5183
Sök

Motor långsam på att gå ner i varv, 740 16V B234F

Montör
665 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Tjena

Jag har lite problem med min motor i bilen. Är en B234F i en 745 GLT 16V -88. (159-hästars-versionen).

Ibland (oftast) så är motorn väldigt långsam på att gå ner i varv när man släpper gasen. Ibland kan varven t.o.m. gå upp ett par hundra rpm innan den sakta börjar gå ner.

Detta händer oftare vid hårdare körning/höga varvtal än vid normal körning, men det händer även där.

Ibland sjunker varven inte ens ner till dess riktiga tomgång, utan kanske stannar på 1100-1300rpm.

Dessa saker är fixade:

* "Ny" begagnad LMM
* Ny bränsletrycksregulator (Ridetech ställbar, körs vid 3.5bar. Varvtalen verkar inte påverkas av bränsletrycket)
* Sökt efter läckor vid insug/spridare osv men inte hittat något
* Ny lambdasond
* Nytt öppet luftfilter
* Ny olja och oljefilter
* Nya tändstift
* Ny fördelarlock och rotor
* Ny främre bränslepump
* Nytt bränslefilter
* Helt tätt avgassystem innan lambda
* Smörjd tomgångsmotor/ventil
* Ny temperatursensor för motorstyrningen

Har dock inte kontrollerat spjällägesgivaren mer än att den klickar när man gasar, vet inte vad man gör mer för att kontrollera den. Har inte heller bytt tändkablar, då det känns väldigt långsökt.

Sist jag kollade hade jag inga felkoder alls.

Kan även tillägga att det känns som om den fungerar bättre när den är kall.

EDIT: Kom på nu att jag kanske borde tillägga att balansaxelremmen är klippt.
Senast redigerat av berthelsen (28 juli 2008)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

224 Inlägg
28 juli 2008
fått en dålig lmm mätare?

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Montör
665 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Det tror jag inte... Hade nämligen lite andra problem med motorn innan, att den gick tjockt osv, och denna LMMen verkade hjälpa mot det iallafall..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

224 Inlägg
28 juli 2008
ok, databoxen på glt brukar kunna gå sönder lätt också, men det ganska är lite långsökt

Montör
665 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Kanske också är lite långsökt ja, eftersom bilen går som ett skott i övrigt. Men det kanske kan vara värt att låna en box av någon att testa med.

224 Inlägg
28 juli 2008
har box till glt ja, men de är nog ganska lågt till kungsbacka

Montör
665 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Stämmer bra det, så det skiter sig nog, sålänge du inte känner för att posta ner den för utlåning ett par dagar smile Men jag har en polare som har en 745 glt stående i nån skog tror jag. Kanske kan låna en box därifrån i värsta fall..

4 824 Inlägg
28 juli 2008
Är rätt vanligt att skruvarna som håller skivan inne i gasspjället lossar lite och då hamnar den inte alltid rätt när man släpper på gasen och den ska ner på tomgång, va så på min vinterbil när jag köpte den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
28 juli 2008
Jag tror på att det är spjälläges givaren för jag hade liknande problem på min bil tidigare !  då tog jag bort den och smörjde upp den lite och sen monterade jag tillbaka den igen  sen får man typ kolla så att det klickar innan man skruvar fast den helt  för det går att justera lite på plats smile   mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Montör
665 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
Christian S skrev:
Är rätt vanligt att skruvarna som håller skivan inne i gasspjället lossar lite och då hamnar den inte alltid rätt när man släpper på gasen och den ska ner på tomgång, va så på min vinterbil när jag köpte den.

Kollade detta för ett tag sedan, då var allt som det skulle, men kanske skall kolla igen. Hade glömt av det, tack för tipset.

Klorin_Elvis skrev:
Jag tror på att det är spjälläges givaren för jag hade liknande problem på min bil tidigare !  då tog jag bort den och smörjde upp den lite och sen monterade jag tillbaka den igen  sen får man typ kolla så att det klickar innan man skruvar fast den helt  för det går att justera lite på plats smile   mvh Emil

Det där låter som om det kan vara en bra idé. Skall kolla detta ikväll. Tack för tipset du med smile

Sök