6695
Sök

volvo 8v topplock

Rapidoz
688 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Tjenare började grubbla över en sak här vi veckan och tänkte kolla om jag kunde få ett lite vettigare svar..

Nämligen: jag blev fundersam på  om en Evo 2v topp är bättre än en 531 bra portad topp
eller om det bara är kvalitén som är skillnaden..
alltså att evo toppen är mer slitstark jämfört med en vanlig fabrikstopp med portning.

tacksam för svar.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 311 Inlägg
4 juni 2008
den är mkt bättre som sugtopp, evo toppen och turbo vet jag dock inget om

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 001 Inlägg
4 juni 2008
Evo toppen ger lite mer effekt på höga varv än en 531 men gör sig inte riktigt rätta förrän på volymer från 2,5 liter och uppåt.

Tyvärr är inte kvalitén på en EVO topp bättre än en 531, snarare tvärtom... har aldrig sett någon med turbo använda den...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Rapidoz
688 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Nee för var på rallycross här i helgen och såg att alla hade just evo toppen på sina sugmotorer
vet att dom är special gjorda för besta prestandan och då blev jag nyfiken på om det skulle gå att ta en sådan topp och sätta i en turbomotor för att få en bättre flödning.

4 001 Inlägg
4 juni 2008
940turboplus skrev:
Nee för var på rallycross här i helgen och såg att alla hade just evo toppen på sina sugmotorer
vet att dom är special gjorda för besta prestandan och då blev jag nyfiken på om det skulle gå att ta en sådan topp och sätta i en turbomotor för att få en bättre flödning.

på en 2,3l motor så skiljer det sig nästan enbart efter 6500rpm, där brukar 531 toppen börja tappa medans EVO fortsätter upp mot ca 7000rpm, men sen skiljer det sig naturligtvis mellan motorer.

Tror inte att den toppen är fördelaktig på en turbo eftersom det är problem med hållbarheten när dom sitter på en sugmotor

EDIT:
Satsa på en 16V ifall du ska ha så mycket effekt... en 531 å turbo räcker ju upp till ca 450-500hk...
Senast redigerat av kolvas (4 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Rapidoz
688 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
på en 2,3l motor så skiljer det sig nästan enbart efter 6500rpm, där brukar 531 toppen börja tappa medans EVO fortsätter upp mot ca 7000rpm, men sen skiljer det sig naturligtvis mellan motorer.

Tror inte att den toppen är fördelaktig på en turbo eftersom det är problem med hållbarheten när dom sitter på en sugmotor

EDIT:
Satsa på en 16V ifall du ska ha så mycket effekt... en 531 å turbo räcker ju upp till ca 450-500hk...

Jo dom änvänds ju endast i just sugmotorer och nästan alltid med förgasare
men försöker lixom tänka lite utanför "lådan" wink

vad är det för något fel på deras kvalité?
blir nyfiken nu spricker dom lätt eller bänder dom sig?

Ja asså 16v är ju redan på G men man blir ju fortfarande lite nyfiken över allt.

4 001 Inlägg
4 juni 2008
ja, dom spricker å sjunker m.m... iofs ett problem som finns på de flesta alu-toppar men EVO trodde jag skulle vara bättre, sen om man jämför vad dom kostar så kan man bygga ett antal 531 till kostnaden för 1 EVO topp.

Sten Parner Motor gör en egen gjutning av både block och topp som tydligen ska vara riktigt vassa grejor, han tillverkar även H-profil stakar m.m.
Det blocket ska tydligen gå att borra till 100mm

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
En portning som i rallycross ger dig väldigt låga gashastiheter på lägre last än fullgas, dvs lägre effekt.

Kompisens S40 är portad för 450hk och ger 420, den ligger över mig hela vägen upp i registret utom mot toppen där jag går något högre i effekt, då har min topp större ventiler och flödar för 700hk...

så att porta mer än nödvändigt är av ondo, i synnerhet på en turbomotor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
4 juni 2008
torpis skrev:
En portning som i rallycross ger dig väldigt låga gashastiheter på lägre last än fullgas, dvs lägre effekt.

Kompisens S40 är portad för 450hk och ger 420, den ligger över mig hela vägen upp i registret utom mot toppen där jag går något högre i effekt, då har min topp större ventiler och flödar för 700hk...

Precis!

Motorer är som Sverige, LAGOM ÄR BÄST lol

Rapidoz
688 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
torpis skrev:

Precis!

Motorer är som Sverige, LAGOM ÄR BÄST lol

HAHAHA är sverige lagom?
jag tycker vi försöker trycka in så mycket som möjligt tongue
så varför inte i en topp ^^

Rapidoz
688 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:

man ska försöka flöda så likt som hk:n

4 001 Inlägg
5 juni 2008

jepp, när man bestämt sig för att bygga en motor så gäller det att ha bestämt sig för HUR man ska bygga motorn och sedan hålla sig till den planen, att ändra sig under resans gång kan ge ett sämre resultat.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2008
kolvas skrev:

jepp, när man bestämt sig för att bygga en motor så gäller det att ha bestämt sig för HUR man ska bygga motorn och sedan hålla sig till den planen, att ändra sig under resans gång kan ge ett sämre resultat.

På tok för vanligt att man läser 450hk men turbon är god för 650hk, som om det skulle vara en fjäder i hatten...  snarare tvärt om :p 

Därför jag hillar Thomas 740 med 16T och Nira, bromsar snudd på 300hk vilket måste ge ett helt underbart register.  2.3liter, 16T och en fin mapp smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök