Bil stulen - Försäkringen vägrar betala ut

Conigol
11 augusti 2008 · 5 Inlägg

Hej, jag är riktigt förvirrad. Det är så att min morbrors Wolksvagen Sharan blev stulen och helt förstörd efter att ha blivit körd in in i skogen.

Försäkringen vägrar betala ut pengar för att rattlåset inte var sönder. Hur kan det ha hänt?
Försäkringen säger att ägaren måste ha gjort det själv eftersom att rattlåset inte var knäckt.

Hur är det möjligt? vad kan ha hänt? Kan det ha funnits något annat sätt för dom att ha tillfälligt klarat sig?

T.ex någon skruvmejsel dom stoppat in istället för nyckel? Annars måste det ha funnits en ytterligare nyckel som någon haft men isåfall hur kommer det sig att det var på just den bilen?

Jag är helt förvirrad som sagt och det är ett hårt slag att inte få något för bilen då avbetalningen fortfarande är kvar och väldigt hög.

Saab 9000 (1995)
Aga_Diff Bärs!
11 augusti 2008 · 3 456 Inlägg

Har din morbror haft problrm med bilen?
Jobbiga elfel eller dyligt?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Xtravagant 1337
11 augusti 2008 · 1 343 Inlägg

låter som ett försäkringsfiffel om du frågar mig!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
FireTraXX DFFL
11 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

Det går att sno en bil utan att ta sönder rattlåset.
Bara att använda låspistol eller dyrkar till att öppna dörren och starta den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
roxe Jesus didn´† Tap
11 augusti 2008 · 1 146 Inlägg

Skumt som fan. Hoppas det löser sig.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
A_Amby
11 augusti 2008 · 165 Inlägg

Vilket försäkring bolag gäller detta?

Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
alexbenhard Hemlig Agent
11 augusti 2008 · 1 115 Inlägg

FireTraXX skrev:
Det går att sno en bil utan att ta sönder rattlåset.
Bara att använda låspistol eller dyrkar till att öppna dörren och starta den.

Du har också sett gone in 60 seconds hör jag.

Sokrates Eliminator
11 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Inte helt ovanligt att försäkringsbolag håller in pengar eller inte alls betalar ut om de misstänker bedrägeri.
Var ett reportage  i tidningen om en bil här hemma i krokarna för ett års sedan eller nått där någon skrotade bilen.
Dock var det nån som tipsat bolaget om att han först kört av, men sedan pga att den inte var tillräckligt skadad dragit upp den och satt av den rejält en gång till. De hittade 2 olika ställen den kört av vägen,,
0:- utbetalt och tji fick han.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
master_lars
11 augusti 2008 · 1 162 Inlägg

Alla bilar har ju inte rattlås heller. Min 99a har iaf inte det, tror inte nya bilar av modell större har det heller! Men har bilen imobliziser eller vad det nu heter så skall försäkringen täcka stöld.

Senast redigerat av master_lars (11 augusti 2008)

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
FireTraXX DFFL
11 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

alexbenhard skrev:

FireTraXX skrev:
Det går att sno en bil utan att ta sönder rattlåset.
Bara att använda låspistol eller dyrkar till att öppna dörren och starta den.

Du har också sett gone in 60 seconds hör jag.

Ja, det har jag visserligen men även om det är överdrivet (Såklart, ska ju få plats i en film) så tar det inte mer än ett par minuter att sno en bil utan att lämna skador på varken lås, startgrejsimojs eller rutor.
Får man inte upp dörren med låspistol så tar man skenan och kör ner mellan rutan och plåten sen så försöker man dyrka upp startgrejen med antingen pistolen eller dyrkar (Varierar stort med vad som funkar från modell till modell och märke till märke samt årsmodell) funkar inte det så kör man ner en "pinne" som låses fast i startgrejen och sen drar man ut hela och startar bilen med en skruvmejsel.

Låter kanske som mycket jobb, men det är väldigt lätt på äldre bilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NFC-racing
11 augusti 2008 · 63 Inlägg

Hur långt kom dom då ?
Säg att rattlåset inte är i läge när hjulen står rakt...då kan du ju köra ända tills du svänger så mycket att det går i....och då hamnar man nog ute i skogen......

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
LordLife
11 augusti 2008 · 998 Inlägg

När min volvo 850-94 blev stulen och sen lagad då hade dom slagit sönder lås kolven i ena dörren, sen slog dom sönder kåpan runt ratten sen slog dom av tändnings låset.. men rattlåset var helt. Prova själv. Detta hände 2 veckor efter att bilen hade blivit vandaliserad. Så jag fick ut pengar och fixa det själv. Gick till och med plus. Så man kan sno en bil utan att ta i sönder ratt låset. mitt slutar fungera så fort jag startar den även efter att dom tagit sönder tändnings låset.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Conigol
11 augusti 2008 · 5 Inlägg

Min morbror hade liksom nyligen köpt bilen och spenderat ca 7-10 tusen kr på att fixa småfel för att vi ska kunna åka till jaktmarken med den.

Bilen stals och dom åkte 2 mil för att bilen sen skulle bli hittad inne i en skogsväg och sönderslagen på de flesta ställen dessutom men rattlåset var helt vilket får försärkingen att tro att det var ägaren själv som gjorde det eftersom dom säger att man måste ha haft nyckel.

Det som FÖrsäkringen hakar upp sig på är alltså att rattlåset inte är sönder och att dom därför måste ha haft nyckel.

Visserligen när vi forskade lite så visade det sig att den här bilen har 3 nycklar men vi fick bara 2 när vi köpte den. Frågan återstår då hur den som har nyckeln visste var bilen var då den som använder den inte har den på sitt namn.

Bilen har som sagt rattlås och så har den det såkallade imobliziser. Men det verkar galet att dom kunde köra bilen utan nyckel då rattlåset går igång när man tjuvkopplar bilen (Sladdarna man tjuvkopplar var utdragna).

Det värsta är att bilen som har nästan hela avbetalningen kvar på sig så ska ytterligare 5000 kr betalas för bärgningen eftersom den var inne i en skogstig och hela den tid som det nu tagit för att försäkringen varit så sega medan bilen varit på skroten måste också betalas.

Det är ägaren som måste bevisa att det inte var han som gjorde det tydligen och det är inte så lätt precis att hitta bevis för det...

Senast redigerat av Conigol (11 augusti 2008)

Saab 9000 (1995)
azid Det som inte dödar gör ont
11 augusti 2008 · 2 668 Inlägg

vad är det för bil?

2slow
Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

azid skrev:
vad är det för bil?

Wolksvagen Sharan

BARRET
11 augusti 2008 · 561 Inlägg

Wolksvagen Sharan Har han skrivit

Volkswagen iofs smile

twin_cam Smålänning
11 augusti 2008 · 7 877 Inlägg

FireTraXX skrev:
Låter kanske som mycket jobb, men det är väldigt lätt på äldre bilar.

På Äldre bilar, ja.

Nu handlar det om en VW Sharan, troligen runt 98-00, och dessa bilar har startspärr och kodad nyckel. Det går att komma runt med dyra elektroniska apparater och/eller ett stort kunnande om just dem startspärrsystemen.

Men det är ju klart, du har rätt om rattlåset, för det är mekaniskt och  går bara på nyckelns vridning, så bilen kan mycket väl blivit bogserad eller tagen på släp för att startas på annan plats där utrustning finns.
Dock finns elektroniskt rattlås på en del bilar, men tvekar på att det finns på denna... Men om det gör de så går det in så fort man vrider av radioläge eller strömmen tar slut.

Att ta sig in i bilen är inga som helst problem... Ingen bil är ju säkrare än sina rutor.

Säker på att bilen inte hade nått elfel som gjorde det möjligt att tjyvkoppla? Kan ju t.ex vara borttagen spärr i styrehneten...

Sen finns ju sommsagt också möjlighetyen att någon har en nyckel, och är bilen stulen med egen nyckel så får man inte ut nått alls... Trist men sant...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonesono Personal- och beteendevetare
11 augusti 2008 · 1 082 Inlägg

Läs Teknikens Värld nr 16/2008.
Det står om ett liknande ärende där.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Conigol
12 augusti 2008 · 5 Inlägg

Bilen har inte haft några elfel vad vi vet. Vi har bara ägt bilen i 3-4 månader.
Det är en 96:a årsmodell men jag tror inte att bilen kan ha blivit bogserad. Någon borde ha sett det då.
Det är inte heller någon av våra 2 nycklar som använts men enligt Volksvagen har den häre bilen 3 nycklar. Var är den tredje som vi inte fick när vi köpte bilen??

Jag ser två sätt dom kan ha tagit bilen på utan att knäcka rattlåset.

1: Dom har en tredjenyckel eller en kopierad version av den, (men hur visste dom var bilen fanns då ägaren står på en släkting och inte den som använder den) med den nyckeln öppnade dom dörren och sen stoppade in nyckeln i startspärren så att rattlåset gick bort. Men eftersom dom inte kunde starta bilen med den nyckeln pga imobilizer så var dom också tvungna att tjuvkoppla (sladdarna var utdragna). Alltså kunde dom köra bilen tack vare den kopierade nyckeln.

2: Om dom inte hade nyckel så startade dom bilen genom att tjuvkoppla men då måste dom ha gjort något annat för att "lura" rattlåset och det är det jag undrar vad det kan vara (Skruvmejsel kanske?). Verkar inte så lätt.

Hur kan man lura rattlåset utan att knäcka det egentligen?? Så den där tredje nyckeln som finns kanske är boven då.

Senast redigerat av Conigol (12 augusti 2008)

Saab 9000 (1995)
Rallyhalle
12 augusti 2008 · 4 299 Inlägg

De följer väl alltid me 3 nycklar på VAG-bilar.

På farsans Audi A6 -00 hade vi 3 nycklar. 2 Riktiga o en i plast som va tänkt att verkstaden skulle ha lr hur de nu va tänkt me den.

Kan de va så att tidigare ägare sparat den??

//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang