Måndagen 4 maj 2009:En uppdatering skulle ju kunna vara på sin plats nu.
Som tidigare nämnts så uppdagades det under fredagens mappningssession att bilen inte enbart läckte kylarvatten - som redan konstaterats - utan dessutom olja. Under helgens gång har man följaktligen försökt avhjälpa dessa fel.
Eftersom jag var irriterande medveten om att tiden var knapp, hade jag påkallat T-H's uppmärksamhet om min situation, och som den klippa han är lovade han att ställa upp med mekhjälp under lördagen och söndagen i syfte att snabba på processen.
Så snart möjlighet därtill gavs satte mekandet igång. Till min återhållna glädje upptäckte jag att jag typiskt nog börjar få rutin i att meka av och på turboaggregaten i mitt trånga motorutrymme. Det gick förvånansvärt kvickt att få loss alla tryckrör, slangar, kontakter och det främre aggregatet.
Vid denna punkt lokaliserades oljeläckaget; det fanns bero på att packningarna till oljereturerna på bägge aggregaten var för tunna. Detta resulterade i ett högst besvärligt droppande av motorolja på de fina avgasbandage jag lindat runt mina L-bows, föranledde kraftig rökutveckling gjorde livet i största allmänhet ganska surt och jävligt.
Efter visst jagande i diverse reservdelsbutiker i stan konstaterade jag att det var dikt och förbannad lögn att uppbringa några nya packningar med kort varsel, och lösningen blev naturligtvis att skära till nya i det tjockaste och mest värmebeständiga packningsmaterial jag kunde finna.
De nyskurna packningarna anbringades medelst yttersta varsamhet på avsedda platser, och sedan drogs oljereturerna åt för kung och fosterland. T-H lyckades även lokalisera vattenläckan till en rörbult som jag i den tidigare stressen glömt dra tillräckligt. Nåja, så långt ganska väl i alla fall. Lördagen slutade med att det främre aggregatet åter igen satt på sin plats och att därtill hörande slangar anslutits.
Under söndagen, följande dag med andra ord, mekades allt övrigt på plats under tiden som en annan kamrat i form av Mårten behagade infinna sig för sällskap och ett kritiskt öga. När mekandet var klart var man som vanligt nervös innan startnyckeln skulle vridas om. Nyckeln vreds om och...
...allting verkade bra. Ingen omedelbar rökutveckling ur motorrummet och inget droppande av diverse odrickbara vätskor under bilen. Finemang, dags för en provtur. T-H nekade att följa med och valde att istället dra sig hemåt efter att vänligen men bestämt avböjt alla mina förslag om ersättning för det arbete och sällskap han bistått mig med.
Först och främst gick färden till en lokal bensinmack för inköp av ny glykol. Väl framme på macken rök det lite smått ur motorrummet, men optimist som man är hoppades man att det var gamla oljerester i avgasbandagen som förångades. På vägen tillbaka hemåt var man ju tvungen att känna lite på pulvret så snart oljan kommit upp i temperatur. Jag tror banne mig Mårten sket knäck när jag plötsligt drog på utan att han var beredd på det.
En annan rolig sak under vägen hem var att svågern - som var ute på en liten tur med sin sporthoj (en för mig okänd modell av 750-kubiksversion) hamnade bakom. Naturligtvis var det upplagt för lite kappkörning då vi tidigare diskuterat vem som skulle vara snabbast. I början lyckades han hålla jämnt skägg, men efter några sekunder drog vi sakta men säkert ifrån. Haha, bil vs MC: 1-0.
Väl hemma igen var det dock inte så jäkla roligt längre. Det rök som Satans egen grönsaksgryta ur motorrummet, och en liten men snabbt växande oljepöl under bilen förkunnade att besiktningen på måndag morgon inte var att tänka på. Därtill visade det sig även att flänspackningarna mellan L-bows och downpipe passerat bäst-före-datum, och det läckte avgaser och lät för jävligt. Nåja, vattenläckaget verkar i alla fall vara avhjälpt. Ilsken som man blev korkade man upp några pilsner och grillade hamburgare i syfte att avhålla sig från att sparka in plytet på biljäveln.
Måndagen startades tidigt med illamående (halvråa hamburgare?) och akut sömnbrist. Idag skulle mekas vidare, för tjockt pannben som man har vägrar man helt enkelt att fatta när det är dags att ge upp. Ut till bilen och börja riva ner turbosidan igen. Efter en jäkla massa letande med fingrar, papper och lyse fann jag slutligen källan till det senast upptäckta oljeläckaget; en rörbult till oljetillförseln som sitter på kransen runt turboaggregatet. Jag såg en oljedroppe hänga från undersidan, och kopparbrickorna såg ut att sitta lite mysko.
Efter att ha rivit bort det mesta utav AC-systemets rör och slangar i syfte att komma åt denna rörbult utan att behöva lossa något av turboaggregaten, var boven arresterad. Ve och fasa, killen på Hydroscand hade gett mig feldimensionerade kopparbrickor (trots att jag hade rörbulten med mig dit), och följaktligen åstadkom de en högst undermålig tätning.
Nya kopparbrickor inhandlades, och i skrivande stund är det mesta åter monterat på bilen med nya förhoppningar om att det ska hålla tätt denna gång. Under dagens mekande upptäckte jag en flaska mattsvart motorfärg jag handlat på mig vid något tidigare tillfälle. För att visa Fanskapet att jag menade
business företog jag mig att lacka samtliga tryckrör i denna färg. Nya silikonslangar i matchande svart färg har dessutom beställts från
do88, som var vänliga att ge mig rejäl rabatt och därför fortsättningsvis ska representeras med en liten dekal på bilen.
Nedan visas resultatet, om än något missvisande eftersom jag har insugssidan kvar - där plenum, spjällreglage, fuelrail och rör även ska lackeras - och att de nya silikonslangarna naturligtvis inte anlänt ännu. Jag är faktiskt väldigt nöjd med resultatet; en mycket rejsigare look som dessutom ser farligt original ut. Samtliga slangklämmor ska dessutom bytas ut mot glänsande rostfria dito, och tids nog ska banjokopplingarna på bränslesystemet bytas ut mot rostfria AN-kopplingar som ska matcha slangklämmorna.
Nu börjar även motorrummet att arta sig lite grand...![http://farm4.static.flickr.com/3605/3500883087_b9d723883b.jpg]()
Därmed lades arbetet ned för kvällen. Efter en helg utan en slapp stund ska resten av kvällen tillbringas i soffan, gloendes på Arkiv X. Det skulle dessutom försvåra koncentrationen under morgondagens lektioner om jag skulle sitta och störa mig på de nya problem som jag iskallt räknar med ska uppstå, och därför har jag fattat det hälsosamma beslutet att slutföra arbetet och provstarta bilen imorgon kväll istället.
Stay tuned...