5196
Sök

Garret t04 turbo hjälp och frågor tack

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
tjenare..håller på med ett projekt ute i garaget med min 850 t5a..va och köpte mig en garret t04 som ja har tänkt sätta på..uindrar om nån har likadan turbo på en 850 som kan komma med tips och hjälp.

fråga 1:själva kompressor huset och olje returen sitter upp och ner är de bara att llossa förskitigt skruvarna och vrida de ett halft varv?

2.måste ja ha ett egenbyggt grenrör eller kan ja köra med orginal?
3.måste ja göra nya rör till olje retur och till oljetillförslen?
4.hur ska ja bygga ett 3tums down pipe smidigast?(finns ju inga festen in till själva turbon för avgas)
5.vad ska ja ha för spridare till dena leksak

tacksam för svar..mvh andreas

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
Hejs,

T04 finns i många olika varianter, men svaren passar på alla turboval typ.

Du kan lossa och vrida hur du vill, alltid returen neråt är enda regeln. vissa turbos har styrstift, så plocka isär rengör och titta hur det ser ut.

rör till olja/vatten gör man med fördel hos hydraulfirman, stålomspunnet. Returen är enklast att modifiera befintlig, såga tårtbitar, vinkla, svetsa och förläng till rätt mått.

köp en 3" dp från JT, såga av flänsen och samma sätt här, såga tårtbitar, och svetsa så du får rätt vinklar mm.  fläns borde du hitta hos Kl-racing.

spridare beror på drivmedel samt turboval(td04 finns som sagt i många varianter), kanske begränsningar med tanke på LMM i sprutet om du tänkt köra med original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
okej tack för svar..ja hade tänkt köra med 3"lmm hoch då har ja hört att de gröna spridaran räcker till..vill inte att bilen ska dra sjukt mycket ja ska kunna ha den som bruksbil..har itne tänkt ta ut max efekt heller räcker med 350-370 häst att börja med...okej då är de lite trix och ficx men de ska väl gå..svårast är nog downpipen de tål att tänka på..mvh andreas

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
Så länge du inte byter kamaxlar eller portar toppen väldigt mycket så kommer inte bilen dra mer om du så kastar dit 1600cc spridare. Det är ju upp till mapparen att justera in så du har "lambda 1" på låglast.

Dock bör man inte välja för stora spridare heller. Lagomt är bäst, 668:or kostar ju inte många spänn.(340kr/st + frakt)

(Dock kanske det finns nått universaltrick me gröna + 3" LMM? värt att kolla upp först kanske)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81682/434251_7a53x8.jpg
mitt problem är att tryckröret sticker rätt ut och ja kan inte snurra på de för då går wastegaten imot hur fan ska ja göra?

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81682/434253_cduoj5.jpg
några förslag?...nån annan som har satt dit en sådan här på orginal grenrör?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
flytta WG-klockan till ett ställe där den får plats, är även idé att porta WG-hålet innan montering då laddet har en tendens att skena.

8 297 Inlägg
18 augusti 2008
Kan du inte vrida huset så utloppet på turbon hamnar mellan wg och grenröret då?

Det uppenbara annars är ju att du lär mäta (alternativt kasta i maskin en snabbis) om du har plats nog att svetsa en 90-gradersböj direkt på utloppet på turbon. Går ju även att kapa bort en bit av utloppet innan man svetsar dit böjen.

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
flytta WG-klockan till ett ställe där den får plats, är även idé att porta WG-hålet innan montering då laddet har en tendens att skena.

de går inte flytta såsmidigt har flyttat den runt om men ja tror ja har löst de nu..gjorde ett nytt hål i fästen til WG och satt den å de värkar funka den är stängd och staget går fritt..tack för svar

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kan du inte vrida huset så utloppet på turbon hamnar mellan wg och grenröret då?

Det uppenbara annars är ju att du lär mäta (alternativt kasta i maskin en snabbis) om du har plats nog att svetsa en 90-gradersböj direkt på utloppet på turbon. Går ju även att kapa bort en bit av utloppet innan man svetsar dit böjen.

a ja mätte på de men de skulle aldrig funka men ja fixade en lösning nu..den är ställd att den ska ladda ca 1,2 bar nu tror du de kommer kunna köra med en liten bit ska ner till maxtuning och mappa bilen så den inte spikar eller nått annat rasar ihop

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Vad vill ni rekomendrea för spridare till detta?..har även glt kammar,3lmm,3gasspjäll,uppfrästvevhus,lg stakar,matchportatinsug,3tryckrör, å lite smått å gott

8 297 Inlägg
18 augusti 2008
ante850r skrev:
Marlboroman skrev:

a ja mätte på de men de skulle aldrig funka men ja fixade en lösning nu..den är ställd att den ska ladda ca 1,2 bar nu tror du de kommer kunna köra med en liten bit ska ner till maxtuning och mappa bilen så den inte spikar eller nått annat rasar ihop

Innan mappning så är det helt klart ide att ställa ner trycket lite grann. Har du laddat 1,2 förut så ska den ju gå likadant nu (och inte gå snålt eller så), men för att va på den säkra sidan.

968or eller spridare i samma storleksordning räcker för ditt behov, de räcker ju till strax över 400hk.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
ante850r skrev:
Vad vill ni rekomendrea för spridare till detta?..har även glt kammar,3lmm,3gasspjäll,uppfrästvevhus,lg stakar,matchportatinsug,3tryckrör, å lite smått å gott

Beror ju på effekturtag och drivmedelsval.  kolla på racetronix.com efter spridare, finns billiga högohmiga där.  Du kanske får lust att köra en större turbo eller E85, då kan 688or vara bra idé.

jag kör deras största 1225or på min motor och har inga problem med tomgången trotts ganska vassa kammar.

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
okej okej..ja har tänkt mig runt 350-370hk bensin eller 70-30 tankning etanol...så ni tror itne gröna låg ohm räcker?:.finns de nått man kan räkna ut vad man ska ha för några..mvh andreas

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
ante850r skrev:
okej okej..ja har tänkt mig runt 350-370hk bensin eller 70-30 tankning etanol...så ni tror itne gröna låg ohm räcker?:.finns de nått man kan räkna ut vad man ska ha för några..mvh andreas

Blandtanka är väl ingen bra idé?  välj ett bränsle och kör på det. (förslagsvis bensin om du inte vill tanka varje dag).   E85 blir bara någon kroma billigare per mil.

8 297 Inlägg
18 augusti 2008
ante850r skrev:

Det går, men det blir rätt nära max vad spridarna klarar av på 3 bar. Går du upp till 3,8 bars soppatryck är det lungt. 968 är f.ö hög-ohmiga.

http://web.telia.com/~u53104261/formler.html

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:
ante850r skrev:

Blandtanka är väl ingen bra idé?  välj ett bränsle och kör på det. (förslagsvis bensin om du inte vill tanka varje dag).   E85 blir bara någon kroma billigare per mil.

ne kanske inte..men spridare runt 500cc är lagom då tror du?inte så jävla haj på räkna ut spridar kapacitet

285 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
ante850r skrev:

Det går, men det blir rätt nära max vad spridarna klarar av på 3 bar. Går du upp till 3,8 bars soppatryck är det lungt. 968 är f.ö hög-ohmiga.

okej men om vi säger att ja skaffar gröna såridare och höjer de då till ca 3,8 med en vanlig btr så ska de räcka elelr en starkare bränslepump med..för om ja höjer trycket till 3,8 men pumpen bara orkar pumpa 3.

8 297 Inlägg
19 augusti 2008
ante850r skrev:
Marlboroman skrev:
ante850r skrev:

okej men om vi säger att ja skaffar gröna såridare och höjer de då till ca 3,8 med en vanlig btr så ska de räcka elelr en starkare bränslepump med..för om ja höjer trycket till 3,8 men pumpen bara orkar pumpa 3.

Orginal soppapump klarar väl av 350hk när den är ny, men en väl begagnad pump och dina tänkta effektuttag är ett vanskligt projekt. Köp en riktig soppapump istället, det är inte svårt att byta och är inte så blodigt dyrt heller. Och bränsletrycket är inte det som begränsar utan flödet.

Du lär ju tänka på att bränsletrycket på 3 eller om du höjjer till 3,8 är grundtrycket, sen höjs ju trycket lika mycket som laddtrycket. Har 3,8 bar grundtryck och laddar 1,2 bar så har du ju helt plötsligt 5 bar i systemet.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2008
blir det verkligen inte billigare med spridare från racetronix(som dessutom blir i rätt storlek) än begagnade R?

Sök