2 augusti 2008
Trådstartare
Köpte nyss min v40 t4 -99 från sverige. Kanske borde tillägga att ja bor i finland. Den har gått ganska bra förutom att klanten innan hade låtit grenröret att börja glappa men de va ju lätt fixat.
Men nu till saken, svängde in till jobbet och vred ner volymen på stereon så hörde man ett fruktansvärt ljud.
Min t4 lät nu mera som en husqvarna symaskin. Parkerade bilen och öppnade huven KNACK KNACk KNACk
gasade och knacket följde varven fast dom hade inte samma vartal som motorn, de var lite snabbare varv tal på knacken??
Tog en som jag kände till att jobbade på volvo värkstan och lyssna på den. Han tyckte det nästan kunde vara en vevstake som skitit sig eller ett lager.. För det var också dåligt med vatten i expansion kärlet.. så om jag har fått in vatten då på kolven??? Men oljan har alldrig varit grumlig kållat den varje vecka..
Sen bogserade vi hem den till min trogna värkstad. Det var just han som märkte att knacke inte följde bilens varv och han trodde mer på att det bara kunde vara en dålig ventil eller ventillyftare.
Så vad tror ni?? Vem har rätt??
Och så undrar jag om nån vet pris uppgifter på verdi stakar till min t4:a?? Skulle kanske lönas att sätta dit i stället för fiskpinnarna som är där om det är en sån som krökt sig.
Senast redigerat av Nyfors (9 augusti 2008)