För Högt laddtryck ?

supra_09
12 augusti 2008 · 15 Inlägg

Tjenis !  Har precis köpt mig en 855 t5 2,0a tror jag...  Slängde i en laddtrycks mätare och såg att den ladda runt 0,9-1 Bar.  Jag har inte själv pillat på bilen så det är förmodligen förra ägarn mad . Frågan är! Är det farligt med för högt laddtryck i en orginal motor?  Och vad borde den igentligen ladda ?
Tacksam förr alla svar:)

T5-Gajjan
12 augusti 2008 · 166 Inlägg

inte bra för motorn om de laddar för mkt! tror den ska ladda 0,6-0,7max

Senast redigerat av T5-Gajjan (12 augusti 2008)

Sokrates Eliminator
12 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Kan ju vara indikeringsfel på mätaren med.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
MrTurbo Better than God \o/
12 augusti 2008 · 1 882 Inlägg

0,9 -1 bar? Borde väl en volvo motor klara? Jag ökade från 0,3 till 1,3 i saaben utan att göra annat än att montera en intercooler...   tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
onej84
12 augusti 2008 · 1 854 Inlägg

MrTurbo skrev:
0,9 -1 bar? Borde väl en volvo motor klara? Jag ökade från 0,3 till 1,3 i saaben utan att göra annat än att montera en intercooler...   tongue

Hur kan du ladda 1 bar mer genom att BARA byta ic?

onej84
12 augusti 2008 · 1 854 Inlägg

supra_09 skrev:
Tjenis !  Har precis köpt mig en 855 t5 2,0a tror jag...  Slängde i en laddtrycks mätare och såg att den ladda runt 0,9-1 Bar.  Jag har inte själv pillat på bilen så det är förmodligen förra ägarn mad . Frågan är! Är det farligt med för högt laddtryck i en orginal motor?  Och vad borde den igentligen ladda ?
Tacksam förr alla svar:)

Du ska kunna ladda 1.3 utan problem

Bara du inte kör som en f1 bil hela tiden

stäng inte av bilen direkt efter att du har gasat mycke låt stå ca 1 minut på tomgång

och ligger du i typ 70 km/h på 5an gasa inte max växla hellst ner det minskar slitage.

Rätta mig om jag har fel..

Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

Ja 1,3 bar ska inte vara några problem har jag med hört:P

MrTurbo Better than God \o/
12 augusti 2008 · 1 882 Inlägg

onej84 skrev:

MrTurbo skrev:
0,9 -1 bar? Borde väl en volvo motor klara? Jag ökade från 0,3 till 1,3 i saaben utan att göra annat än att montera en intercooler...   tongue

Hur kan du ladda 1 bar mer genom att BARA byta ic?

Aldrig påstått att jag BYTT intercooler...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Volvo_T-5
13 augusti 2008 · 43 Inlägg

Jeg har samme type motor som deg og min har vært chippet i mange år og ladet 1,1bar... nå har jeg byttet turbo og avgas, og stilt opp til 1,25bar, det er inget problem.. Bare ikke lad høyere enn 1,25!!

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
13 augusti 2008 · 1 899 Inlägg

Tror nog de är lugnt, upplever du att den spikar får du väl chippa så att bränslet räcker till.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Sleepy_One jopp
13 augusti 2008 · 145 Inlägg

exakt, mera ladd med samma soppa så går den snålt och kan spika sönder

jomenvisst
supra_09
13 augusti 2008 · 15 Inlägg

ooja chipp kommer inom kort !  Håller på att skramla ihop till steg2 smile

torpis Forummoderator
13 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

onej84 skrev:

supra_09 skrev:
Tjenis !  Har precis köpt mig en 855 t5 2,0a tror jag...  Slängde i en laddtrycks mätare och såg att den ladda runt 0,9-1 Bar.  Jag har inte själv pillat på bilen så det är förmodligen förra ägarn mad . Frågan är! Är det farligt med för högt laddtryck i en orginal motor?  Och vad borde den igentligen ladda ?
Tacksam förr alla svar:)

Du ska kunna ladda 1.3 utan problem

Bara du inte kör som en f1 bil hela tiden

stäng inte av bilen direkt efter att du har gasat mycke låt stå ca 1 minut på tomgång

och ligger du i typ 70 km/h på 5an gasa inte max växla hellst ner det minskar slitage.

Rätta mig om jag har fel..

Varför detta rätta mig om jag har fel? ser det allt som oftast i forumet från massa olika folk...

vad har du för referensar till ditt påstående om 1.3bar utan problem?

visst man skall kyla, men det tar betydligt längre tid än 1 min, snarare 5, i synnerhet om man stressar en liten turbo.

Om man inte kan ge fullgas på vilken växel man vill så har man nog skruvat åt fel håll någon stans, du har ju en poäng i att om man skall åka fort så bör man växla, men nog skall det hålla för att åka från 70 och uppåt på 5:an.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jonTe
13 augusti 2008 · 5 710 Inlägg

MrTurbo skrev:
0,9 -1 bar? Borde väl en volvo motor klara? Jag ökade från 0,3 till 1,3 i saaben utan att göra annat än att montera en intercooler...   tongue

Jag vet att du vet att man inte kan jämföra äpplen och päron......wink
Att man med enkla medel kan höjja laddtrycket i en 900S innebär ju inte att man kan göra samma höjjning på en anna motor.

Frågan är! Är det farligt med för högt laddtryck i en orginal motor?

Ja det är jääääkligt farlig....rentav dödligt.
Om det är över "farligt" gränsen i ditt fall får någon annan uttala sig om men man skall vara försiktig med att spontanhöjja.

MVH Jonas

MVH Jonas
..............
onej84
13 augusti 2008 · 1 854 Inlägg

torpis skrev:

onej84 skrev:

supra_09 skrev:
Tjenis !  Har precis köpt mig en 855 t5 2,0a tror jag...  Slängde i en laddtrycks mätare och såg att den ladda runt 0,9-1 Bar.  Jag har inte själv pillat på bilen så det är förmodligen förra ägarn mad . Frågan är! Är det farligt med för högt laddtryck i en orginal motor?  Och vad borde den igentligen ladda ?
Tacksam förr alla svar:)

Du ska kunna ladda 1.3 utan problem

Bara du inte kör som en f1 bil hela tiden

stäng inte av bilen direkt efter att du har gasat mycke låt stå ca 1 minut på tomgång

och ligger du i typ 70 km/h på 5an gasa inte max växla hellst ner det minskar slitage.

Rätta mig om jag har fel..

Varför detta rätta mig om jag har fel? ser det allt som oftast i forumet från massa olika folk...

vad har du för referensar till ditt påstående om 1.3bar utan problem?

visst man skall kyla, men det tar betydligt längre tid än 1 min, snarare 5, i synnerhet om man stressar en liten turbo.

Om man inte kan ge fullgas på vilken växel man vill så har man nog skruvat åt fel håll någon stans, du har ju en poäng i att om man skall åka fort så bör man växla, men nog skall det hålla för att åka från 70 och uppåt på 5:an.

Har själv ägt en T5a känner flera som äger har ägt och även pratat med en som trimmar dom seriöst.
Och det man får höra är gå inte över 1.3 med orginal saker.

jag sa aldrig att bilen rasar om du gasar fullt på 5an i 70 men det slits mer..

torpis Forummoderator
13 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

onej84 skrev:
Har själv ägt en T5a känner flera som äger har ägt och även pratat med en som trimmar dom seriöst.
Och det man får höra är gå inte över 1.3 med orginal saker.

Det är ju en väldig skillnad att trimma seriöst och bara höja laddtrycket till 1.3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Joo
13 augusti 2008 · 741 Inlägg

onej84 skrev:
jag sa aldrig att bilen rasar om du gasar fullt på 5an i 70 men det slits mer..

Det som tar stryk av att gasa på höga växlar i låga hastigheter är Koppling och växellåda! vill man ha längre livstid på låda och koppling så växlar man ned..

supra_09
13 augusti 2008 · 15 Inlägg

Spana runder lite grann och fick reda på att laddmätare kan visa fel på 0,1-0,3 bar nånting? Stämmer det?
Min mätare är en riktig ( billighets variant ) Ingen biltema ! Men dock billighets... Har bild på den i galleriet.
Hur som helst har jag bestämt mig för att sänka laddet lite nu för att va på säkra sidan! Vad rekomenderas?  0,7-0,8 nånting...


Tackar för alla bra svar jag fått!

torpis Forummoderator
13 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Jag har en såndär tuff blackpanelmätare...   den säger 2.2bar när Nira säger 1.8bar...   så du har rätt, den kan mycket väl visa fel.  Finns all anledning att kontrollera mot refernstryck innan du börjar skruva på en bil som fungerar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang