Hörde talas om att de ska ändra reglerna så att bilar av årsmod. -75 är de sista som ska få vara skattebefraide. Stämmer detta?? Kan de göra så, hur blir de då me min -76 som varit skatte befriad i 2 år ska ja helst plötsligt måsta betala skatt igen??
det hela är ett förslag vad jag har förstått, tycker det verkar hel dumt! jag menar hur många bilar som är skattebefriade som rullar dagligen, inte speciellt många, åtminstone om man jämför mot de som betalar skatt
då kan dom ju istället stoppa så att inga fler bilar får blir skattebefriade och låta dom som redan är det vara det...de försvinner ju ändå nån gång dom också. Och visst är det så att man ska betala skatt på traktorer fast många skiter nog bara i att göra det
då kan dom ju istället stoppa så att inga fler bilar får blir skattebefriade och låta dom som redan är det vara det...de försvinner ju ändå nån gång dom också. Och visst är det så att man ska betala skatt på traktorer fast många skiter nog bara i att göra det
ja de som är skattebefriade just nu ska såklart få vara det också men de kan sluta med de tycker jag.
Glöm inte cyklar... Eller rullstolar, barnvagnar....
Vart ska gränsen dras?
allt som har en motor och går på vägen.
Aha, såna där eldrivna rullstolar, ser en del som framförs på väg. Huruvida det är lagligt eller inte vet jag ej.
nu spelar du bra dum på riktigt. bilar, mopeder, traktorer, långsamtgående fordon, som nyttjar alla större vägarna. du kan inte jämföra en "eldriven rullstol" som faktiskt heter permobil med fordon som faktiskt brukar vägen.
ja de som är skattebefriade just nu ska såklart få vara det också men de kan sluta med de tycker jag.
traktorer är väl ändå inte skattepliktiga ?
Här på gården står de då en gamal traktor med ett gamalt skattemärke på....han som äger den säger att nog kan man betala skatt om man vill men eftersom den bara används på gården så ids han ju inte göra det.
traktorer är väl ändå inte skattepliktiga ?
Här på gården står de då en gamal traktor med ett gamalt skattemärke på....han som äger den säger att nog kan man betala skatt om man vill men eftersom den bara används på gården så ids han ju inte göra det.
klart är de hemma på gården de endast använder traktorn så är de klart man inte behöver betala, men använder vägen. dagligen tycker jag att man gott kan göra det, liksom ju tyngre fordon ju mer "skada" gör dem faktiskt.
helrätt att alla fordon som brukar vägen skall betala skatt, då menar jag mopeder och traktorer också.
haah säg att du driver FÖRFAN!?
säg att du är för trängselskatt också?
nej trängselskatten är ett onödigt ont, om alla fordon som faktiskt går över 30km/h så anser jag att man kan betala skatt, eller är folk för fattiga att skatta sina mopeder? de går ju på max en hundring om man ser vad vi skattar på motorcyklar som ligger runt 200.
Jag tycker väl inte att detta "förslag" är helt rätt. Dels för att bilar som betalat skatt i 30 år i folks ögon redan tjänat ut sitt syfte. Det är ju därför vi har en 30 års gräns på att få bilar att bli veteraner. Bilar som är 30 år eller äldre rullar på lånad tid. Det är ungefär som en dator som har en avskrivningstid på 3 år. Efter 3 år är den i företag och enligt skatteverket inte värd något alls. Dock kan man ju fortfarande använda den.
Jag kan väl tycka att man kan dra gränsen för vilka bilar som skall få vara veteraner och därmed skattebefriade i och med katalysatorn. Alltså runt 1986/1987. Bilar innan detta har oftast inte katalysator. Och på riktigt hur många 80-talare kommer det att finnas kvar om en 10-15 år. Inte många, de bilar som fortfarande bruksas kommer att försvinna. Då återstår bara de fina bilarna som klarat sig i 30 år, samt renoveringsobjekten som väntar på att bil renoverade eller plockade på delar för att få ut någon annan bil på vägen igen.
Aha, såna där eldrivna rullstolar, ser en del som framförs på väg. Huruvida det är lagligt eller inte vet jag ej.
nu spelar du bra dum på riktigt. bilar, mopeder, traktorer, långsamtgående fordon, som nyttjar alla större vägarna. du kan inte jämföra en "eldriven rullstol" som faktiskt heter permobil med fordon som faktiskt brukar vägen.
Haha, jag har sett en del äldre gubbar som kör mellan hembyn, ett par km utanför ett större samhälle, som tar sig dit med permobil. För övrigt är bara permobil en förskönande omskrivning. Nejdu, däremot förbränningsmotorer kan jag gå med på.
Traktorer som går en viss tid/mil på väg om året betalar faktiskt vägskatt. Däremot betalar dom ej vanlig skatt, däremot skylthållningsavgift på 50kr per fordon och år.
Senast redigerat av TurbOla (4 augusti 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Haha, jag har sett en del äldre gubbar som kör mellan hembyn, ett par km utanför ett större samhälle, som tar sig dit med permobil. För övrigt är bara permobil en förskönande omskrivning. Nejdu, däremot förbränningsmotorer kan jag gå med på.
Traktorer som går en viss tid/mil på väg om året betalar faktiskt vägskatt. Däremot betalar dom ej vanlig skatt, däremot skylthållningsavgift på 50kr per fordon och år.
du menar mellan tyringe och finja?.
elbilar tycker jag tillhör i den kategorin med, de handlar om vikten och hastigheten.
du menar mellan tyringe och finja?.
elbilar tycker jag tillhör i den kategorin med, de handlar om vikten och hastigheten.
Haha, ja där är det ju till och med värre. Nej, det finns, eller har funnits nåt original mellan Tyringe och Matteröd också, men har inte sett honom på länge.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet