2590
Sök

Bilval, Japanskt eller Amerikanskt?

220 Inlägg
30 juli 2008
Hardjim skrev:
Att du bara orkar dra upp den gamla tråden, men jag lovar hittar jag den Ferrarin i år så ska jag spöa den ordentligt och lägga upp filmen här. Kan även skicka ett PM till dig.
Förstår att du blev knäckt av filmen där jag knäcker en C5.

Sorry, var inget illa menat. neutral
Jag har sett filmen från bananpiren, där ser det ut som att du vann fair and square. smile
Och nu är vi rejält O.T!

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

Motormontör
437 Inlägg
30 juli 2008
Mange_C5 skrev:
Mazdakillen skrev:
Snyggt klipp...me like.
Påminner mej om polarns S13 som spöade C5or

Javisst, är det Alfons Åbergs hemlige vän? roll
Jag är inte helt övertygad om riktigheten i ditt påstående, filmer på detta spöande av C5:or kanske kan övertyga mej..  wink

Nej du det var en solig sommardag vid ett rldljus, en äldre gubbe i sin korvbil och polarn i hans riskokare.
Båda var beredda å jag försökte hänga på med min 323F men var chanslös men jag såg ju det jag såg. Hans Nissan var före corvetten.
Hade jag haft kamera hade jag gärna filmat det hela.
En Nissan S13 med Evo6 Turbo, Volvo IC, CHip, sporsystem, öppetfilter med återcirkulerande dump.

alseryd skrev:
Bara för att man är 16 inebär inte att man är okunnig!

Absolut inte, ibland bara lite svårare att på ett objektivt sätt ge sig in i diverse argumentation emellanåt.

Aerodynamik skrev:
Fråga dem som kör Honda vad som skjuter på deras bil, hästkrafter eller vrid. Detsamma gäller ju F1 om man ska vara sån. roll

Nu är väl inte Honda eller för den delen Toyota, de mest rätta stallen att fråga när det kommer till F1..  roll

Masterworks skrev:
Turbomatte skrev:

Vaer det inte en v8a man inte behövde överladda för att den skulle smeka alla japanare?

Orginal mot orginal ja, men trimmad japs mot trimmad jänk så blir det jämnare tror jag! hehehe...

Masterworks; tänk på att Hardjim spöat Ferrari i tidigare tråd wink, men det är klart att ni skall rejsa om det!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Finlirare
478 Inlägg
Motormontör
437 Inlägg
30 juli 2008
Okej om vi skulle sätta punkt på denna pajkastning kanske innan det här börjar likna Lunarstorm för mycket.
Som sagt grabben ville ha en bil för ca 80 tusen å stog i valet å kvalet mellan en Camaro från 1987 eller en jappse.
så vad ska vi säga, åk å kolla på båda alternativen och känns efter själv vad som känns rätt.
För oavsett vad vi andra tycker å tjattrar om så är det fortfarande du som ska vara nöjd över ditt val.
I annat fall kanske du kommer körandes snart i en BMW...en tysk.
Då har ju all pajkasning varit till 0 resultat.
Villd u ha en kul busbil med mycket poential så köper du dej en jappse, en bil som inte går sönder i första taget.
Är du mera för muller så ska du ta camaron, visst en helt okej bil i mina ögon men nja.
Men det är ju en högst egen personlig åsikt.
Det är ju ändå du som ska äga, betala, tanka kanske trimma osv själv.
Alla bilar har ju sin charm oavsett märke och modell.
Själv så tycker JAG personligen att du ska hålla dej till Japanskt, men återigen det är min åsikt.
Lycka till med bilvalet, hoppas att du hittar något intressant som DU kan känna dig stålt över.
Just de ja...jag glömmde säga att i handksfacket ingår det en budwiser å bbq sås man kan smeta in sig i så man blir lika äcklig som alla andra jäkneåkare höhö...just joking.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Tycker faktiskt att camaron är rejält mycket snyggare än många jappsar i den prisklassen original.. en annan fördel är ju helt klart TARGA taket, vilket jag är något av ett fan utav= bästa av två världar.

För 80k för jag ju som sagt inte mycket till japps, eller troligtsvis ingen av dom jag själv är intresserad av.. sen sa jag att bilen får kosta MAX 80k, sa aldrig att just den jag tänkte köpa går på så mycket wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

19 Inlägg
30 juli 2008
soppa förbrukningen är inte nån större skillnad på japanskt när det gäller sportvagnarna & jänke bilar

camaron finns väl med manuelllåda jag vet ju att trans amen gör det & det e ju i princip samma bil ju (dock gillar jag pontiacen lite mer hehe)

delarna till camaron e betydligt billigare till camaron men sitter ju ingen turbo på som är lätt att hämta hästar ur, camaron är dessutom betydligt billigare att äga

sj tycker jag du ska ta jänken för roligare billigare & ljudet från en v8 är speciellt & det finns fler som kör japs så det e lite roligare att ha nått annat

ingen av mina pontiacer har krånglat nått namnvärt heller så det e inte bara japs som är driftsäkert ur den synvinkeln

211 Inlägg
30 juli 2008
alseryd skrev:
Hardjim skrev:
alseryd skrev:
Man kan ha hur många hästar man vill men är det skit bakom ratten så används inte hästarna!!!
Han är 16år och uppvuxen med motorer hela sitt liv!!
Jag har ägt japsare svenska bilar och tyska bilar.
Han har lärt sig sakta men säkert!!!
En sjukdom i vår familj!
Skit i hästar har du inget vridmoment så packar sig inte bilen iväg!!!
Jag vet som kört dragracing med min Riviera!!!
Bara för att man är 16 inebär inte att man är okunnig!
Mvh Eva.

Jo, men ang vrid snacket.. Hur mkt mer vrid är det i en sug V8 än i en dubbelturbo V6a egentligen?
Jag vet inte men svara gärna ni som kan. En org GT har iallafall 320HK och 427nm vid 2300rpm och gör 0-100 på 5.3sek.
Masterworks min vän, hur mkt vrid är det i en c4/c5?
mvh

Jag har 630NM i min Riviera mer än en Lamborgini!!!
Hon väger 2 ton och gör 0-100 på 7 sekunder!

Mvh Eva.

De va fan ingen raket du wink

Om du vill ha en rolig bil som inte drar på tok för mycket så ska du absolut köpa en japs !
Att dom ska vara dyra att trimma är ren bs. Dessutom är dom inte svårskruvade som jag läste tidigare i tråden. Sen visst en V8 låter gott men den drar en hel del, tänk på att du kanske ska sälje bilen en dag också då bensin priset till och med kan vara högre än idag.

211 Inlägg
30 juli 2008
Kanske ska till förtydliga att de va lite ironi smile

Måste erkänna att de var lägre än jag trodde, Min skyline låg runt litern i stan.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
Jag sitter och asgarvar just nu att du försöker försvara en sketen Evo II'a. Visst japan kan sälja en svinig massa skit bilar, men det är kvalité som gäller, inte kvantitet.

Haha, om det är kvalitet som gäller så är det ju Japan du ska vända dig till.

Aja, kan ju säga som så att den här tråden har spårat ur riktigt rejält, för det första fattar jag inte hur man äns kan jämföra en jänk mot en GTR på bana.. "Men om man byter det och det" jaha, men då kan man ju byta samma saker på GTRn så vinner den ju hursomhelst.

Orkar inte argumentera mer då det bara har blivit en massa skitsnack i tråden..

ON TOPIC:

Om du vill ha turbo så får du t.ex en Evo 3, S14, S13, RX-7 (gamla modellen) m.m för 80k. Sen finns det ju också bra bilar utan turbo från Japan, tex Hondas VTEC bilar som går fantastiskt bra på bana både original o med modds, och sen går dem ju inte alls fy skam rakt fram heller.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Hardjim skrev:
Jo, men ang vrid snacket.. Hur mkt mer vrid är det i en sug V8 än i en dubbelturbo V6a egentligen?
Jag vet inte men svara gärna ni som kan. En org GT har iallafall 320HK och 427nm vid 2300rpm och gör 0-100 på 5.3sek.
Masterworks min vän, hur mkt vrid är det i en c4/c5?
mvh

Då tar vi en gammal motor i jämförelse. En Buick 455 från 1970 talet. En helt ordinär 7.4 liters kraftstånka.

370 hk och 720 nm vid 2200 varv. Observera även att den väger lika mycket som en Cheva 350.

I en motor som är över 38 år gammal utvecklar man alltså sjukt mycket vridmoment och kraft. Nytt är inte alltid bäst.

Och jag älskar faktumet att alla hittills som har ägt japanska bilar verkar bli synnerligen aggressiv när man nämner att deras bilar är inte den gud som dom tror att det är. Det finns ALLTID något undantag som är bättre än det andra. Kommer alltid att finnas.
Jag skulle gärna vilja ha en intelligent diskussion med er, men det kräver hjärna från ert håll, och erfarenhet av båda biltyperna, och det verkar ni tyvärr inte ha ens. Och blandat med den ÖVERLÄGSNA attityden ni har, så är ni bara skrattretande patetiska.

Jag har då skrattat gott inatt. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

terazzi
31 juli 2008
Takashi skrev:
Siarnaq skrev:
Jag sitter och asgarvar just nu att du försöker försvara en sketen Evo II'a. Visst japan kan sälja en svinig massa skit bilar, men det är kvalité som gäller, inte kvantitet.

Haha, om det är kvalitet som gäller så är det ju Japan du ska vända dig till.

Aja, kan ju säga som så att den här tråden har spårat ur riktigt rejält, för det första fattar jag inte hur man äns kan jämföra en jänk mot en GTR på bana.. "Men om man byter det och det" jaha, men då kan man ju byta samma saker på GTRn så vinner den ju hursomhelst.

Orkar inte argumentera mer då det bara har blivit en massa skitsnack i tråden..

ON TOPIC:

Om du vill ha turbo så får du t.ex en Evo 3, S14, S13, RX-7 (gamla modellen) m.m för 80k. Sen finns det ju också bra bilar utan turbo från Japan, tex Hondas VTEC bilar som går fantastiskt bra på bana både original o med modds, och sen går dem ju inte alls fy skam rakt fram heller.

WORD på det big_smile rattade en Type R idag ;D en EP modell o satan vad dem stonkar på wink mäkta imponerad smile
Men föredrar ändå 200sx så opartisk som jag e wink haha big_smile
Sen tycker jag det är aldeles för mkt sand-låde nivå här varför inte snacka om vuxna utan o gå till person angrepp?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
terazzi skrev:
WORD på det big_smile rattade en Type R idag ;D en EP modell o satan vad dem stonkar på wink mäkta imponerad smile
Sen tycker jag det är aldeles för mkt sand-låde nivå här varför inte snacka om vuxna utan o gå till person angrepp?

Tack.

Jag har inget emot japanare, jag gillar dom faktiskt jävligt mycket, men man blir ju måttligt irriterad när man har en poäng fast alla verkar gå på direkt personangrepp för att man ens nämnde det.

Det säger ju en hel del om garagets invånare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

terazzi
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
terazzi skrev:

Tack.

Jag har inget emot japanare, jag gillar dom faktiskt jävligt mycket, men man blir ju måttligt irriterad när man har en poäng fast alla verkar gå på direkt personangrepp för att man ens nämnde det.

Det säger ju en hel del om garagets invånare.

Siarnaq ja vet du gillar japsare med smile du uppskattade ju berättelsen så big_smile minns fan det än ^^ big_smile
Men jag håller mig neutral i detta för ska alla börja med person angrepp så är det ju inte ens skoj lr lönt och diskutera detta så lämnar detta åt er andra tongue

Alla är inte så och det vet du smile
Hoppas trådskaparen hittar nån bil som passar han.. testa olika o se själv smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
terazzi skrev:
Siarnaq ja vet du gillar japsare med smile du uppskattade ju berättelsen så big_smile minns fan det än ^^ big_smile
Men jag håller mig neutral i detta för ska alla börja med person angrepp så är det ju inte ens skoj lr lönt och diskutera detta så lämnar detta åt er andra tongue

Alla är inte så och det vet du smile
Hoppas trådskaparen hittar nån bil som passar han.. testa olika o se själv smile

Haha jo fan, det är sant. smile Det är ganska tråkigt och enerverande med personangrepp.

Men, dom får väl tro vad dom vill, jag orkar inte diskutera mer. smile Jag får mer utav att prata med en tegelvägg än dom. xD

1 867 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq, Jag förstår att du gillar dina jänkare, och vill hänvda att dom är bäst, men hela tråden har spårat ur till en battle där man kan kan dra fetast exempel på balla motorer.
Du nämnde en fräck 7.4L motor som utvecklade 720nm, ta och tänk lite på vad du just sa. En sån stor motor kan utan problem utveckla alla dessa hästar, och att det är med stötstänger är lite relevant, det är ju bara ett annat sätt att överföra kraft från kammens nockar till ventilerna, varför skulle det egentligen vara sämre/bättre än nåt annat.

Ta och studera en fin japanmotor, den må bara vara på 2 liter, men den utvecklar ändå fler nm per liter än en såndär gigantmotor på 7,4L(jag väljer att prata om nm eftersom hästkrafter är totalt irrelevant i detta fallet).

Hoppas ni kan återgå till ämnet här och hjälpa trådstartaren att välja en ny bil, och inte bara se vem som kan prata om fräckast motorer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Koop skrev:
Siarnaq, Jag förstår att du gillar dina jänkare, och vill hänvda att dom är bäst, men hela tråden har spårat ur till en battle där man kan kan dra fetast exempel på balla motorer.
Du nämnde en fräck 7.4L motor som utvecklade 720nm, ta och tänk lite på vad du just sa. En sån stor motor kan utan problem utveckla alla dessa hästar, och att det är med stötstänger är lite relevant, det är ju bara ett annat sätt att överföra kraft från kammens nockar till ventilerna, varför skulle det egentligen vara sämre/bättre än nåt annat.

Ta och studera en fin japanmotor, den må bara vara på 2 liter, men den utvecklar ändå fler nm per liter än en såndär gigantmotor på 7,4L(jag väljer att prata om nm eftersom hästkrafter är totalt irrelevant i detta fallet).

Hoppas ni kan återgå till ämnet här och hjälpa trådstartaren att välja en ny bil, och inte bara se vem som kan prata om fräckast motorer.

Jag är mer en fan utav prestanda, jag har aldrig sagt att dom är bäst, jag försökte endast få poängen igenom att deras bilar är inte gudar. smile

Jadå, japan är ytterst fenomenala på just motorbyggen och chassie/väghållningsbilar. Men det ändrar inte faktumet att dom flesta nya byggen hade sin grund i vad amerikanarna och europeerna redan gjorde för många år sedan. smile Om det inte vore för amerikanarna under 60 talet så skulle kanske inte turbo på personbilar ha kommit så tidigt som 1962. smile

Som jag sa, jag är inte partisk, men när folk går på personangrepp för att jag påpekade en sak, är inte en sak som jag gillar.

Tack för att du var mogen i svaret däremot!

terazzi
31 juli 2008
man blir ganska sugen på o bygga en LS13 nu bara pga detta o diskussionerna big_smile haha wink
*kunde inte låta bli*

218 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
Aerodynamik skrev:
V8or är väl ändå vanligare än överladdade sexor.

Kör på en 200sx S14, lätta den och på med lite trim så ska du få se på körglädje jämfort mot gamla tunga, slöa jänkare. wink

Varenda snorvalp och hans brorsa vill ha en Skyline eller en Supra, dom är så satans vanliga. Sen att en orginal Buick GN från 1987 har snabbare 0 - 100 tid och med grövre krängningshämmare kör rundbanelopp runt japsarna på bana har väl inget att göra med det. Som du sa, alla jänkare är slöa.

Orsaken varför alla Supror och Skylines har blivit populära bland ungdomar är mest pga filmer som F&F t.ex. Och du kan inte förneka det heller. :p

Gillar hur du vänder och vrider på saker. Ditt påstående om denna uber jänkare som smiskar allt och alla standard mot standard börjar göra mig riktigt nyfiken på vad det kan vara för nånting!

Är det en sån här?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56195/416646_4memk3.jpg

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Mrsky skrev:
Gillar hur du vänder och vrider på saker. Ditt påstående om denna uber jänkare som smiskar allt och alla standard mot standard börjar göra mig riktigt nyfiken på vad det kan vara för nånting!

Är det en sån här?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56195/416646_4memk3.jpg

Jag pratade aldrig om "überjänkare". Jag pratade om dess sjuka potential för att vara en 20 år gammal bil. smile Och ja, det är en sån. Ser inte mycket ut eller hur?

Däremot lite stone cold fakta om den är att den gör 0 - 100 på 4.7 sekunder med slicks, upmätt i en gammal race tidning från 1987, och att den har väldigt bra väghållning redan standard.

http://www.youtube.com/watch?v=_c_NUoLfzu4

Här är en orginal GN på en autocross bana, det enda som är gjort är att fjädrarna är kapade två - tre varv för att få den lägre. Annat än det så sitter det en rollcage eller bur så att säga för säkerhetens skull. Tydligen så var det här den enda videon av den orginal, innan den blev modifierad i framvagn och bakvagn med lite värre saker.

Men en sak att tänka på, denna bil gjorde snabbare acceleration och bättre väghållning än en Supra från 1998. Jag säger inte att det är en überbil, men den är ytterst bra byggd från grunden och upp, och den har grym potential.

Och terazzi, go for it, jag skulle då lungt följa den tråden. big_smile Med tanke på vad jag har hört om din dröm S13. wink
Senast redigerat av Siarnaq (31 juli 2008)

1 062 Inlägg
31 juli 2008
Filmer påverkar en hel del.....kolla på sent 70 tal när "Smokey and the Bandit" var storfilmen. Då skulle "alla" åka TransAm.... smile

Själv skulle jag vilja ha en jänkare, men åker det jag tycker är trevligt till jag hittar det jag vill ha.
Synd att det skall vara motsättningar mellan folk som delar samma intressen dvs BILHOBBYN!

Gläds åt varandras grejor istället för att racka ner på varandra vetja....

Ride on!

"You Go, we go!"

Sök