Köpråd: Grym, bensinsnål bil.

Lovstrom
8 september 2008 · 12 Inlägg

TenZer skrev:

evilaudio skrev:
finns de nån bil som e grym å bensinsnål?? TVEKSAMT!

Citroen, en sitter i och de andra puttar på. Sorry, kunde inte hålla mig...roll

Som sagt är lupon det bästa jag har att komma med (som fortfarande går att sitta i). Ska du köpa nytt så finns det en hel uppsjö med småbilar vilka inte drar med än 0,5l/m

Jo precis. Det finns ju en del om man söker, men jag är ju lite emot FÖR små bilar.. inser ju att ska jag ha en bil som drar 0.5-0.6 så får jag ju ha en liten bil.

Men kan tänka mig en bil som iaf inte drar mer än 0.8 & då finns de ju lite mer önskemål att kolla bland..

JonasHalt
8 september 2008 · 699 Inlägg

Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Lovstrom
8 september 2008 · 12 Inlägg

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

Hej! Ja, golf lutar jag mot. Vill ju dock hellre ha en vr6, men vet inte riktigt vad den drar... den drar ju mer än golf gti tex har jag förstått. Men vet inte riktigt hur mkt smile

Har ju svårt för "småbilar" eg, tycker mer om o köra bilar som känns som BILAR liksom. (för att dra en fånig paralell, jag ogillar småhundar, jag vill ha HUND).

Men det ä svårt att hitta "större" bilar som drar lite. Speciellt eftersom att jag ändå vill ha något mot den sportigare hållet.

Audi a3 har jag varit inne mkt på, men nu ligger golf vr6 eller golf gti också ganska nära också.

Svårt detta smile jag behöver en bensinsnål då jag efter flytt med karln kommer att åka 10 mil dagen mot jobb..

viccoA
8 september 2008 · 3 109 Inlägg

Saab og9-3 Aero ser rätt okej ut och är relativt soppasnål.
Långt ifrån grym prestanda och extremt utseende men det är nästan alla andra förslag i tråden med.

Gronwalls
8 september 2008 · 1 808 Inlägg

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

håller med, köp Diesel.
Morsan Opel corsa drar 0,4 litern, förvånadsvärt pigg för att vara en 75 hk Turbo diesel smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Lovstrom
8 september 2008 · 12 Inlägg

Gronwalls skrev:

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

håller med, köp Diesel.
Morsan Opel corsa drar 0,4 litern, förvånadsvärt pigg för att vara en 75 hk Turbo diesel smile

Ja många som tipsar lite om diesel. Själv vet jag inte så mkt om diesel smile får förhöra min bilmekaniker till karl när han kommer hem ikväll ^^

decib3L Körv
8 september 2008 · 3 535 Inlägg

Lovstrom skrev:

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

Hej! Ja, golf lutar jag mot. Vill ju dock hellre ha en vr6, men vet inte riktigt vad den drar... den drar ju mer än golf gti tex har jag förstått. Men vet inte riktigt hur mkt smile

Har ju svårt för "småbilar" eg, tycker mer om o köra bilar som känns som BILAR liksom. (för att dra en fånig paralell, jag ogillar småhundar, jag vill ha HUND).

Men det ä svårt att hitta "större" bilar som drar lite. Speciellt eftersom att jag ändå vill ha något mot den sportigare hållet.

Audi a3 har jag varit inne mkt på, men nu ligger golf vr6 eller golf gti också ganska nära också.

Svårt detta smile jag behöver en bensinsnål då jag efter flytt med karln kommer att åka 10 mil dagen mot jobb..

Vr6 är TÖRSTIG. Den köper du inte om du vill ha en bränslesnål bil. Dessutom, får du problem med den (vilket du lätt får) så är det DYYYYRT å laga.. Tändkablar till en sån bil = Lätt 2000 kronor.

Satsa mycket hellre på en Golf GTi, körglada, roliga, BILLIGA!

Truckdriving Man
Lovstrom
8 september 2008 · 12 Inlägg

decib3L skrev:

Lovstrom skrev:

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

Hej! Ja, golf lutar jag mot. Vill ju dock hellre ha en vr6, men vet inte riktigt vad den drar... den drar ju mer än golf gti tex har jag förstått. Men vet inte riktigt hur mkt smile

Har ju svårt för "småbilar" eg, tycker mer om o köra bilar som känns som BILAR liksom. (för att dra en fånig paralell, jag ogillar småhundar, jag vill ha HUND).

Men det ä svårt att hitta "större" bilar som drar lite. Speciellt eftersom att jag ändå vill ha något mot den sportigare hållet.

Audi a3 har jag varit inne mkt på, men nu ligger golf vr6 eller golf gti också ganska nära också.

Svårt detta smile jag behöver en bensinsnål då jag efter flytt med karln kommer att åka 10 mil dagen mot jobb..

Vr6 är TÖRSTIG. Den köper du inte om du vill ha en bränslesnål bil. Dessutom, får du problem med den (vilket du lätt får) så är det DYYYYRT å laga.. Tändkablar till en sån bil = Lätt 2000 kronor.

Satsa mycket hellre på en Golf GTi, körglada, roliga, BILLIGA!

Jo har hört att dem ju klart är mer törstiga än gti. Men inte riktigt hur mkt?
Killen är bilmekaniker så det blir ju inte riktigt lika dyrt som "vanligt" att laga. Men visst kostar de, de har du rätt i.

Jag har fått för mig att jag ska leta lite bil utan hans hjälp (han kan ju allt om vilka bilar osv som e bra etc) men det är kul o leta sig fram lite själv också & få svar på sina frågor smile

Jo Golf GTI är ju också aktuella. Hört mkt bra om dem smile

Gronwalls
8 september 2008 · 1 808 Inlägg

Lovstrom skrev:

Gronwalls skrev:

JonasHalt skrev:
Hade nog sattsat på en golf.. Beroende hur mycket du kör på ett år tycker jag du ska överväga att köpa en TDI.. Tjejen har en sådan 130hk å den e riktigt pigg och går på under 0,5 liter milen..

håller med, köp Diesel.
Morsan Opel corsa drar 0,4 litern, förvånadsvärt pigg för att vara en 75 hk Turbo diesel smile

Ja många som tipsar lite om diesel. Själv vet jag inte så mkt om diesel smile får förhöra min bilmekaniker till karl när han kommer hem ikväll ^^

Körde tur å retur till norrköping - gävle på mindre än en tank å de är 45 liters tank på den, så den drar inte ett skit kan man säga. kanse inte så sportig precis, men jävla snål. du kan ju alltid kolla upp smile kan säga med att om du inte är allt för tung på högerfoten så kommer du minst 100 mil på en tank

Senast redigerat av Gronwalls (8 september 2008)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
decib3L Körv
8 september 2008 · 3 535 Inlägg

Lovstrom skrev:

decib3L skrev:

Lovstrom skrev:

Hej! Ja, golf lutar jag mot. Vill ju dock hellre ha en vr6, men vet inte riktigt vad den drar... den drar ju mer än golf gti tex har jag förstått. Men vet inte riktigt hur mkt smile

Har ju svårt för "småbilar" eg, tycker mer om o köra bilar som känns som BILAR liksom. (för att dra en fånig paralell, jag ogillar småhundar, jag vill ha HUND).

Men det ä svårt att hitta "större" bilar som drar lite. Speciellt eftersom att jag ändå vill ha något mot den sportigare hållet.

Audi a3 har jag varit inne mkt på, men nu ligger golf vr6 eller golf gti också ganska nära också.

Svårt detta smile jag behöver en bensinsnål då jag efter flytt med karln kommer att åka 10 mil dagen mot jobb..

Vr6 är TÖRSTIG. Den köper du inte om du vill ha en bränslesnål bil. Dessutom, får du problem med den (vilket du lätt får) så är det DYYYYRT å laga.. Tändkablar till en sån bil = Lätt 2000 kronor.

Satsa mycket hellre på en Golf GTi, körglada, roliga, BILLIGA!

Jo har hört att dem ju klart är mer törstiga än gti. Men inte riktigt hur mkt?
Killen är bilmekaniker så det blir ju inte riktigt lika dyrt som "vanligt" att laga. Men visst kostar de, de har du rätt i.

Jag har fått för mig att jag ska leta lite bil utan hans hjälp (han kan ju allt om vilka bilar osv som e bra etc) men det är kul o leta sig fram lite själv också & få svar på sina frågor smile

Jo Golf GTI är ju också aktuella. Hört mkt bra om dem smile

Hehe, inne på min 3:e golf för i år. Så lite kan jag om dom iaf smile Köp dig en Vr6 om du vill ha det. Ljudet och kraften är nästan helt och hållet värt varenda krona det kostar å tanka. Men lite för dyrt för min del.

Lycka till smile

Truckdriving Man
decib3L Körv
8 september 2008 · 3 535 Inlägg

Gronwalls skrev:

Lovstrom skrev:

Gronwalls skrev:

håller med, köp Diesel.
Morsan Opel corsa drar 0,4 litern, förvånadsvärt pigg för att vara en 75 hk Turbo diesel smile

Ja många som tipsar lite om diesel. Själv vet jag inte så mkt om diesel smile får förhöra min bilmekaniker till karl när han kommer hem ikväll ^^

Körde tur å retur till norrköping - gävle på mindre än en tank å de är 45 liters tank på den, så den drar inte ett skit kan man säga. kanse inte så sportig precis, men jävla snål. du kan ju alltid kolla upp smile kan säga med att om du inte är allt för tung på högerfoten så kommer du minst 100 mil på en tank

Hade en Golf 3 TD -96 på 75 vilda hästar. Den drack 0.4-0.5. Kom hur långt som helst med den big_smile

Truckdriving Man
Gronwalls
8 september 2008 · 1 808 Inlägg

decib3L skrev:

Gronwalls skrev:

Lovstrom skrev:

Ja många som tipsar lite om diesel. Själv vet jag inte så mkt om diesel smile får förhöra min bilmekaniker till karl när han kommer hem ikväll ^^

Körde tur å retur till norrköping - gävle på mindre än en tank å de är 45 liters tank på den, så den drar inte ett skit kan man säga. kanse inte så sportig precis, men jävla snål. du kan ju alltid kolla upp smile kan säga med att om du inte är allt för tung på högerfoten så kommer du minst 100 mil på en tank

Hade en Golf 3 TD -96 på 75 vilda hästar. Den drack 0.4-0.5. Kom hur långt som helst med den big_smile

jävla billiga bilar big_smile köp köp diesel wink

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Lovstrom
16 september 2008 · 12 Inlägg

Ja. Men om man säger en Gold Diesel.. Vad kostar skatt osv på den?

Hört att skatten är dyrare - men att man å andra sidan tjänar in det i längden i o me att den går så billigt!

Rquired Allmänt envis
17 september 2008 · 12 512 Inlägg

Om du vill ha en Golf, köp VR6an. Drar mer men å andra sidan slipper man kamrem om jag inte minns helt fel. Kostnaden för kamremsbyte blir mer än det lilla extra 6an drar. Sen gör ljud och karaktär sitt till plussidan också. En diesel kostar ofta 2-3ggr så mkt i skatt och för att tjäna in detta måste man ofta köra riktigt långt per år.

Sen beror det på vad du skall ha den till, en bil med stor motor är oftats snålast i högre farter pga högre utväxling vilket ger lägre varvtal.

Sen, att komma och föreslå Bmw M3 i den här tråden är verkligen att vara ute och cykla. En M3 är mer sportbil än svenssonbil och kostar naturligtvis därefter i ALLT. Sen är den snål i förhållande till effekten.

Däremot är vanliga Bmw (dvs inte M-modellerna) nog det snålaste du kan hitta när du jämför effekt/förbrukning. Bmw är erkänt duktiga motorbyggare som har vunnit flertal priser typ "engine of the year". Tyvärr Ferrari med flera men miljö och förbrukning ingår bland momenten wink
Jag kör min bil på 0,902 och det är ingen lugn körning. (Jämför 193hp/0,90L/mil)

Titta på 316/318 E30/E36 eller 316 compact E36. Går rikigt snålt men är förhållandevis pigga.

Mkt info om Bmw finns på ww.autopower.se

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Xuri One Man Clan
17 september 2008 · 4 287 Inlägg

en volvo s40 t4 är mycke för pengarna å 200 hk som dricker runt 0.7 om man kör vettigt...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Rquired Allmänt envis
17 september 2008 · 12 512 Inlägg

En T4 som dricker 0,7? Utkopplad turbo och landsväg då eller?

Snarare strax över litern...

Senast redigerat av Rquired (17 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
torpis Forummoderator
17 september 2008 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
BMW 316 är också snål.

exakt!

325 -94 drar inte heller mycket med tanke på hur jag körde den.  Var aldrig över litern "sportig körning"  sen kan man ju diskutera hur kul en 325:a är  men men...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Blackdeath Chef
17 september 2008 · 167 Inlägg

En pegga 206 hdi sport! den är grym!

Over and out
Lovstrom
18 september 2008 · 12 Inlägg

torpis skrev:

TurbOla skrev:
BMW 316 är också snål.

exakt!

325 -94 drar inte heller mycket med tanke på hur jag körde den.  Var aldrig över litern "sportig körning"  sen kan man ju diskutera hur kul en 325:a är  men men...

hej! Jo, varit lite små inne på bmw också, liknande modeller. Men är lite osäker på att de är bakhjulsdrivna, blir ju min första bil såattsäga, haha fast det är väl vanesak iofs.. smile

Lovstrom
18 september 2008 · 12 Inlägg

Rquired skrev:
Om du vill ha en Golf, köp VR6an. Drar mer men å andra sidan slipper man kamrem om jag inte minns helt fel. Kostnaden för kamremsbyte blir mer än det lilla extra 6an drar. Sen gör ljud och karaktär sitt till plussidan också. En diesel kostar ofta 2-3ggr så mkt i skatt och för att tjäna in detta måste man ofta köra riktigt långt per år.

Sen beror det på vad du skall ha den till, en bil med stor motor är oftats snålast i högre farter pga högre utväxling vilket ger lägre varvtal.

Sen, att komma och föreslå Bmw M3 i den här tråden är verkligen att vara ute och cykla. En M3 är mer sportbil än svenssonbil och kostar naturligtvis därefter i ALLT. Sen är den snål i förhållande till effekten.

Däremot är vanliga Bmw (dvs inte M-modellerna) nog det snålaste du kan hitta när du jämför effekt/förbrukning. Bmw är erkänt duktiga motorbyggare som har vunnit flertal priser typ "engine of the year". Tyvärr Ferrari med flera men miljö och förbrukning ingår bland momenten wink
Jag kör min bil på 0,902 och det är ingen lugn körning. (Jämför 193hp/0,90L/mil)

Titta på 316/318 E30/E36 eller 316 compact E36. Går rikigt snålt men är förhållandevis pigga.

Mkt info om Bmw finns på ww.autopower.se

hej! Jo jag är jättesugen på en vr6, men jag ska åka ca 9 mil/dag & jag vettefan om de faktiskt blir lite väl dyrt i vilket fall som hellst då jag får åka så pass många mil/dag enbart till jobb, sen åker man ju utanför också etc. Därför var jag lite inne på GTI, den drar ju lite mindre, men har insett att är ganska marginellt vid vanlig körning.

Diesel skulle jag kunna tjäna på i min sits i & med hur mkt jag kommer köra. Men ändå lite osäker på hur mycket jag tjänar på det egentligen.

BMW har jag också varit inne på, och då är det just E30/E36 exempelvis jag tittat på (min sambo är bilmekaniker så han vet ju i vilket fall vilka bilar som funkar eller ej & drar någorlunda så det är skönt, men man vill ju söka själv också! haha envis som man är!) Jag är lite osäker just mot BMW bara för att de är bakhjulsdrivna, har fått för mig att jag inte kommer kunna köra dem! haha, av ngn anledning. Det är väl vanesak antar jag, blir ju min första bil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang