Mrsky skrev:
självklart skall vi alla vara glada och ha trevligt här. synd att denna tråden från början inte handlade om detta utan att det gick över till det. i vilket fall som helst så tycker att det finns många riktigt coola jänkare.
hade absolut kunnat tänka mig att köpa en nån gång. kanske inte en buick dock.
Anledningen till att det blev sån pajkastning i denna tråden är väl helt enkelt som så att folk som åker t ex japs och folk som åker jänkare har lite mer fakta vad det gäller just "sitt egna" bilmärke och modell.
Sen skrev du ju faktiskt som såhär att buick gn kör rundebanelopp runt jappsarna. När folk inte tror / eller vet att detta stämmer så är det väl klart att dom säger till?
Nog för att buicken verkar ha prestanda så det räcker så finns det ju mer parametrar som spelar in, t ex vikt och bromsar. spelar ingen som helst roll om du e snabbast ner för rakan om du inte kan få in bilen i kruvan pga hög vikt. (den ser ju inte jättelätt ut....)
sen skall det väl tilläggas att jag tror du pratar om gnx som var specialmodellen sista året den tillverkades?
Den vanliga gn hade ju inte riktigt samma prestanda och från början innan den utvecklades var det ju knappast nåt flås i den som skrämde mormor.
Det är ju synd att dom är så ovanliga annars hade det enklaste varit att testa helt enkelt. på det sättet får man ju svart på vitt. right?
föresten var det inte Mclaren som "hjälpte till" att bygga den motorn?
Nu låter jag tråden återgå till det den var till för från början.
Over and out!!
GNX, vilket var special modellen hade en tjänstevikt på 1600 kilo, vilket är inte alls mycket med tanke på att en R34 GT-R har ungefär samma, givetvis plus/minus några kilo. Jag pratade givetvis om GN, men GNX är samma bil. Låt mig förklara.
GNX hade en förstärkt växellåda och bakaxel, bättre stötdämpare och lite mer options, vilket gör den lite tyngre än vanliga GN. Och ja du har rätt, Maclaren/ASC var med och hjälpte till. Det som ändrades på GNX var lite högre laddtryck och lite annat mixtrande med insprutningen som gav lite mer hästar.
Den fick tillslut försäkringen på 300 bhp, medans vanliga GN låg "bara" på 287 bhp. Det hela visades vara i underkant när dom fick sätta bilarna på dynotest senare, då båda visades ha över 340 hk, GNX låg uppåt 380 hk. Det var inte direkt förvånande eftersom Maclaren/ASC vet vad dom gör. Från början så försäkrade dom GN och GNX till 245 bhp respektive 276 bhp, men det ändrades senare under början av 90-talet.
Och ja, det är synd att dom är ovanliga, men dom finns. Dock så är dom av det lite dyrare. Men det går att inhandla en Regal Turbo T-Type och ställa upp laddtrycket, då har man också i princip samma bil.
Tack för ett moget svar iaf, och en mogen diskussion.

Hardjim- Det går inte att jämföra päron och äpplen. Om man skulle göra en modern version av 60 talets värsting bilar så skulle prestandan vara hiskelig.