alkohol men hävdar att olyckan berodde på ett sjukdomsfall."

O det var ju ännu bättre. Har man en gång förlorat körkortet pga rattfylla så ska det fan nästan vara omöjligt att få tillbaks det IMO!

Whine whine!

963 Inlägg
5 juni 2010
Urkas skrev:
"Kvinnan hade vid körningen 1,5 promille alkohol i blodet. Den 64-åriga kvinnan, som samma år fått tillbaka sitt körkort efter att ha blivit dömd för rattfylleri, har i efterhand erkänt att hon drucki alkohol men hävdar att olyckan berodde på ett sjukdomsfall."

O det var ju ännu bättre. Har man en gång förlorat körkortet pga rattfylla så ska det fan nästan vara omöjligt att få tillbaks det IMO!

Vansinne, om hon nu har en sjukdom som gör att hon svimmar och hon vet om det.
1. Hon ska inte få ha körkort, läkare borde dragit in det samtidigt som sjukdomen bekräftades.
2. Om läkare missat detta men hon ändå vet det själv så ska hon inte köra bil.
3. Det är väl ingen förmildrande omständighet att olyckan delvis beror på att hon har en sjukdom?
De borde göra rattfylleriet än värre.

Jag har NOLL förtroende för polisen och svenska rättsväsendet!

När min bil blir utsatt för skadegörelse och polisen tar brottslingarna på bar gärning så släpps de utan påföljd!
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=17116

Sök