Hur ska ja gå till väga med kamremsbytet på min golf 3?

aliwin
5 augusti 2008 · 114 Inlägg

kan nån förklara hur ja ska göra? vill mest ha reda på hur alla hjulen och sånt ska stå på motorn:P Tack på förhand:)

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
dbjanoz
5 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

aliwin skrev:
kan nån förklara hur ja ska göra? vill mest ha reda på hur alla hjulen och sånt ska stå på motorn:P Tack på förhand:)

På min sida kan du se när jag byter kamrem på en WV scirocco med en 1.8liter GTI motor, det som skiljer motorerna åt är att ditt kamdrev har annan märkning,  om du lyfter av kamremskåpan så ser du en pil högst upp mot ventilkåpan till.

Fråga bara igen om det är något som är oklart

Senast redigerat av dbjanoz (5 augusti 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
aliwin
5 augusti 2008 · 114 Inlägg

asså jag fattade inte nånting med dina bilder! ingen som har nån sån manual? eller vet nån sida på engelska eller nåt med de?

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
evilaudio
5 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

köp en verkstadshandbok..big_smile allid bra å ha,värt var enda krona.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
dbjanoz
6 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

aliwin skrev:
asså jag fattade inte nånting med dina bilder! ingen som har nån sån manual? eller vet nån sida på engelska eller nåt med de?

Okej

Kortfattat så har kamrems hjulet ganska tydliga markeringar en pil mitt uppe på bakom kamhjulet och en prick på hjulet.

Vevaxel och mellan hjulet där har du en markering på vevaxelkåpan som ska stämma mot mellanhjulets markering, Markeringarna hittar du iform av punkter på mellanhjulet och ett spår på vevaxelns remhjul.

För att veta att vevaxeln står i rätt läge kollar du i inspektions hålet mellan motor och växellåda, svänghjulet. Där ska du se "0" markeringen.

Ställ motorn i denna position innan du plockar bort den gammla remmen och glöm absolut inte att koppla bort batteriet.

Det knepigaste är igentligen att få bort de fyra skruvarna som håller remhjulet vid vevaxeln, men har man bara bra verktyg och ingen galning sabbat skruvarna innan så går det ganska lätt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang