Hur gör man för att gå ur svenska kyrkan??

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 februari 2010 · 3 929 Inlägg

Jag ser ingen mening alls med att vara medlem i kyrkan.
På min födelsedag när jag fyller 18 har jag sagt till mig själv att jag ska ut ur kyrkan, den dagen!
Varför?
Jo för jag verkligen inte tycker om religion över huvud taget och detta handlar inte om pengar.
Även om jag inte hade behövt betala något så skulle jag gått ur då jag är ateist.
Och att man ska sitta och betala pengar till kyrkan tycker jag är idiotiskt när man inte ens tycker om den.

Och detta med att kyrkan använder sina pengar till fattiga osv.
Ja, kanske någon liten ynka %. Resten då?

T.ex på bussen såg jag en stor affish där det stod något i stil med:

"I sverige är en sommarplåga regn och vind.
I Bangladesh är det om Tornados och jordbävningar"

Sedan blev det lite skit text och längst ner stod det:
"Betala 50kr för att hjälpa oss att hjälpa Bangladesh. Vi har med eran hjälp fixat massor med olika jobb så som byggarbetare, tandläkare, doktorer, PRÄSTER"

Där vid präster bröt det för mig dock.
Att vi ska betala för att dom ska sprida sin religion till folk som behöver hjälp och inte Jehovas Vittnen tycker jag är dumt.

My piece of the delicious cake.
Det är varför jag tänker gå ur kyrkan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rille0
18 februari 2010 · 2 021 Inlägg

Öppnar dörren och kliver ut, förstår inte varför det ska va svårare än i nått annat hus.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Noiseprojekt
18 februari 2010 · 1 523 Inlägg

Schohanna skrev:
Jag har också gått ur kyrkan !!
Finns ingen anledning för mig att vara med, jag är så EMOT kyrkan som man kan vara...
Jag struntar totalt i vart jag begravs just nu, det tar jag väl sen.. Jag lever i nuet...
Jag är inte döpt, men det skrevs ju på papper, så jag har ju ett namn iaf. Och OM man ska gifta sig, varför måste man vara som de flesta och ha präst och vara i kyrkan ? Varför inte gifta sig ute och att nån kompis viger en.. Jag lär väl aldrig bli gift med mina åsikter men men wink

Klart du kommer!!! big_smile wink

770_EVOLVE GREASEMONKEY
20 februari 2010 · 822 Inlägg

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

I protest mot gay giftemål kanske, nu är det inte min anledning, men vet många krista som gjort det av den anledningen, jag är dock kvar i svenska kyrkan.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
20 februari 2010 · 822 Inlägg

sand3rs skrev:
Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

Slänga bort våra rötter och traditioner gjorde vi redan när kristendomen invaderade Svergie en gång i tiden ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 februari 2010 · 1 948 Inlägg

770_EVOLVE skrev:

sand3rs skrev:
Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

Slänga bort våra rötter och traditioner gjorde vi redan när kristendomen invaderade Svergie en gång i tiden ..

Haha satt och tänkte likadant faktiskt. wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
20 februari 2010 ·

Slänga bort våra rötter och traditioner gjorde vi redan när kristendomen invaderade Svergie en gång i tiden ..

Hur då "invaderade"? kom ihåg att Vikingarna anammade Kristendomen för att den passade dom/deras "behov" bättre än den gamla Asatron..

Hamilton
21 februari 2010 · 8 864 Inlägg

Tråd rensad på OT och chattinlägg

Fotograf på tierpidag.se
Eisenhut
21 februari 2010 · 1 827 Inlägg

sand3rs skrev:
Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

Ja GUUUD vad hemskt om Islam skulle bli Sveriges största religion? Vi bryr oss uppenbarligen inte om religion så varför skulle det vara så viktigt helt plötsligt?

Jag personligen anser att religion är förlegat och tänker inte skänka fler kronor till humbug. Därmed inte sagt att jag inte förstår religiösa människor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
blacken
21 februari 2010 ·

Eisenhut skrev:

sand3rs skrev:
Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

Ja GUUUD vad hemskt om Islam skulle bli Sveriges största religion? Vi bryr oss uppenbarligen inte om religion så varför skulle det vara så viktigt helt plötsligt?

Jag personligen anser att religion är förlegat och tänker inte skänka fler kronor till humbug. Därmed inte sagt att jag inte förstår religiösa människor.

Du vill inte ha Islam som statsreligion, tro mig..

Goffen Administratör
21 februari 2010 · 2 974 Inlägg

Håll er till topic även i OT tråden. mvh

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
blacken
21 februari 2010 ·

Kan hålla med trådskaparen att om man inte har en "aktiv" tro så är det ganska dumt att vara med i Svenska Kyrkan, är lite emot tvångskollektiviseringen av medborgarna i form av barndop som automatiskt ger dom medlemskap i Kyrkan, utan att vederbörande har själv fått tagit ställning till sitt medlemskap.
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
22 februari 2010 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:
Kan hålla med trådskaparen att om man inte har en "aktiv" tro så är det ganska dumt att vara med i Svenska Kyrkan, är lite emot tvångskollektiviseringen av medborgarna i form av barndop som automatiskt ger dom medlemskap i Kyrkan, utan att vederbörande har själv fått tagit ställning till sitt medlemskap.
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

Begravningen sker fortfarande som vanligt, även om du har gått ur Svenska Kyrkan. Begravningsskatten är obligatorisk.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
22 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Eisenhut skrev:

sand3rs skrev:
Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

Ja GUUUD vad hemskt om Islam skulle bli Sveriges största religion? Vi bryr oss uppenbarligen inte om religion så varför skulle det vara så viktigt helt plötsligt?

Jag personligen anser att religion är förlegat och tänker inte skänka fler kronor till humbug. Därmed inte sagt att jag inte förstår religiösa människor.

Det vore rätt hemskt om Islam blev Sveriges största religion, jo. Iofs... jag skulle nog generellt inte gilla läget om det var så att vi hade helt kristna lagar och sådär. Som tur är är vi ju på väg bort från detta lite. Däremot tycker jag att det daltas lite kring Muslimer. Det är en folkgrupp som generellt är duktiga på att ställa krav på anpassning från omvärlden. Och eftersom att vi är så pass mesiga i Sverige så har dom i vissa fall lite för mycket inflytande.

Martin 9-3 Fisketokig
22 februari 2010 · 2 997 Inlägg

blacken skrev:
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

1. Man kan få gifta sig i kyrkan ändå. Det räcker med att en part är medlem i svenska kyrkan.

2. Även om båda har begärt utträde så kan de med prästens tillåtelse vigas ändå.

3. Som sista utväg är det möjligt att betala sitt eget kyrkobröllop utan medlemskap i kyrkan om inte punkt 2 går igenom.

Men frågan är varför man ska stå och svära evig tro och kärlek inför något man inte tror på. Hade lika gärna kunnat vara påskharen man vänt sig till.

En vigsel är bara ett juridiskt beslut och går lika bra att göra i stadshuset eller på en parkbänk så länge man har en vigselförättare.

Svärfar gick ifrån jobbet och gifte sig på en lunchrast. Enkelt och snabbt avklarat.

Något sånt en annan skulle satsa på om det skulle behövas. Alternativt be kusinen som är godkänd vigselförättare att komma till jobbet så man slipper ta komp. big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
blacken
22 februari 2010 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Kan hålla med trådskaparen att om man inte har en "aktiv" tro så är det ganska dumt att vara med i Svenska Kyrkan, är lite emot tvångskollektiviseringen av medborgarna i form av barndop som automatiskt ger dom medlemskap i Kyrkan, utan att vederbörande har själv fått tagit ställning till sitt medlemskap.
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

Begravningen sker fortfarande som vanligt, även om du har gått ur Svenska Kyrkan. Begravningsskatten är obligatorisk.

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Nitrometanskada Gött mos
22 februari 2010 · 1 096 Inlägg

4 sidor.. och inte ett enda hållbart argument mot att vara medlem i Svenska Kyrkan. Jag lämnar inte kyrkan.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
JonR
22 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
4 sidor.. och inte ett enda hållbart argument mot att vara medlem i Svenska Kyrkan. Jag lämnar inte kyrkan.

Haha jag tyckte det var precis tvärtom jag!big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blacken
22 februari 2010 ·

Martin 9-3 skrev:

blacken skrev:
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

1. Man kan få gifta sig i kyrkan ändå. Det räcker med att en part är medlem i svenska kyrkan.

2. Även om båda har begärt utträde så kan de med prästens tillåtelse vigas ändå.

3. Som sista utväg är det möjligt att betala sitt eget kyrkobröllop utan medlemskap i kyrkan om inte punkt 2 går igenom.

Men frågan är varför man ska stå och svära evig tro och kärlek inför något man inte tror på. Hade lika gärna kunnat vara påskharen man vänt sig till.

En vigsel är bara ett juridiskt beslut och går lika bra att göra i stadshuset eller på en parkbänk så länge man har en vigselförättare.

Svärfar gick ifrån jobbet och gifte sig på en lunchrast. Enkelt och snabbt avklarat.

Något sånt en annan skulle satsa på om det skulle behövas. Alternativt be kusinen som är godkänd vigselförättare att komma till jobbet så man slipper ta komp. big_smile

Nja begreppet och konceptet vigsel/bröllop är äldre än begreppet juridik/juridisk term om man ser till dess origina karaktär/härstammning.
Men i modern tid så skapades det begreppet "Borgelig vigsel" som inte är att vare sig anse eller härleda till vad ett bröllop/vigsel igentligen betyder och står för..

Nitrometanskada Gött mos
22 februari 2010 · 1 096 Inlägg

JonR skrev:

Nitrometanskada skrev:
4 sidor.. och inte ett enda hållbart argument mot att vara medlem i Svenska Kyrkan. Jag lämnar inte kyrkan.

Haha jag tyckte det var precis tvärtom jag!big_smile

Jaså, var fann du ett hållbart argument? "asså, ja typ gillar nt religion bah" är inget argument, det ska vara väl motiverat.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang