4086
Sök

Grymt jobbiga elproblem Volvo 745 GLT -88

Montör
665 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan. Någon som har en aning om vad som kan vara fel med min bil?

Sålänge jag inte har lamporna på så är allting bra. Men så fort jag sätter på positionsljusen, så börjar den orange:a lampan för bakrutevärmaren lysa (i knappen liksom), precis som om den skulle vara på, men det är den inte. Har man bara positionsljusen på dock, så lyser den starkt, och sen när man då slår på bakrutevärmaren, så lyser den konstigt nog svagare. Tanken är ju att den först inte skall lysa alls, och sedan när man trycker igång den, lysa starkt.

Har man däremot halvljusen/helljusen på, så lyser den med full styrka hela tiden.

Dels detta då... Och sen, vissa dagar så får den för sig att hitta på lite mer skumma saker. Slår man på halvljusen vissa dagar, så går bilens alla tre torkare igång på nästan full hastighet. Extremt knepigt måste jag säga.

Sen har jag ju det vanliga problemet med en vinglande tankmätare, och även en oftast död varvräknare (går igång lite när den känner för det).

Kan det helt enkelt vara så att det är massor med jordfel?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
17 juli 2008
#2
Helt rätt,torkarna+lampor är jordfel...Tror det andra kan var det också.
Kolla jordningsplintarna i motorummet...

Montör
665 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#3
babyblue242 skrev:
Helt rätt,torkarna+lampor är jordfel...Tror det andra kan var det också.
Kolla jordningsplintarna i motorummet...

Okej tack. Låter som om du själv har erfarenhet av just det med torkarna?...

Jag har hållt på lite med just jordningsplintarna på sidorna i motorrummet de senaste dagarna, pga. att jag innan hade lite andra elfel, såsom att positionsljuset blinkade istället för blinkers (som i sin tur lös svagt) osv. Dessa saker fick jag fixat, men då uppstod detta. Men det är väl bara att fortsätta fixa jordar då antar jag.

Är det bara dem två jordplintarna på sidorna av motorrummet och de kablar som går ner från batteriet in i balken/karossen som gäller eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

644 Inlägg
17 juli 2008
#4
Har du svetsat i bilen utan att koppla bort batteriet? För jag fic det felet att när jag verd på lyserna på bilen så började torkarna gå å de var bara för att jag hade svetsat med batteriet ikopplat


Montör
665 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#5
Jag tar alltid loss minuspolen på batteriet när jag svetsar.. Det ska väl räcka?

Hur löste du det på din bil?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
665 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#6
alseryd skrev:
Har en vän som hade en Scorpio som spökade.
Den kunde slå på lamporna på bilen än om den inte var igång.
Han har eluppvärmd fram ruta och hade en spricka i den.
Vi tog bort säkringen för fram rutan och resten av bilen började funka normalt igen.
Det var kortslutning i rutan där sprickan var.
Tog ett tag innan vi hittade felet.
Mvh Eva.

Okej det låter skumt.. Fan, hoppas inte det är något sådant jobbigt med min bil...

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Forummoderator
18 541 Inlägg
25 juli 2008
#7
Ta bort diverse säkringar och kolla om felet försvinner. Då kan du iallafall lokalisera felet till viss del. Om du har tur...

Elektriker till yrket och klåfingrig på fritiden ;-)
http://www.garaget.org/video/deqxwb2r43do


Montör
665 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#8
Dieselsmurfen skrev:
Ta bort diverse säkringar och kolla om felet försvinner. Då kan du iallafall lokalisera felet till viss del. Om du har tur...

Elektriker till yrket och klåfingrig på fritiden ;-)
http://www.garaget.org/video/deqxwb2r43do

Ja jag får väl testa något sådant. Kan tillägga att höger fönsterhiss dog igår också...

Grym fjärrstart förresten big_smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök