3594
Sök

Bilförsäljare hur ska dom va.

Ratthållare på E4
165 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Hej.

Hur tycker ni en bilförsäljare ska vara?
Aroganta ,påtryckande eller komma när man vill prata med dom.

Träffade en innan idag som trodde han va gud bara för han sålda lite finare bil..

Är livet värt att liva utan bil??

534 Inlägg
22 juli 2008
Tycker dom ska vara hjälpsamma och skänka bort bilarna smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

OEM <3
6 957 Inlägg
22 juli 2008
Dagens bilförsäljare är ju rena skämten stundtals..inte alla men JÄVLIGT många.

Ta Volvo i Falköping t.ex. man är 21 år kommer in, tittar efter ngt intressant
va sj å kika på S60 D5 förra året..började fråga lite saker, han svara buttert å otrevligt.
Gubben som kom efter mig 55+, han fick kaffe, erbjuden provkörning allt...

Hur ska en annen i 20-årsåldern kunna köpa bil på firma UTAN att ta med far, mor eller liknande?
Åker dessutom alltid sj va gäller sånt här.
Sen kan dom fan läsa på lite mer va gäller bilar...en del kan ju noll.

OEM <3

Studerande
727 Inlägg
22 juli 2008
Helknas skrev:
Tycker dom ska vara hjälpsamma och skänka bort bilarna smile

Jao, håller med haha big_smile

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

534 Inlägg
22 juli 2008
Bjork skrev:

va sj å kika på S60 D5 förra året..började fråga lite saker, han svara buttert å otrevligt.

Hur ska en annen i 20-årsåldern kunna köpa bil på firma UTAN att ta med far, mor eller liknande?

Finns ju många stolpskott till bilförsäljare på blocket också tongue

I do whatever the voices in my head tell me to do!

OEM <3
6 957 Inlägg
22 juli 2008
Helknas skrev:
Bjork skrev:

Finns ju många stolpskott till bilförsäljare på blocket också tongue

jojo, men nu snackar ja firma tongue

OEM <3

pasi
22 juli 2008
Bilförsäljaren kan inte vara ärlig, o detta pga, provision på säljandet, lojalitet mot företaget, tex märkes försäljning, den låga ingångslönen, el grundlönen- sitt uppehälle håller säljaren om stången, dvs ingen julklapp x-tra, ingen utlandsresa i år..etc.. alltså , bilförsäljaren har systematiserat sitt metodiska bedragande, då,däri ligger hans status på jobbet..o därur lär han vinnande säljande ,dock med subjektiv girighet som oftast återspeglar sig i ständigt jagande,för uppehållandet av social nivå, då den knappast är baserad på grundlönen- detta är en fri tolkning av vad som återfanns i en svensk facktidning om just bilförsäljarens dilemma.....men jag , ja,vad vet väl jag-blir blåst varje gång....

431 Inlägg
23 juli 2008
Tycker dom ska Trycka på, så att dom kommer på en gång.  Sen är det ett plus om dom är söta

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 juli 2008
Vill inte byta bil för alla försäljarna, hittills, i gbg e så ointresserade av att vara professionella...arroganta och tror att alla som äger bil är 50+

Ratthållare på E4
165 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Visst f-n är det surt. Då går man ju bra mycket hellre till nån mindre å trevligare försäljnings ställe som tar hand om sina kunder. Sen vet vad dom pratar om.

Är livet värt att liva utan bil??

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 juli 2008
En försäljare skall vara lätt återhållsam (dock inte blyg), komma med relevant fakta om produkten i fråga och inte massa huxx fluxx vilket de är duktiga på.

Att bara flyga på en kund innan man knappt kommit in genom dörren är bara j*****t jobbigt. De ska låta en titta i lugn och ro. Komma fram, på ett bra sätt fråga om man behöver hjälp. Ja ni fattar nog wink

Man märker ofta att försäljarna kan lika lite om produkten som en själv, ibland även mindre. Jag förstår inte vad de har där att göra då...

Rock'n Roll

Avstängd
962 Inlägg
24 juli 2008
Trevliga och sen ska dom hålla käften om dom inte vet vad dom snackar om, var hos en Subaru handlare för några veckor sen och visst var han trevlig men antingen så va han helt blåst eller så trodde han att jag skulle tro på hans dyngsnack...

Ace Ventura
1 240 Inlägg
24 juli 2008
Sista erfarenheterna jag har av bilförsäljare är verkligen inte bra...

Började med att jag skulle åka till köping å köpa en s70 2.5T som såg väldigt fin ut! Lovad 35000 för min i inbyte så jag satte segel mot köping! Kom dit och provkörde och var säker på att jag skulle ha den när jag gick in i affären! Då påstår han att jag får INGEN garanti eller varudeklaration på den trots att enligt lag måste alla bilar på firmor över 15000 kr vara varudeklarerade och de ska lämnas körgaranti på dom! Och denna bilen kostade 65000:-

Dessutom sänkte han budet på min med 5 papp... Han sålde ingen bil!

Och för 1,5 veckor sen åkte jag till STHLM för att kolla på en s70T5 som såg jättefin ut och bara hade gått 12800 mil! Enligt försäljaren var det bara 1 skrapmärke på kofångaren fram och det var allt! Frågade så många gånger över telefon för de var ju 45 mil enkel väg men bilen är fin sa han!

Så jag åkte och tittade på skiten! Visst var kofångaren skrapad... Ända in till aluminiumet! Dimljus hf skrot, Massa repor och krackeleringar på hf skärm, H bakskärm massa dåliga iläggningar med lackstift med fel färg, Kofångaren bak båda sidor parkeringskador, h bakljuset på luckan skrot, Vänster bakskärm hade en jättebuckla efter påbackning eller dyl, V bakdörr var det 5-6 parkeringsbucklor på, v framdörr hade dörrstoppen släppt ifrån A stolpen, Hål i skinnsätet, och varudeklarationen han hade lovat fanns kunde han göra på plats vid köp....

Och sen påstod det jävla rå mongot att detta var normalt slitage för en bil som gått 12800!
Begärt pris var 59000:- Jag bjöd 35000:- vikken skit! Han sålde inte heller nån bil!!!!

12 086 Inlägg
24 juli 2008
Dom ska hålla käften, svara på frågor och ge bra pris!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 juli 2008
Jag tycker dom ska vara ärliga, trevliga och att det ska vara lätt att förstå vad dom pratar om. OCH att dom kan klara av bra ENGELSKA!! Var med en tysk polare till Volvo här i byn i somras. Han skulle kolla på en ny XC70 och hon skulle förklara lite om bilen. Den hade det ena och det andra, men när hon skulle förklara att den hade elektriskt ställbara säten... OMG!
Då säger kärringen att "It has electric chairs" Gissa om vi garvar åt henne. Där står hon som ett fån...

Nej, fram för schyssta säljare som kommer fram och frågar om man behöver hjälp eller om dom kan göra nåt för dig. Helst utan det där obehagliga "Jag-ska-blåsa-plånboken-av-dig-leendet".

Skämtsamma gör ingenting heller. Sen om det råkar vara en söt kvinna/tjej, då stannar jag lite längre, trots att det är en saab hon vill visa. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

NeonX
24 juli 2008
Säger bara en sak, Porsche center Göteborg. trevligaste säljarna jag vart med om någonsin. Kommer in dit, 20år gammal och frågar försynt lite frågor, hur trevliga/seriösa som helst big_smile

Avstängd
962 Inlägg
24 juli 2008
Kan tillägga att Haggenäs Auto nog är några av dom trevligaste jag har besökt, speciellt "gubben" där var riktigt trevlig och pratglad! Inget skitsnack eller ljug heller! =P

Accelerationsberoende
18 Inlägg
24 juli 2008
Irmscher Vectra skrev:
Jag tycker dom ska vara ärliga, trevliga och att det ska vara lätt att förstå vad dom pratar om. OCH att dom kan klara av bra ENGELSKA!! Var med en tysk polare till Volvo här i byn i somras. Han skulle kolla på en ny XC70 och hon skulle förklara lite om bilen. Den hade det ena och det andra, men när hon skulle förklara att den hade elektriskt ställbara säten... OMG!
Då säger kärringen att "It has electric chairs" Gissa om vi garvar åt henne. Där står hon som ett fån...

Nej, fram för schyssta säljare som kommer fram och frågar om man behöver hjälp eller om dom kan göra nåt för dig. Helst utan det där obehagliga "Jag-ska-blåsa-plånboken-av-dig-leendet".

Skämtsamma gör ingenting heller. Sen om det råkar vara en söt kvinna/tjej, då stannar jag lite längre, trots att det är en saab hon vill visa. lol

HAHAHAHA, DAGENS GARV för f*nsmile Du säger att du inte vill kolla på en saab, och så kör du en Opel? Det är ju för fan samma bil!

själv tycker jag dom ska vara trevliga, seriösa och lite avvaktande, så man inte tröttnar på att dom pratar hela tiden och går efter en som om att dom satt fastsydda i röven smile

/ J
Senast redigerat av Bjorviken (24 juli 2008)

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
24 juli 2008
Inom alla andra yrken så väger erfarenhet/kunskap tungt. I bilförsäljarbranshen verkar det bara vara käften som är en merit. Varför söker man inte bilintresserade/kunniga människor som tro det eller ej också kan sälja bilar.

Sist jag var inne på Volvo och tittade bil förklarade säljaren för mej att den V70 2,5t som jag stod och tittade på var en riktigt hårig sak...Det räcker att du tittar på gasen så gör den 200...

Vad har du för inbyte frågar han senare i dialogen,då pekar jag ut på min saffrans v70R varpå han blir knallröd i ansiktet och ber om ursäkt för att han "överdrev" lite ang. effekten i 2,5t,hahaha

94 Inlägg
24 juli 2008
prodrive skrev:
Kan tillägga att Haggenäs Auto nog är några av dom trevligaste jag har besökt, speciellt "gubben" där var riktigt trevlig och pratglad! Inget skitsnack eller ljug heller! =P

Håller absolut med dig. Haggenäs är ett jättebra ställe att handla från. Har fler kompisar som säger samma sak. Jag stör mig på säljare som inte har någon aning om vad det e för bil man har (vid inbyte osv.) eller vad den kan vara värd. Tittar i sin jäkla lista o sen kan bilen vara allt från skrot till pedant sköttt. Otroligt... Många av dom är rena idioter, tyvärr. Som nån skrev, ta in folk som är intresserade o kan lit om bilar. Inte bara tillval och färgvalen på bilarna.

Sök