Öppetfilter

CyClone
8 januari 2005 · 15 Inlägg

Har en liten fråga angående öppnaluftfilter Ger det verkligen "några extra Hk"???

Ska nämligen monter det i bilen i morron.... :-)

Looka at you now Tony
Volvo S80 "D5 Summum Polestar" (2011)
Vrid
9 januari 2005 · 3 Inlägg

Jag tro inte de ger några hk?kanske en eller högst 2st,beroende på vad de e för maskin som man har  du lär ju inte märka nån skillnad iallafall,alla trimfirmor skriver väl bara så för att få sålt så mycke som möjligt de tror jag..............

De räcker inte med en massa effekt,man ska ju kunna köra bil också.......
Kösworth medlem
9 januari 2005 · 412 Inlägg

Ger nog några extra hästar i fall man har gjort nå annat med bilen oxå.///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824
Toyota Supra MKIV "Reaper" (1993)
ttmike
10 januari 2005 · 15 Inlägg

om du har luftmassemätare så var noga med fastsättningen av filtret så det inte rör sig så mycket annars kn lmm gå sönder o det är ingen billig historia

Kimmen
10 januari 2005 · 245 Inlägg

På en "vanlig" sugmotor ger öppna filter en eller någon hk extra, iaf ett lite tuffare insugsljud wink
På en Turbomotor märker man mer skillnad, eftersom den behöver mer luft o jobba med! Har du sen en kraftigare dumpventil på turbomotorn får du ett mycket häftigare insugsljud smile

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
MrLila
10 januari 2005 · 355 Inlägg

Märkte ingen skillnad när jag monterade mitt. Bara mer ins.ljud när turbon började ladda å att AV lät mer...

>>Kimmen. Man får väll inte mer ins.ljud bara för att man monterar en dump?

Mvh Jonas

Mvh Jonas
Sharky
11 januari 2005 · 10 287 Inlägg

Det kan vara olika. Det är mycket tänkbart att bilar kan vara nischade genom strypningar i orginal luftburk men i dom flesta fall är orginal luftburk bättre konstruerad än vad ett eftermarknads öppet filter är.
Ett annat problem är att man med öppna filter tenderar att suga varm luft från motorutrymmet om man inte....sätter det i en luftburk (som suger kalluft).

Vad gäller AMM och öppna filter så är oftast problemet att man sabbar den laminära strömning som en AMM kräver för att fungera korrekt. Endera genom att filtret i sig är dumt utfört eller genom att man sätter en rörböj mellan AMM och filter. För laminär strömning så är tumregeln 1.5 x diametern i rakt rör före böj.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nallen
14 februari 2005 · 122 Inlägg

Fråga dom som jobbar på en verkstad lr dom som jobbar med eftermarknadsprodukter,

Sportluftfilter ger INGA mer HK, dom drar mer soppa däremot.

mät på din egna bil om du inte tror mig. åk en tank med sportfiltret och en tank utan, mät bränsleförbrukningen så ser du.
smile MVH NalleN

Nallen,
No real power just turbo shit...
_zigge_
14 februari 2005 · 313 Inlägg

Nallen skrev:
Fråga dom som jobbar på en verkstad lr dom som jobbar med eftermarknadsprodukter,

Sportluftfilter ger INGA mer HK, dom drar mer soppa däremot.

mät på din egna bil om du inte tror mig. åk en tank med sportfiltret och en tank utan, mät bränsleförbrukningen så ser du.
smile MVH NalleN

Är det sant det att det drar mer soppa ifall man har öppet filter?

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
Germax
14 februari 2005 · 12 086 Inlägg

Ett öppet luftfilter är viktigt om man har en mkt trimamd motor.
Till en orginal/mindre trimmad motor så ger ett öppet luftfilter i stort sätt 0 toppefterhästkrafter, det de därimot gör är en viss förbättrad gasrespons och även lite bättre acceleration.

Problemet med varm luft kan fixas ganska lätt antingen genom avskräming lr montering längre ner i kofångaren, där det kommer mkt kall strömluft.

lr så kan man såga hål i huven och sticka upp filtret där!smile
Det har en i stan gjort (Volvo 850), ska påpeka att den har 628hk (enligt ägaren, tror jag inte på men jag kan säga att den går som en jävla faan) har bild på skiten på min sida, kolla!!, ska försöka fixa ett filmklipp i sommar oxå.

Nallen
15 februari 2005 · 122 Inlägg

Fight_To_Valhall skrev:

Nallen skrev:
Fråga dom som jobbar på en verkstad lr dom som jobbar med eftermarknadsprodukter,

Sportluftfilter ger INGA mer HK, dom drar mer soppa däremot.

mät på din egna bil om du inte tror mig. åk en tank med sportfiltret och en tank utan, mät bränsleförbrukningen så ser du.
smile MVH NalleN

Är det sant det att det drar mer soppa ifall man har öppet filter?

Ja det är sant att det drar mer soppa med ett öppet filter, MEN du får ju ett skönare ljud, så man får ju kompromissa.

MVH NalleN

Nallen,
No real power just turbo shit...
Kimmen
15 februari 2005 · 245 Inlägg

Jag kan förstå tankegångarna, det är ganska logiskt... Öppet filter ger mer luftflöde som bidrar till att mer soppa måste användas för att förbränna all extra luft.

På en Trimmad turbomotor som vill/måste ha mycke luft vid fullgas accelerationer så är det en fördel med öppet filter. På en originalmaskin är det lite överkurs, där e det bättre med en sportluftfilter du lägger i originalluftboxen, det ger ett trevligt insugningsljud wink

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
perrkas fullt ös medvetslös
16 februari 2005 · 122 Inlägg

klart man ska ha öppet fillter. mer filter åt folket. jag känner skillnad i min S4a, plus att wastegaten låter så jäkla göttt.......

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Fiesta_Power
16 februari 2005 · 120 Inlägg

tyckte att mitt filter gav lite bättre effekt..men det beror väll också på bilen

BMW 330i (2001)
TT-Avant
27 februari 2005 · 6 851 Inlägg

perrkas skrev:
klart man ska ha öppet fillter. mer filter åt folket. jag känner skillnad i min S4a, plus att wastegaten låter så jäkla göttt.......

Hur kan en wastegate låta gött???

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Germax
27 februari 2005 · 12 086 Inlägg

Precis.. vet man inte kan man gärna fråga. Men inte vräka ur sig en massa saker..

_Richard_
1 mars 2005 · 5 Inlägg

Det lilla man får ut av ett öppet luftfilter kan man lika gärna montera större gasspjäll som ger betydligt mer för pengarna!

Men ett Öppet filter kan lika gärna ge mindre hästar.

Likså ett Extraktor grenrör, det kan även ge mer det kan även resultera till mindre avgasflöde, Därmed mindre hk.

Hur Bra Springer Haren utan framben??
Hur Bra Springer Haren utan bakben??
quattromaniac
1 mars 2005 · 97 Inlägg

perrkas skrev:
klart man ska ha öppet fillter. mer filter åt folket. jag känner skillnad i min S4a, plus att wastegaten låter så jäkla göttt.......

Hmmm..... Då är du den första med en S4:a som får mer hästar med öppet filter..... Å för det andra är det inte wastegaten du hör utan bypassventilen! (dump)

Det jag har lärt mig genom åren är detta :

Fördelar   : ljudet,ljudet å ljudet wink

Nackdelar : Släpper in mer skit i motorn, Suger oftast in varmluft = tappar effekt , har du LMM så måste man vara väldigt försiktig med oljan så inte tråden på LMM:en brinner av!

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
Germax
1 mars 2005 · 12 086 Inlägg

Vem monterar ett extraktorgrenrör som ger mindre flöde?
Det är ju det ett extraktorgrenrör gör, bättre flöde och i viss mån avstämda rörängder.

Om det ger sämre flöde än orginal då har man antingen gjort det själv av sugrör lr så kanste dte finns nått billigt volvo grenrör som du provat?

Och luftfilter, nu är dte ju så att varje orginalfilter är ju noga anpassat till varje bil de sitter i. Men rent teoretiskt så ger ett öppet filter mer flöde, därmed mer hk. Men mest vässentligt på högre varv på trimmade motorer. En modern motor har ju ett visst vrid på låg registret och det motverkar filtret då en visst motstånd ökar vridet på låga varv.

sadir
2 mars 2005 · 24 Inlägg

min porsche gjorde skillnad med rikitgt sportfilter! men de är direkt kalluft! klart de ger effekt på rätt plast i rätt bil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang