2306
Sök

Tjuter som f*n när man gasar från bakdelen (Volvo 740)(ännu ej löst!!!:( )

264 Inlägg
27 juli 2008
740Fors skrev:
Aha vad bra, får åka och kolla imorgon då!smile Sen om något krånglar eller dyl, kan jag la bara fråga, måste la ni här kunna hur man gör osv:), man bör la "renovera" den nye man köper med va? med nya packningar osv? eller kostar det skjortan?

jag har bara öppnat mina och fyllt på med ny olja... Det är bara för att vara säker på att oljan är OK

687 Inlägg
29 juli 2008
Kör till det rasar. Man brukar kunna köra länge med tjutande bakaxel.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
29 juli 2008
En rasad axel går ju att svetsa wink

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

755 Inlägg
29 juli 2008
det är skillnad på abs och inte för har du abs så sitter din hastighets mätare i samma som abs givaren.. har haft det problemet med min bil.. trodde det var min mätare men kom på mitt i natten att det var ju givaren... men det går att dela på en axel och byta hjulet inne i axeln om det är så.. inte så svårt

packning på tub räcker slipper du köpa packning till den.. funkar.. men byt olja i den innan du sätter dit den sedan när du har bilen uppe kolla så hastighets mätaren fungerar innan du hissar ner
Senast redigerat av good_year (29 juli 2008)

46 Inlägg
30 juli 2008
Min började låta så efter att jag kempi diffade den så jag tryckte ner lite såg spån iden så blev den tyst typ 2-3 km sen var det das att byta axel. Jag köpte en helt ny 740 och tog delar ifrån

906 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Tack tack för alla svar, var och köpte axel idag, han fråga vad det var för utväxling på den, och jag hade ju ingen anning så¨jag tog bara den som fanns till nyare modellen, men spelar det någon roll? På kvittot står det "Volvo 740 88-92 1990 4d sed glt-pkt 4+od" och tänkte min är ju en "Gl.E"  men det är skitsamma eller? sen står det "bakaxel 3,54 utväxling, 17893 0415 1a30" ingen aning om vad det står för men inget jag behöver bry mig om eller? hade 10 dagar på mig att lämna tillbaka den om det ej var rätt eller den funka dåligt! Så jätte tacksam för svar inom de dagarna iaf:)

=)

906 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Fan kom igen folket, ska byta den om 2 timmar, men känns ju meningslöst om det ej är rätt:P

=)

474 Inlägg
3 augusti 2008
spelar nog ingen roll.. det enda som kan hända är väl att bilen kan bli slöare eller piggare tror jag

Volvo S60 2.5T AWD

906 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Bilen blev slöare, MEN, problemet kvarstår, bara att mellan 0-30 låter det tre gånger så mer än innan, kan den "nya" axeln vara skit den med då?

=)

1 661 Inlägg
4 augusti 2008
740Fors skrev:
Bilen blev slöare, MEN, problemet kvarstår, bara att mellan 0-30 låter det tre gånger så mer än innan, kan den "nya" axeln vara skit den med då?

Haha, var du och körde på Gamla E6 i Varberg nu för 10-20min sedan? Tjöt som satan 100m ifrån.

40 Inlägg
4 augusti 2008
de e iaf lätt o byta bakaxel på en 740 tongue harm an fått va me om typ 5-7 gånger smile

906 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Hardjim skrev:
740Fors skrev:

Haha, var du och körde på Gamla E6 i Varberg nu för 10-20min sedan? Tjöt som satan 100m ifrån.

haha körde faktiskt där den tiden, kom från garaget jag stått itongue Hördes det så mycket?

=)

906 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Inga som har några tips? Kan man haft så jävla otur att man fått en sketen axel från skroten? Eller finns det någon chans att det är något annat?

=)

321 Inlägg
4 augusti 2008
Vibrerar det i bilen när du gasar? Om det gör det kan det vara stödlagret och kan då också vara därifrån det tjuter. Kolla även utgående axel på växellådan. Kan vara lagret där som tjuter.

EViLution!

906 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Allx skrev:
Vibrerar det i bilen när du gasar? Om det gör det kan det vara stödlagret och kan då också vara därifrån det tjuter. Kolla även utgående axel på växellådan. Kan vara lagret där som tjuter.

Den vibrerar inte, det är bara det där äckliga ljudet när man gasar och motorbromsar, men inga vibrationer!

=)

66 Inlägg
5 augusti 2008
Kan också vara växellådan, hade precis samma ljud i min 240 och det blev värre när det var kallt... Det lät som om det kom bakifrån också...

Hmm.
5 augusti 2008
liddan skrev:
740Fors skrev:
idér?

Det stavas Idéer.

Vad hade g.org gjort utan dig??

1 661 Inlägg
5 augusti 2008
740Fors skrev:
Hardjim skrev:
740Fors skrev:

haha körde faktiskt där den tiden, kom från garaget jag stått itongue Hördes det så mycket?

Ja, jo.... Jag satt i min lägenhet 100m från gamla E6 med öppen balkongdörr och hörde ett tjut som blev starkare och starkare. Trodde att först det var nån som burnade, sen trodde jag det var en bil med släp som hade extrahjulet nere, sen efter typ 15s fattade jag att det var en trasig bil. smile

906 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Hompe skrev:
Kan också vara växellådan, hade precis samma ljud i min 240 och det blev värre när det var kallt... Det lät som om det kom bakifrån också...

Hur vet man det då? Vad gjorde du åt det? bytte hela lådan?

=)

906 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Hardjim skrev:
740Fors skrev:
Hardjim skrev:

Ja, jo.... Jag satt i min lägenhet 100m från gamla E6 med öppen balkongdörr och hörde ett tjut som blev starkare och starkare. Trodde att först det var nån som burnade, sen trodde jag det var en bil med släp som hade extrahjulet nere, sen efter typ 15s fattade jag att det var en trasig bil. smile

hahaha fan vad illa:P nu skäms man nästan lite grann:P trodde man ej hörde det så mycket utifrån! hehe

=)

Sök