Fakta om vridmoment i motorer?

Erikkk
27 augusti 2008 · 250 Inlägg


Tråd från 2008 /Mod


Finns det nånstans man kan läsa om vad vridmoment är? Jag har hört att man kan säga att det är en motors segdragningsförmåga, men det finns många frågetecken.

"Högre vrid ger bättre drag från botten". Stämmer inte, man kan ha 600 Nm vid 4000 rmp och 300 vid 1500 rpm.

Sen finns det hos vissa nya turbosnurror med variabel turbogeometri samma vrid under ett visst varvtalsområde, t.ex. 300 Nm från 1900-4000 rpm.

Och när accelererar bilen som fortast, där max vrid är eller max effekt?

Det finns många fler frågor, dessa är bara några!


Jag har länge viljat ha klarhet i detta, men inte fått det.

Så vet ni nån infosida om detta så länka!

Senast redigerat av Erikkk (27 augusti 2008)

torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 571 Inlägg

Erikkk skrev:
Och när accelererar bilen som fortast, där max vrid är eller max effekt?

Om du ger full gas vid 3000rpm där du har max vrid accelererar det fortare eller långsammare än om du ger full gas vid 5000rpm där du har max effekt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
PureLuck Mental retard :D
27 augusti 2008 · 98 Inlägg

Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Torque
kom ihåg bara att det är fritt fram för vem som att skriva där men det mästa ser ut att stämma med det jag lärt mig.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???
torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 571 Inlägg

titta även längst upp i denna forumsdel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
frasse4
27 augusti 2008 · 736 Inlägg
Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Markus_MR2
28 augusti 2008 · 761 Inlägg

Erikkk skrev:
Finns det nånstans man kan läsa om vad vridmoment är? Jag har hört att man kan säga att det är en motors segdragningsförmåga, men det finns många frågetecken.

"Högre vrid ger bättre drag från botten". Stämmer inte, man kan ha 600 Nm vid 4000 rmp och 300 vid 1500 rpm.

Sen finns det hos vissa nya turbosnurror med variabel turbogeometri samma vrid under ett visst varvtalsområde, t.ex. 300 Nm från 1900-4000 rpm.

Och när accelererar bilen som fortast, där max vrid är eller max effekt?

Det finns många fler frågor, dessa är bara några!


Jag har länge viljat ha klarhet i detta, men inte fått det.

Så vet ni nån infosida om detta så länka!

Det är effekten som gör accelerationen, men då effekten är en funktion av vridmoment och varvtal så spelar vridmomentet en stor roll på körbarhet. Speciellt med tanke på att få bilar varvar mer än 7000 varv. Det man ofta menar med en motor med bra vrid, är just att vridmomentet är ovanligt högt på låga varv, men det betyder inte att det är max vridmoment på just låga varv.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Sensonic
28 augusti 2008 · 26 Inlägg

Vridmomentet och varvtalet ger acclerationen. vilket också är lika med effekten!   Effekten är ett sammanställande mått på ett arbete och en hastighet (vrid och varv i detta fall )   
Det går inte att säga att effkten ger accet eller momentet ngt annat därför att det går ej att skilja på dom!  Dom är funktioner av varandra och desutom två olika sorter.   Går inte att gämföra äpplen och päron och få ett specifikt resultat!

Jag sitter själv o räknar på dessa grejor nästan dagligen på Volvo power trains motorlab.
Har man en fysikalisk kännsla för skillnaden mellan arbete och effekt vs tid och hastighet så är det hyffsat enkelt att förstå skillnaden och slutresultatet av ett effektförlopp som kan ses som slutresultatet av moment , hastighet och tid.
går att bevisa detta genom ett par a4 sidor beräkningar!

Senast redigerat av Sensonic (28 augusti 2008)

torbe
13 juli 2020 · 3 Inlägg

Erikkk skrev:
Finns det nånstans man kan läsa om vad vridmoment är? Jag har hört att man kan säga att det är en motors segdragningsförmåga, men det finns många frågetecken.

"Högre vrid ger bättre drag från botten". Stämmer inte, man kan ha 600 Nm vid 4000 rmp och 300 vid 1500 rpm.

Sen finns det hos vissa nya turbosnurror med variabel turbogeometri samma vrid under ett visst varvtalsområde, t.ex. 300 Nm från 1900-4000 rpm.

Och när accelererar bilen som fortast, där max vrid är eller max effekt?

Det finns många fler frågor, dessa är bara några!


Jag har länge vilja ha klarhet i detta, men inte fått det.

Så vet ni nån infosida om detta så länka!

Vridmomentet är ett mått på hur stark motorn är.
Bilen accelererar snabbast vid  max vridmoment. Motorn är ju som allra starkast då.
För en viss given utväxling så klarar en motor med högt vridmoment en brantare backe än en motor med lägre vridmoment.

Ska du däremot accelerera så snabbt som möjligt vid en viss hastighet ska du välja varvtal för max effekt.
Motorn är ju förvisso lite svagare då men det kompenserar det ökade varvtalet för med råge.

En motors effekt berättar hur lång tid motorn behöver på sig för att uträtta ett visst arbete.
Att accelerera från 0-100 tex är att uträtta ett visst arbete. En motor med hög effekt accelererar snabbare en motor med låg effekt.

jaka54
13 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Och en dieselmotor är till sin natur vridstarkare än motsvarande bensinmotor.
Bäst är naturligtvis en elmotor!

Blixnabb
14 juli 2020 · 245 Inlägg

Svara på en 12år gammal tråd, lite väl sent kan man tycka

Xebers76
14 juli 2020 · 2 246 Inlägg

Blixnabb skrev:
Svara på en 12år gammal tråd, lite väl sent kan man tycka

Krävs många Nm för att lyckas med det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang