Hade och har fortfarande min lilla ädelsten som står och samlar damm hemma hos min mor.
1289 - Krom stockholmare med 3 växlad Fläktkyld Sachs
1969-1971 1289 Fläktkyld 3-växlad Fot Sachs. Bromsljus, spiraldämpare, verktygsfack i ramkåpa, inbyggd hastighetsmätare. Grimeca nav. Hjul: 23x2,25" (nya måttet 19x2,25) Ram o Framgaffel hellackerad, skärmar i rostfritt och resterande kromat. vit tanklist. Lack: Klarröd.
"En ulv i fårakläder MCB:s moped modell 1289 uppfattas lätt som en lägst konventionell konstruktion tämligen lik de gamla pålitliga maskinerna som fabriken tillverkat under ett flertal säsonger. Men skenet bedrar. Maskinen är faktiskt något av en Ulv i fårakläder. Fabriken har nämligen utrustat denna med precis samma förnämliga 3-växlade, fläktkylda Sachs motor som 50ss. Eftersom 1289 är hela 13 kilo lättare än 50ss betyder detta att maskinen har en utomordentligt god acceleration."
Derbi Senda Xtreme SM -06 Smått trimmad med skumfilter (!!!) med passande bestyckning och ett Turbokit Lacada rör vilket gav ut sin högsta effekt vid 13.000v/min och varvstoppet låg vid 10.000. Efter ett tappert försök att få väck på varvstoppet så fick jag reda på att om man rycker ut en grön kabel på ett visst ställe så behöver man ingen nyckel för att kunna starta mopeden... Topp : ~95km/h uppmätt med GPS.
Derbi Senda Xtreme, gick bra efter motorrenovering och massa annat fix
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Jag har haft följande : Beta Ark AC original Cylinder, ZX Rör, Polini multivarv, annan CDI box, ostrypt insug Hade den i 4 år, hade aldrig problem med den. ( Punka och så räknas inte som problem utan slitage )
Nästan så att man blir nostalgisk av att läsa denna tråd. Själv är man av den yngre generationen och körde därför moped av märket Derbi. Helt original...
hejj idag startade jag upp min gamala moppe en honda monkey den startade utan problem fast den stått i 5 år,,.,,vad hadde ni för moppeder på den gamla goda tiden.,.,??
Nästan så att man blir nostalgisk av att läsa denna tråd. Själv är man av den yngre generationen och körde därför moped av märket Derbi. Helt original...
Först en Puch Florida (begagnad). Sedan en Puch Dakota (grön fabriksny) som jag krockade med (blev påkörd av en bil) o fick då ut en RÖD fabriksny Dakota på försäkringen.
Har precis köpt en begagnad Yamaha TZR 125cc http://yamaha.site50.net Känns lite grann som att köra moppe.