4883
Sök

V40 t4 knackar

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Köpte nyss min v40 t4 -99 från sverige. Kanske borde tillägga att ja bor i finland. Den har gått ganska bra förutom att klanten innan hade låtit grenröret att börja glappa men de va ju lätt fixat.
Men nu till saken, svängde in till jobbet och vred ner volymen på stereon så hörde man ett fruktansvärt ljud.
Min t4 lät nu mera som en husqvarna symaskin. Parkerade bilen och öppnade huven KNACK KNACk KNACk
gasade och knacket följde varven fast dom hade inte samma vartal som motorn, de var lite snabbare varv tal på knacken??
Tog en som jag kände till att jobbade på volvo värkstan och lyssna på den. Han tyckte det nästan kunde vara en vevstake som skitit sig eller ett lager.. För det var också dåligt med vatten i expansion kärlet.. så om jag har fått in vatten då på kolven??? Men oljan har alldrig varit grumlig kållat den varje vecka..
Sen bogserade vi hem den till min trogna värkstad. Det var just han som märkte att knacke inte följde bilens varv och han trodde mer på att det bara kunde vara en dålig ventil eller ventillyftare.
Så vad tror ni?? Vem har rätt??
Och så undrar jag om nån vet pris uppgifter på verdi stakar till min t4:a?? Skulle kanske lönas att sätta dit i stället för fiskpinnarna som är där om det är en sån som krökt sig.
Senast redigerat av Nyfors (9 augusti 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 augusti 2008
Du kan ha krökt en stake om du klivit över 450nm eller pyst den och spikat. Verdi kostar kring 2500st. Lg speed tar kring 3600 för alla 4. Har monterat den i ett par motorer nu. Funkar fint :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Du kan ha krökt en stake om du klivit över 450nm eller pyst den och spikat. Verdi kostar kring 2500st. Lg speed tar kring 3600 för alla 4. Har monterat den i ett par motorer nu. Funkar fint :-)

bilen är helt orginal och alldrig varit trimmad.. skulle inte kunna vara på grund av det då..

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Finns det ingen som kan hjälpa mig??????

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 augusti 2008
Kan även vara en tryckare då 99 har hydraultoppen. Tycker dock att en verkstad skall kunna höra skillnaden på en tryckare eller krökt stake även med hörselskydd på. Annars byt verkstad. Har tryckare jag kan skicka på måndag om du vill. PM:a i så fall :-)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Kan även vara en tryckare då 99 har hydraultoppen. Tycker dock att en verkstad skall kunna höra skillnaden på en tryckare eller krökt stake även med hörselskydd på. Annars byt verkstad. Har tryckare jag kan skicka på måndag om du vill. PM:a i så fall :-)

Tycker också det men.. Jag själv är inte så vidare på felsökning..
Har inte alla x40 hydrauliska tryckare? Eller har 99 problem med dom här??

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 augusti 2008
Iaf på turbomodellerna så har 98-99 hydraul och 00-> mekaniska. Spela in en film på problemet :-)

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Iaf på turbomodellerna så har 98-99 hydraul och 00-> mekaniska. Spela in en film på problemet :-)

Jasså jag tycker att man har hört sånna som bytt till fas2 topp på fas1 eller hur funkar det då?? Har ingen bra kamera till det bara mobilen. Med den bilr det så dålig ljud kvalitet att det inte går att höra tror ja.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 augusti 2008
Det man gör är att byta bort problemet och ersätter det med bättre prylar av senare årsmodell. Mekaniska tryckarna lyfter lite mer. Portar man dessutom toppen och monterar hårdare fjädrar så finns alla möjligheter att nå 450hk. (Har en portad mekanisk topp med hårdare fjädrar över, bolt on)
Senast redigerat av torpis (2 augusti 2008)

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Det man gör är att byta bort problemet och ersätter det med bättre prylar av senare årsmodell. Mekaniska tryckarna lyfter lite mer. Portar man dessutom toppen och monterar hårdare fjädrar så finns alla möjligheter att nå 450hk. (Har en portad mekanisk topp med hårdare fjädrar över, bolt on)

vad ligger priset på en sån då? Och går det bara att slänga dit den och allt funkar eller hur funkar mekaniken?? Jag e ingen riktig höjdare på bilar..
Senast redigerat av Nyfors (2 augusti 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 augusti 2008
Jess det går att bara kasta dit, funkar utan andra mods, dock kommer den självklart inte till sin fulla rätt utan mappning. Pris kan vi ta över pm då detta inte är säljes delen av forumet ;-)

29 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Jess det går att bara kasta dit, funkar utan andra mods, dock kommer den självklart inte till sin fulla rätt utan mappning. Pris kan vi ta över pm då detta inte är säljes delen av forumet ;-)

Okej. Men ska nu se först vad det är för fel på bilen. Om det bara e en ventil lyftar eller nått annat billit lätt fixat blir det nog inga större mods ännu. Har ju en skatt som kommer att komma när som helst på ungefär 2000€ Och det här var ju inte inräknat i kassan hmm

29 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Har nu bilen på värkstad och dom har nu bytt en ventil lyftare/tryckare eller vad man nu vill kalla dom.
Var vid värkstan när dom startade bilen och det kanackade fortfarande fruktansvärt fast vi lät bilen gå över en halv timme, ifall om det skulle ta en stund för lytarna att fyllas med olja. Värkstan säger att de måste va
en lyftare men undrar om dom har bytt fel.. Fast dom pro tryckte alla och det var bara den bom bytte som
gick att trycka ihop med fingrarna ungefär. Frågade också om de är säkra på att det inte är nån vevstake eller lager men de va dom ganska säkra på att det inte var.
Så var F**N är felet???????

29 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Fins det ingen som kan säga vad det kan vara för fel???
Eller hur man testar tryckarna på annat sätt?????

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2008
Jag kan tyvärr bara säga vad var det jag sa....   tryckare är hemliga, verkstäder som inte reder ut att men ändå ger sig på saker är ännu hemligare, hoppas inte du betalar något för det.   Utan video/ljudfil så är det svårt att hjälpa ytterligare tyvärr.

29 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Jag kan tyvärr bara säga vad var det jag sa....   tryckare är hemliga, verkstäder som inte reder ut att men ändå ger sig på saker är ännu hemligare, hoppas inte du betalar något för det.   Utan video/ljudfil så är det svårt att hjälpa ytterligare tyvärr.

Värkstan är det inget fel på. Jag bor i en liten på ungefär 200 pers så dom skulle aldrig våga lura någon och jag har också varit där mesta tiden som dom skruvat med den. Mekanikern har också 50 års erfarenhet.
Jag har ju inte skaffat någon ljud fil ännu. Men man kan säga att den låter som en disel fast mycket mycket hårdare vet inte mer jag kan säga.

29 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
V70Dahlgren skrev:
Har du långt till en volvoverkstad? hade nog försökt få ditt bilen.

packboxarna till kammen, för dom något oväsen när de inte är riktigt hundra? någon som vet? brukar man väll oxå byta när man bytar ventillyftar.

packboxar?? vad är det? vi anväder lite andra ord för olika delar här i svenskfinland. var finns dom?

29 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
inte har nån eller vet nån av ett ljudklipp eller film på en sån här motor som har problem med ventil tryckare eller vevstakslager??

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2008
V70Dahlgren skrev:
Nyfors skrev:
V70Dahlgren skrev:
Har du långt till en volvoverkstad? hade nog försökt få ditt bilen.

packboxarna till kammen, för dom något oväsen när de inte är riktigt hundra? någon som vet? brukar man väll oxå byta när man bytar ventillyftar.

packboxar?? vad är det? vi anväder lite andra ord för olika delar här i svenskfinland. var finns dom?

är ju ingen meckare, sitter väll på varsin sida om kamaxeln, 2st totalt.

Dem låter inget...  bara en "gummipackning"

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2008
lyftare.

http://www.youtube.com/watch?v=9p5IYJO8 … re=related

Vevstake.

http://www.youtube.com/watch?v=WA4G_LDEflo

Bägge ljuden kan naturligtvis skilja i amplitud och frekvens, men är väldigt karakteristiska.
Senast redigerat av torpis (6 augusti 2008)

Sök