Volvo 740 T5 eller 740 V8?

Hedning Fd Bannad
24 september 2009 · 657 Inlägg

blacken skrev:

FLindgren skrev:

Moparboy440 skrev:
du kommer att ångra dig sen om du väljer en t5:a sen du då står vid trafikljusen å en v8:bil glidar upp bredvid dig.så mycket skönare ljud ur v8:an!

Få ljud slår en femma;) och vill du leka lite med bilen är ju en turbomotor mycket roligare. v8 mullrar ju bara och går knappt;P måste du ju trimma massor. en t5 får lagom redan orginal wink

Man får ju även väga in kostnaderna på dom olika motorerna.  En Cheva "350" är svinbillig i både inköp och reservdelar om man jämför med en T-5:a, Och sedan så har den mera kubik än T-5:an. Och som dom bevingade talesätten säger "there`s no substitute to cubic inch" och "Horsepower sales cars, torque wins races".  Man kan nog fråga sig OM en 740 pallar för en korrekt motiverad V8:a, tveksamt..

Vridmoment vinner inga Race, det är hästkrafterna som flyttar bilen framåt.

Märkesbög
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
24 september 2009 · 547 Inlägg

den där t5an börjar bli tjatig.. kör på v8! men om du ska ha turbo så e de helt klart billigare/enklare att köpa en b230ft/fk för 4-6000 wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Diesel_77
24 september 2009 · 407 Inlägg

Nichlas_H skrev:
den där t5an börjar bli tjatig.. kör på v8! men om du ska ha turbo så e de helt klart billigare/enklare att köpa en b230ft/fk för 4-6000 wink

Alltså. Bara så ni vet det så är det inte TS som är beroende av denna tråd. Det är jag som är beroende och väckte den wink

Den är ju från 2008. tongue

Dessutom så kostar en B230FT/FK 10 000 kr +. Folk vill ju ha hur mycket som helst för dom.

Men vad tycker ni är best och billigast? Att turbokonvertera en B230F eller köpa en komplett motor?
Jag har LH 2.2.

mulleina
24 september 2009 · 715 Inlägg

v8:a med turbo kanske?

Diesel_77
24 september 2009 · 407 Inlägg

problemet är att jag hittar ingen B230 turbomotor med LH 2.2.

Därför tror jag att jag måste turbokonvertera en B230F.

victor91
24 september 2009 · 446 Inlägg

volvo= volvo motor= t5 smile

MaulinR Avstängd
24 september 2009 · 285 Inlägg

Få ljud slår en femma;)

+1

Senast redigerat av MaulinR (24 september 2009)

criller Aktiv Medlem
19 oktober 2009 · 1 303 Inlägg

Lånar tråden lite..om man bygger en 740 med t5 på en tex 85:a utan katt. Måste man sätta dit katt då eftersom den motorn har det original..eller går det efter årmodellen på bilen så man inte behöver ha katt?

Mvh Christian
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

criller skrev:
Lånar tråden lite..om man bygger en 740 med t5 på en tex 85:a utan katt. Måste man sätta dit katt då eftersom den motorn har det original..eller går det efter årmodellen på bilen så man inte behöver ha katt?

Du måste ha med en katalysator för att få igenom bytet på bilprovningen.

Och det går på regelverket, alla motorbyten i en bil från 1976-1992 så krävs det att motorn man stoppar i har katalysator från fabrik.

Jonas
Germax
19 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Får man ha 225hk i en 740 med rätt bromsar etc?

Isf vore de nice o stoppa i lilla bmw8an i med 218hk, sen byter man ut den mot stora 8an på 286hk och kör skiten ur allt big_smile

TurbOla Reservdansk
19 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

JapMax skrev:
Får man ha 225hk i en 740 med rätt bromsar etc?

Isf vore de nice o stoppa i lilla bmw8an i med 218hk, sen byter man ut den mot stora 8an på 286hk och kör skiten ur allt big_smile

220 tror jag att man får ha, och 300 i vrid, eller något sådant. smile
Fördelen med turbomotorn är att när man kör normalt, dvs landsväg, 90km/h, och turbon inte jobbar så har man en helt okej bränsleförbrukning, många säger att V8or också kan vara snåla, men faktum kvarstår, det är mycket mer cylindervolym, och den törsten måste ju släckas. smile

En turbomotor kan ju jämföras med en sugmotorvolym, jag hörde detta av Roland som är en av eldsjälarna bakom Dreamcars - en jänkeimportfirma.

Jag kommer inte ihåg formeln, men 2,3liters cylindervolym + ca 1,2bars laddtryck skulle ge runt 4,4liter sugmotor motsvarande.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
azXig Finlirare
19 oktober 2009 · 478 Inlägg

V8 är ju lätt bra mycket mer ovanligare och mycket mer uppseendeväckande. Ljudet klår ju det mesta också. Visst det är bra skjut i en T5a men karaktären på en V8 är ju underbar. Vrid till fördärv finns det ju tongue

lodiseN
19 oktober 2009 · 806 Inlägg

Ja men den här tråden är 1 år gammal, och han som ställde frågan har köpt en med en T5 motor så varför fortsätta snacka?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
AlvereZ
19 oktober 2009 · 787 Inlägg

lodiseN skrev:
Ja men den här tråden är 1 år gammal, och han som ställde frågan har köpt en med en T5 motor så varför fortsätta snacka?

För att du ska ha nåt att fråga om?

Annars om man är läskunnig så står det att det är någon som väckt den till liv igen istället för att starta en ny tråd om ämnet tongue

Så alltså kan man konstatera att man kan inte väcka en gammal tråd utan att någon gnäller. Och man kan inte starta en ny tråd för då blir det ett jävla liv att man ska söka osv tongue Haha.. Yeeeeey

Senast redigerat av AlvereZ (19 oktober 2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad
19 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

JapMax skrev:
Får man ha 225hk i en 740 med rätt bromsar etc?

Isf vore de nice o stoppa i lilla bmw8an i med 218hk, sen byter man ut den mot stora 8an på 286hk och kör skiten ur allt big_smile

238Hk 310Nm Är de gränsvärden man ska hålla sig inom.

Jonas
lodiseN
19 oktober 2009 · 806 Inlägg

AlvereZ skrev:

lodiseN skrev:
Ja men den här tråden är 1 år gammal, och han som ställde frågan har köpt en med en T5 motor så varför fortsätta snacka?

För att du ska ha nåt att fråga om?

Annars om man är läskunnig så står det att det är någon som väckt den till liv igen istället för att starta en ny tråd om ämnet tongue

Så alltså kan man konstatera att man kan inte väcka en gammal tråd utan att någon gnäller. Och man kan inte starta en ny tråd för då blir det ett jävla liv att man ska söka osv tongue Haha.. Yeeeeey

Jajaja sluta skvätta tårar nu:D jag bara fråga:rolleyes:

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Danne_1977
15 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

criller skrev:
Lånar tråden lite..om man bygger en 740 med t5 på en tex 85:a utan katt. Måste man sätta dit katt då eftersom den motorn har det original..eller går det efter årmodellen på bilen så man inte behöver ha katt?

Du måste ha med en katalysator för att få igenom bytet på bilprovningen.

Och det går på regelverket, alla motorbyten i en bil från 1976-1992 så krävs det att motorn man stoppar i har katalysator från fabrik.

Såvida det inte är ett ombyggt fordon och en Dieselmotor vi snackar om vill säga.. big_smile  då blir det genast mycket lättare att regga.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Super40
15 januari 2011 · 415 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Volvo_Mannen skrev:

criller skrev:
Lånar tråden lite..om man bygger en 740 med t5 på en tex 85:a utan katt. Måste man sätta dit katt då eftersom den motorn har det original..eller går det efter årmodellen på bilen så man inte behöver ha katt?

Du måste ha med en katalysator för att få igenom bytet på bilprovningen.

Och det går på regelverket, alla motorbyten i en bil från 1976-1992 så krävs det att motorn man stoppar i har katalysator från fabrik.

Såvida det inte är ett ombyggt fordon och en Dieselmotor vi snackar om vill säga.. big_smile  då blir det genast mycket lättare att regga.. big_smile

305tbi går alldeles utmärkt och har katt och folk kastar ju såna efter en wink

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Danne_1977
15 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Super40 skrev:

Danne_1977 skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Du måste ha med en katalysator för att få igenom bytet på bilprovningen.

Och det går på regelverket, alla motorbyten i en bil från 1976-1992 så krävs det att motorn man stoppar i har katalysator från fabrik.

Såvida det inte är ett ombyggt fordon och en Dieselmotor vi snackar om vill säga.. big_smile  då blir det genast mycket lättare att regga.. big_smile

305tbi går alldeles utmärkt och har katt och folk kastar ju såna efter en wink

Går utmärkt att tex köpa en cheva van att plocka grejerna ur... dom kostar inte mer än några tusen i dessa dagar.. eller rent av som du säger... folk kastar grejerna efter en... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Nisse_Hult
22 november 2013 · 19 Inlägg

Hedning skrev:
Vridmoment vinner inga Race, det är hästkrafterna som flyttar bilen framåt.
Varför har du vänt på det där för?

Volvo_Mannen skrev:
Och det går på regelverket, alla motorbyten i en bil från 1976-1992 så krävs det att motorn man stoppar i har katalysator från fabrik.
Ja, men är det nödvändigt att katten fungerar 1976 till 1988, eller vad det nu är?

Germax skrev:
Isf vore de nice o stoppa i lilla bmw8an i med 218hk, sen byter man ut den mot stora 8an på 286hk och kör skiten ur allt big_smile
DET kallar jag självförtroende!! :-)

Senast redigerat av Nisse_Hult (22 november 2013)

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang