Volvo 740 T5 eller 740 V8?

Ottosson79
10 augusti 2008 · 36 Inlägg

Så nu är Z28:an såld och jag letar en roligare bil men vet inte riktigt vad som är roligast!

Har kollat runt lite och då jag tänkt lägga runt 80 tusen så är ju inte utbudet direkt enormt vad det gäller vassa gatbilar, men Volvo 740 t5 och 740 med v8 finns det ju iaf och det skulle passa mig ganska bra då jag inte är ute efter nån överstylad plastraket utan mer sleeperstuket!

Så om vi tar imellan dom 2 motorkombinationerna då...en småtrimmad T5 närmar ju sig rätt lätt 300 hk och 745:an med v8 jag spanat på ligger enligt uppgift på 350 hk plus.

Har inte provkört någon av dom och har så långt att åka så provkörning utav en av varje går inte så jag måste vara säker på vad jag vill ha när jag åker för att köpa!

Bilen ska gärna fungera som lite bruksbil, gå att köra på vintern och vara rätt driftsäker iaf...det får gärna finnas mer effekt än fäste.

Är inte direkt så superintresserad av bra tider på varken stripp eller bana men visst är det skoj om potential finns och det får gärna finnas utvecklingsmöjligheter vad det gäller effekt då man tröttnar rätt snabbt på befintlig effekt!

Är inte ute efter något oreggat eller halvfärdigt!

Så hur går era ideer och synpunkter..finns inte direkt några liknande gatbilar här uppe så jag själv har ingen erfarenhet..har tidigare haft några 242:or med turbo samt en med v8 men kan själv inte direkt säga att nån av dom var speciellt skoj då dom hade för lite effekt!

Z28 Camaron på 300 hk var iaf inte ett dugg rolig.

Ge mig förslag, synpunkter och gärna tips på bilar..kan vara skoj att höra andras synpunkter när man själv kört fast!

mektrollet Reparatör
10 augusti 2008 · 630 Inlägg

en med v8 helt klart

Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
Acke88
10 augusti 2008 · 345 Inlägg

Tror en med v8 skulle vara bekvämare i alldagligt bruk än en trimmad turbo...

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Lalla78 Drifttekniker VA
10 augusti 2008 · 580 Inlägg

Jag skulle satsa på 740 T5

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
lindberg_racing
10 augusti 2008 · 69 Inlägg

neeej ingen v8 för helvete vad har du imot en 740 med t6a ? dom går som fan och billigare att åka med i vardagstrafik om du inte har en v8 med urkopplingsbar kompressor men det är inget att ha igentligen.. t6an bygger på supramotorn och trimet passar nästan rakt på, men supran är väll slö eller? vet att det går en i karlskoga med bra kräm i..

Syst3m
10 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

Lalla78 skrev:
Jag skulle satsa på 740 T5

Säger det också. Varför? Gillar Volvos motorer, och gillar mer turbo än V8-skrammel. Men först och främst för att T5 är en Volvomotor = driftsäkerhet och lättmekat.

blacken
10 augusti 2008 ·

Syst3m skrev:

Lalla78 skrev:
Jag skulle satsa på 740 T5

Säger det också. Varför? Gillar Volvos motorer, och gillar mer turbo än V8-skrammel. Men först och främst för att T5 är en Volvomotor = driftsäkerhet och lättmekat.

En välskött och bra balanserad "350" är minst lika lättmeckad och stryktålig som vilken Volvomotor som helst. Om inte bättre. + att den har mera "umpff" utan att behöva stressa ihjäl den för att komma iväg någonstans.. cool

koka
10 augusti 2008 · 629 Inlägg

Volvo 240 med T6 dock på ca 650hk++ smile
http://www.garaget.org/video/rx1jgsby8ycy

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Syst3m
10 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

blacken skrev:

Syst3m skrev:

Lalla78 skrev:
Jag skulle satsa på 740 T5

Säger det också. Varför? Gillar Volvos motorer, och gillar mer turbo än V8-skrammel. Men först och främst för att T5 är en Volvomotor = driftsäkerhet och lättmekat.

En välskött och bra balanserad "350" är minst lika lättmeckad och stryktålig som vilken Volvomotor som helst. Om inte bättre. + att den har mera "umpff" utan att behöva stressa ihjäl den för att komma iväg någonstans.. cool

Kanske det, jag vet inte så mkt om amerikanare. Bland annat därför jag skulle valt T5 coolroll.

Ottosson79
10 augusti 2008 · 36 Inlägg

Ja det är inte lätt att veta, känns dock som att T5:an är lite modernare..både som konstruktion och som bygge i Volvo!

Är ju lite sugen på att testa lite drifting samt banåka så då är ju förstås V8.an utesluten..men med 30 mil till närmaste bana så lär det ju knappast bli en allt för ofta!

Rent effektmässigt då, vad går bäst och är roligast att köra..300 hk T5 med manuell eller 300 hk v8 med automat?

Tröttnar alltid så fort på effekten i bilar, man har nog förstört sig med snabba snöskotrar kanske..275 turbohästar ur 1000cc och 280 kilo snöskoter rör på sig!

Kom igen nu..vill ha tips, erfarenheter, berättelser om provåkningar osv!

Moparboy440
10 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

du kommer att ångra dig sen om du väljer en t5:a sen du då står vid trafikljusen å en v8:bil glidar upp bredvid dig.så mycket skönare ljud ur v8:an!

Niklas1987 NO
10 augusti 2008 · 2 182 Inlägg

Ottosson79 skrev:
Rent effektmässigt då, vad går bäst och är roligast att köra..300 hk T5 med manuell eller 300 hk v8 med automat?

Det finns manuella lådor till V8 mä, dem är vanligare än man tror.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
FLindgren
10 augusti 2008 · 5 089 Inlägg

Moparboy440 skrev:
du kommer att ångra dig sen om du väljer en t5:a sen du då står vid trafikljusen å en v8:bil glidar upp bredvid dig.så mycket skönare ljud ur v8:an!

Få ljud slår en femma;) och vill du leka lite med bilen är ju en turbomotor mycket roligare. v8 mullrar ju bara och går knappt;P måste du ju trimma massor. en t5 får lagom redan orginal wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Alex_halvordsson
10 augusti 2008 · 657 Inlägg

jag skulle lätt valt V8 när det står emellan de 2 alternativen.

Orsak - En V8 maskin t.ex CSB 350 har bara fördelar mot en turbo-femma.

Bättre knuff från start, driftsäkrare motor får man leta efter. MYCKET billigare och hållbarare att trimma.

Det finns en anledning till att V8 motorer är ledande t.ex inom dragracing

Polaren bygger på en CBB 454 motor. Bottendelen är byggd för att palla 1500hk och resten för att leverera ca~700hk - skottsäkra hk för ca 120.000:- !!!!

Jag skulle vilja se den volvofemma som klarar det! Nej, det går inte!

Så V8, lätt val!

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Moparboy440
10 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

FLindgren skrev:

Moparboy440 skrev:
du kommer att ångra dig sen om du väljer en t5:a sen du då står vid trafikljusen å en v8:bil glidar upp bredvid dig.så mycket skönare ljud ur v8:an!

Få ljud slår en femma;) och vill du leka lite med bilen är ju en turbomotor mycket roligare. v8 mullrar ju bara och går knappt;P måste du ju trimma massor. en t5 får lagom redan orginal wink

V8:a går knappt?mer  hk å MYCKET mera vrid i en v8:a.
dessutom e dom mycket lättare att trimma.
om man då ännu till har manuell låda på v8:an så e de nog mycke lättare att leka me den än me en turbomotor.

Alex_halvordsson
10 augusti 2008 · 657 Inlägg

Ottosson79 skrev:
Ja det är inte lätt att veta, känns dock som att T5:an är lite modernare..både som konstruktion och som bygge i Volvo!

Är ju lite sugen på att testa lite drifting samt banåka så då är ju förstås V8.an utesluten..men med 30 mil till närmaste bana så lär det ju knappast bli en allt för ofta!

Rent effektmässigt då, vad går bäst och är roligast att köra..300 hk T5 med manuell eller 300 hk v8 med automat?

Tröttnar alltid så fort på effekten i bilar, man har nog förstört sig med snabba snöskotrar kanske..275 turbohästar ur 1000cc och 280 kilo snöskoter rör på sig!

Kom igen nu..vill ha tips, erfarenheter, berättelser om provåkningar osv!

Du driftar mkt lättare med V8 än med turbo. Prova en t.ex manuell camaro Z28 så ska du snart se hur lätta de är att hantera.

Samt att samuel hubinette har driftat med både V10 och V8 - det måste väll avgöra saken tycker jag.

Du har ju ett mkt högre bottenvrid i en V8 och därmed så är den mkt lättare att hantera, speciellt för en som inte kört drifting förut.
Med turbo så får du en knuff som kastar ut bakänden och du får jobba hårdare med bilen.

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
roxe Jesus didn´† Tap
10 augusti 2008 · 1 146 Inlägg

lindberg_racing skrev:
neeej ingen v8 för helvete vad har du imot en 740 med t6a ? dom går som fan och billigare att åka med i vardagstrafik om du inte har en v8 med urkopplingsbar kompressor men det är inget att ha igentligen.. t6an bygger på supramotorn och trimet passar nästan rakt på, men supran är väll slö eller? vet att det går en i karlskoga med bra kräm i..

Menar du att trim till en supra MKIV Passar på en T6? Sen bygger inte T6 motorn på 2JZ-GTE heller för den delen.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
blacken
10 augusti 2008 ·

FLindgren skrev:

Moparboy440 skrev:
du kommer att ångra dig sen om du väljer en t5:a sen du då står vid trafikljusen å en v8:bil glidar upp bredvid dig.så mycket skönare ljud ur v8:an!

Få ljud slår en femma;) och vill du leka lite med bilen är ju en turbomotor mycket roligare. v8 mullrar ju bara och går knappt;P måste du ju trimma massor. en t5 får lagom redan orginal wink

Man får ju även väga in kostnaderna på dom olika motorerna.  En Cheva "350" är svinbillig i både inköp och reservdelar om man jämför med en T-5:a, Och sedan så har den mera kubik än T-5:an. Och som dom bevingade talesätten säger "there`s no substitute to cubic inch" och "Horsepower sales cars, torque wins races".  Man kan nog fråga sig OM en 740 pallar för en korrekt motiverad V8:a, tveksamt..

Senast redigerat av blacken (10 augusti 2008)

Holiace
10 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

jag skulle välja efter vilket av valen som gav mest hk/vrid. En vanlig 305a gar väldigt lite kraft för sin storlek.

Jag kan inget om allt.
Diesel_77
24 september 2009 · 407 Inlägg

Jag har en gamal 740 på i mitt garaget som jag vill göra något roligt med.

Jag har kollat priserna på V8 + låda/manuell/autmat. Dom ligger runt 6-8 tusen. Ganska billigt.

Hur mycket kostar det att turbokonvertera en B230F? Jag vet om att B230F är inte en bra motor att turbokonvertera p.g.a lager och stakar o.s.v. Men om jag ska turbokonvertera så måste jag veta det totala priset.
Jag vill ha ca 220 hk med turbo och V8. 225 hk är det maximala man får ha i 740 med orginal chassi.

Jag väljer B230F för dom är förbannat billiga.

Så länge jag kan göra så min 740 drar en Saab från 1998-1999 2.0t 9-5/9-3 så blir jag nöjd. Det är så att en kompis till mej kallar mej raggare för jag har en volvo 740. Jag vill visa han vad volvo 740 går för. big_smile

Han har så mycket fördommar om dom. Att dom drar 2 liter milen och att dom rostar mera än mercedes. Att dom är värdelösa på allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang