etanolmängd i tanken?

SAAB_Xturbo
24 augusti 2008 · 3 Inlägg

har letat efter ett svar på min fråga men hittar inte det jag söker efter så därför testar ja å göra så här istället..

jag har en saab 900 2,0t -96 som är chippad (steg 2) + jt 3" helsystem utan kat, öppet filter, och röda spridarna och jag undrar hur mycket etanol kan jag köra på utan att motor/bränslesystem/ledningar tar stryk? har äst att runt 20-30% ska funka men verkar luddigt.. tongue

torpis Forummoderator
24 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Du skall inte köra nån E85 alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
discokapten Kapten på disco!
24 augusti 2008 · 1 729 Inlägg

eftersom ditt bränslesystem är väldigt adaptivt så kan du köra på nästan hur mycket som helst, vet folk som har kört på 100% (eller 85% = 100% E85) utan andra problem än att dom har fått nöta på starten lite längre än vanligt, var dock beredd på att byta soppafiltret snart, annars så ska det inte vara några problem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
torpis Forummoderator
24 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

discokapten skrev:
eftersom ditt bränslesystem är väldigt adaptivt så kan du köra på nästan hur mycket som helst, vet folk som har kört på 100% (eller 85% = 100% E85) utan andra problem än att dom har fått nöta på starten lite längre än vanligt, var dock beredd på att byta soppafiltret snart, annars så ska det inte vara några problem.

En steg2 trimmad turbobil har inte mycket till adaption kvar vad gäller spridar kapacitet.

rätt vad det är så kommer etanolspöket och äter upp en kolv.



discokapten skrev:
utan andra problem än att dom har fått nöta på starten lite längre än vanligt

Är inte redan det ett kvitto på att det inte funkar?!  Om bilen går så magert att den knappt startar, vad säger att den skulle gå rätt väl igång?

Senast redigerat av torpis (24 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fredrik-79
24 augusti 2008 · 2 164 Inlägg

Du ska inte blanda i nått om du inte vill få massa konstiga lampor som lyser och dålig gång på motorn.
Etanol mappa din bil istället.
Detta gäller alla Trionic bilar. Dom går inte bättre med etanol i tanken om dom inte är mappade för de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Syst3m
24 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

torpis skrev:

discokapten skrev:
eftersom ditt bränslesystem är väldigt adaptivt så kan du köra på nästan hur mycket som helst, vet folk som har kört på 100% (eller 85% = 100% E85) utan andra problem än att dom har fått nöta på starten lite längre än vanligt, var dock beredd på att byta soppafiltret snart, annars så ska det inte vara några problem.

En steg2 trimmad turbobil har inte mycket till adaption kvar vad gäller spridar kapacitet.

rätt vad det är så kommer etanolspöket och äter upp en kolv.



discokapten skrev:
utan andra problem än att dom har fått nöta på starten lite längre än vanligt

Är inte redan det ett kvitto på att det inte funkar?!  Om bilen går så magert att den knappt startar, vad säger att den skulle gå rätt väl igång?

Alla etanolbilar, även de som går på etanol standard, är svårtstartade.

torpis Forummoderator
24 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Syst3m skrev:
Alla etanolbilar, även de som går på etanol standard, är svårtstartade.

absolut inte!  vi får göra skillnad på att motorn går 3 varv på starten eller att man får kämpa så man blir svettig inför varje startförsök (kall motor)

min hoppar igång på E85 precis som på bensin, typ direkt (-3 har det varit som kallast)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MrTurbo Better than God \o/
24 augusti 2008 · 1 882 Inlägg

torpis skrev:
Du skall inte köra nån E85 alls.

Precis, ett bra svar och enda svaret som behövs....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang