Från B230f till B230ET

RealPower
11 augusti 2008 · 2 Inlägg

Hejsan..

Behöver lite hjälp. Är inte en expert på motorer men har inte tummen mitt i handen. tongue

   Ska byta motor i min 740 gl 88:a (B230F) till en B230ET 86:a (som suttit i en 760 tic). Vet att jag kanske borde ha bytt till en nyare kanske en b230ft eller något med katalysator om jag vill regga den. Men den motorn jag köpt är är ombyggd med starkare stakar å kolvar, andra ventilsäten, planad topp, chippad box mm.

För regga den med en äldre motor utan "kat" är väl nästan omöjligt va??  även att jag har en 88 där katten ska finnas men behöver inte fungera. Nån som kan reda ut detta??
  Motorn jag skaffar är komplett. De enda som fattas är Kabelhärvan inne i bilen och i motorrummet, och egr ventilen till denna motor. Men behöver jag Byta kablehärvan?? och hur mkt behöver jag byta om jag nu måste de?? hmm

  Vad jag förstår så behöver jag inte byta kabelhärva om de är LH.2.4 elsystem i bilen, utan bara fixa 4st förkopplingsmotsånd till turbons spridare, stämmer detta?? eller e jag bakom flötet? Kan nån hjälpa mig att reda ut begreppen om detta?? har läst andra trådar här på garaget. Men alla skriver så olika.
  Denna motor jag skaffat har Egr ventil eller ska ha. Och vad den gör e jag ingen hejdare på att reda ut. Är de nån som vet å kan förklara. och hur jag ska koppla in den? Vet att de är olika till olika modeller va?? eller är de en å samma.

Behöver lite hjälp med vad jag ska tänka på, vad jag behöver byta mm ?? Går den å regga med denna motor eller är de totalt omöjligt. roll
Tacksam för hjälp.

Volvo_Mannen Volvoskadad
11 augusti 2008 · 6 017 Inlägg

vid motorbyte på bil nyare än 1975 måste du byta till en motor med kat.

bästa är att köpa en b230fk med tillhörande elsystem, och montera, tror jag

Jonas
Xoff Volvo tönt... =)
11 augusti 2008 · 2 344 Inlägg

ett råd jag kan ge är att konvertera motorn till FK/FT sprut, då slipper du byta härva, bara löda lite + nya boxar...

annars om du ska föra ET sprut måste du byta hela härvan...

Å ifall du kör FK/FT sprut så får du med hela avgasrenings blaha så du kan regga den! smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang