Röker eller snusar du?

roxe Jesus didn´† Tap
26 juli 2008 · 1 146 Inlägg

Inget av skiten!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Micksson
26 juli 2008 · 343 Inlägg

Fick min första snus av min storebror när jag var runt 12 år, alltså för 6 år sedan och sedan dess har jag hållt på med snus. Tycker om smaken och känslan av att ha en paj under läppen. smile Men röker gör jag inte. Har rökt en cigg i mitt liv och det var totalt värdelöst. Luktade fan.

Reichte86
26 juli 2008 · 509 Inlägg

snus ska de va

Felax
26 juli 2008 · 1 963 Inlägg

Nepp är sjuk som fan o vill inte göra saken värre..

Men are not born - Men are made
__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Jag varken snusar eller röker, har aldrig provat. Dels för att det är vidrigt och dels för att jag har astma

jag har åxå astma. håller på att dö av hosta när rökmolnet anfaller en! blääää yikes

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

Decibel skrev:
Rökt sen 98 ungefär, men fick lungkollaps/kramp för typ 2v sedan, nu röker jag bara 10% av vad jag gjorde innan och har fått speciella piller för att sluta helt.

Har även fått tvillingar nyss så då är de inge röka under fläkten längre, utan man måste ut o bara de gör att man röker mindre också, försöker även röka lite bara för dom inte ska va uppe i kläder man rökt i o sånt.

Så dagens sluta-röka tips, skaffa barn wink

ojoj..lät inte bra yikes hoppas du kan slita med de 10% åxå !! smile bra för barnen åxå att inte växa upp med rök.

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

Hittat denna infon på sjukvårdsrådgivningen på internet !

Rökning orsakar nära 7 000 dödsfall varje år.

Hälften dör före 70 års.


Exempel på risker
Om man röker ett paket cigaretter om dagen och drar halsbloss, så löper man följande risker jämfört med icke-rökare:


15 gånger större risk att få lungcancer

tio gånger större risk att få matstrupscancer

tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL

fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år

tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år

tre gånger större risk att få urinblåsecancer

tre gånger större risk att få slaganfall, stroke

tre till fyra gånger större risk att få tandlossning

tre gånger större risk för åldersblindhet, så kallad makuladegeneration.



Om snus står de inte så mycket om farona å riskerna men de finns ju.

Det finns 2500 olika kemiska ämnen i snus.


En kan konstatera att snus är bättre än rökning. men de vill inte säga att snusa är nyttigt. långt ifrån!

Senast redigerat av __pepita__ (26 juli 2008)

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
liddan Oldschool
26 juli 2008 · 299 Inlägg

Nej jag röker eller snusar INTE:Dbig_smile

__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

M.Persson skrev:
Till alla er som röker och snusar, hur motiverat känns det att lägga dom pengarna på det?
Ja menar en snusdosa och ciggpaket idag kostar la 30/40kr st? = 35kr snitt
Och dom flesta jag känner gör ju av med mellan 3/5st i veckan = 140kr i veckan
140 * 4 = 560. 560 * 12 = 6720 om året.
Det kan ju läggas på bra mycket vettigare saker än lungcancer och gula tänder smile
Ja menar bilen kan ju få mycket skoj för dom pengarna, spec från er som röker/snusar mer wink
Visst efter 15år kanske det är skitsamma att sluta men då undrar jag, varför började ni från början?
Grupptryck? Impa på en tjej/pojke? Må bättre?
Och har det vart värt det sen då?

Tror att i princip alla som börjat med att röka eller snusa är genom grupptryck å att de är "coolt" .

För annars skulle folk inte spy eller hosta som fasiken första prillan eller första blosset!

tex. Mat som man spyr av äter man inte igen!

Håller med dej. spara hälsan å pengar smile

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

Gud va fel man kan ha!

Nu hittate jag info om snus! De är ju mer nikotin i snus än ciggaretter !!!!




Mängden nikotin är betydligt högre i snus än i cigaretter.

1 dosa snus ger lika mycket nikotin 50-75 cigaretter.   yikes yikes  yikes  yikes  yikes  yikes

Några av de skadliga ämnen som finns i snus är:
Arsenik: Nervskador och är cancerframkallande
Bly: Skadar njurarna och ger nervskador
Kadmium: Skadar njurarna
Kvicksilver: Skadar nervsystemet
Nikotin: Beroendeframkallande och mycket giftigt i stora mängder
Nitrosaminer: Olika cancerframkallande ämnen
Radioaktivt Polonium: Cancerframkallande ämne


Risker med snus:
skapar ett kraftigt nikotinberoende
ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
är cancerframkallande
ökar risken för det metabola syndromet som kan orsaka hjärt-kärlsjukdomar och diabetes
orsakar skador i munnen, slemhinnor och frilagda tandhalsar
fördubblar risken med att skada sig under träning

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
Holiace
26 juli 2008 · 1 754 Inlägg

Kan bara säga att jag tycker att det är fel att man får behandling gratis om man blir sjuk på grund av att man röker...

Jag kan inget om allt.
__pepita__ Cnc-operatör
26 juli 2008 · 608 Inlägg

Forza_740 skrev:
Jag tycker att dom har gjort en bra lag om att inte röka i pubar å resturanger,, Då slipper det att lukta rök i pubar å resturanger big_smile

Jag började att testa snus när jag var i 15 års ålden fast då smyg snusade jag så att inte min mamma skulle se mig i då att jag snusaden men sen när jag var 16 år så såg en kompis på mig att jag var snus sugen och då fick jag en snusdosa av henne, men min mamma tyckte inte om det att jag skulle bärja med snus. När jag var 18 år så gillade inte min mamma att jag snusade ändå, jag har testat att slutat snusa med de går inte.

Jag vill inte börja oh röka man vill inte förstöra sina lungor osv på grund av rökingen

Åh din kompis skulle ha sej ravdäng wink Synd detta grupptryck sad hoppas du kan sluta någon gång.

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
Forza_740 Hardstyle forever <3
26 juli 2008 · 522 Inlägg

__pepita__ skrev:

Forza_740 skrev:
Jag tycker att dom har gjort en bra lag om att inte röka i pubar å resturanger,, Då slipper det att lukta rök i pubar å resturanger big_smile

Jag började att testa snus när jag var i 15 års ålden fast då smyg snusade jag så att inte min mamma skulle se mig i då att jag snusaden men sen när jag var 16 år så såg en kompis på mig att jag var snus sugen och då fick jag en snusdosa av henne, men min mamma tyckte inte om det att jag skulle bärja med snus. När jag var 18 år så gillade inte min mamma att jag snusade ändå, jag har testat att slutat snusa med de går inte.

Jag vill inte börja oh röka man vill inte förstöra sina lungor osv på grund av rökingen

Åh din kompis skulle ha sej ravdäng wink Synd detta grupptryck sad hoppas du kan sluta någon gång.

Jo det e synd faktist jag hoppast ja me ochså att jag kan sluta någon gång att sluta. Jag har snusat i 6 år nu,, jag har märkt att jag har två grovar under höger läpp. Jag vet en kompis till min han snusar och röker,, han sa till mig för 6 år sen att jag ska inte börja och röka,, håll till snuset iställe sa han till mig och det har jag gjort sen dess

R.I.P Colin Mcrae 07-09-15 :(. Nu så har jag alla Colin Mcrae spelena till playstation ;).
Volvo 855 GL "Mr 850" (1994)
n0jas OEM <3
26 juli 2008 · 194 Inlägg

Snus tyvärr, men behöver nått för att lungna min nerver!

These days ♪♫
Tega Yrkesförare
26 juli 2008 · 1 073 Inlägg

Inget av det, har därför råd med ny bil big_smile

Martin031 Straight G!
26 juli 2008 · 104 Inlägg

är på min sista dosa nu.. sen slutar jag för gott smile

toasten
26 juli 2008 · 16 Inlägg

Snusar! Slutade nyligen, höll upp 7mån, festade till, och ja. Det bästa med att sluta, de är att börja igen!big_smile

Volvo S70 T5 "Könsrosa" (1998)
D4nne
26 juli 2008 · 3 Inlägg

röker och snusar har gjort det sen 8an går i 3an nu (gymnasiet)

knugen
Jolle87
26 juli 2008 · 1 585 Inlägg

Inget av det:) Ganska skönt att slippa den utgiften:P

azid Det som inte dödar gör ont
26 juli 2008 · 2 668 Inlägg

slutade snusa i april gick fint första månaden men tycker att det blir värre helatiden.. skulle kunna skalla ner den som sitter och bakar sin snus  i flera minuter eller den som dunkar portionsdosan i bordet då man pratar med dom... har lite av ett vacum runt huvet av begäret

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang