Problem! Bilen startar inte efter kamaxelbyte, ingen gnista fram till stiften, Volvo B230F med A-kam

R_Aidantausta
4 juni 2008 · 51 Inlägg

Ska dra hela historien här för att se om jag får någon vettig hjälp.

Monterade idag i en A-kam i min B230F (M-kam org).
Nu får jag ingen gnista i stiften.

Först monterade jag ju av skyddskåpor till rem, ventilkåpa osv.
Plockade bort fördelaren, enligt haynes skulle man markera ut någon spets motkanten av fördelaren, förstod ingenting utav detta så jag rev bara bort fördelaren från kamaxeln.

Någon som kan förklara detta bättre hur denna spets ska ligga vid 0 läge hos kamaxel osv?

Hursomhelst monterade på nya kamaxeln, vred allt i 0 läge och sedan på med remmen igen.
Tillbak med allting.

Därefter la jag ovetande tändkablarna i fel kontakter på fördelaren.
Provade starta motorn och den gick igång men smäller och blöddrar.

Fortfarande ovetande om att kablarna sitter i fel ordning så lossar jag på fördelaren och vrider den moturs. Provar starta igen och ingen större skillnad.

Provar då att vrida fördelaren medurs istället.
Och nu tänder den inte alls.

Vrider tillbak till orginal läge och tänder fortfarande inte.

Först nu upptäcker jag att kablarna ligger i fel läge.

Lägger de i rätt läge och efter många sekunder på startmotorn så tänder en cylinder till och motorn hostar till men dör lika snabbt.

Nu märker jag att jag dessutom glömt att fästa jordflätan i Ventilkåpan.
Så jag monterar den och provar starta igen.
Fortfarande ingenting.

Jag har alltså ingen gnista alls på någon kabel.

Jag provar att mäta upp Tändspolen och där har jag 7,5kohm mellan kontakten i mitten och ena polen. Samt att jag har 1ohm mellan båda polerna. Korrekta värden?
Så lindningarna är ju hela.

Men vad kan nu felet vara?

Fick tips om att Koppla en tändkabel med stift direkt på tändspolen, då ska jag ha en pulserande gnista om allt är ok.
Så det ska jag kolla upp imorgon.

Jag har även fått veta att fördelarens spets kan vara vrider 180grader fel beroende på vilket håll man lägger den åt när man monterar in den i kamaxeln spår.
Hur vet jag vilket håll som är rätt håll?
Och hur kan jag kontrollera att fördelaren ligger i rätt läge när restern av motorn är i 0 läge?

Vad kan det annars vara för fel?
Kan det vara så att jag inte riktigt träffat spåret på på kamaxeln så fördelaren helatiden står stilla?

Tipps på annat jag kan felsöka?

Kan jag på något sätt kontrollera att fördelaren är hel? genom att tex mäta upp den? hur?

Jag tror felet sitter i fördelaren. men jag är helt slut i skallen

R_Aidantausta
4 juni 2008 · 51 Inlägg

En till fråga.

Tändkablarna ska sitter 1-3-4-2

Hur ska de då sitta på fördelaren sett framifrån, ska det vara

[1][3][4][2] eller ska det vara [2][4][3][1]

?

Alltså sett framför bilen mot motorn.

rollerrocker
4 juni 2008 · 48 Inlägg

Viktigast av allt...sitter kamremen rätt? du har inte missat en kugg eller två?....sitter den rätt är det mycket enkelt att få fördelaren rätt...

för att se tändföljden, kör runt motorn på starten utan fördelarlocket på och kolla åt vilket håll det snurrar....

vrid upp kolven på ettans cylinder i tändläge (kolven i topp, båda ventilerna stängda) syns lättast om ventilkåpan är borta och man ser kamaxeln...både avgas och insugsnocken på kamaxeln är vända från lyftarna.........

Nu pekar rotorn i fördelaren på en viss tändkabel. om inte....justera så att den gör det...den kabeln ska sitta på ettans cylinder. försök att vrida fördelaren så att rotorn står något innan tändkabeln...måste ha lite förtändning..sen är det bara att montera resten av tändkablarna i rätt följd åt det håll som rotorn i fördelaren snurrar

Senast redigerat av rollerrocker (4 juni 2008)

R_Aidantausta
4 juni 2008 · 51 Inlägg

Kamremmen sitter förhoppningsvis rätt eftersom alla drev och svänghjulet ligger på 0punkt. innan och efter remmen monterades.

Jag får kika på det där så tändföljden är rätt och fördelaren, det svåra är ju bara att fördelaren är bakmonterad, vilket gör det jäkligt svårt att komma åt och se osv.

R_Aidantausta
5 juni 2008 · 51 Inlägg

Problem löst!

Skulle öppna fördelaren idag och möttes denna syn när födelarlocket togs bort:
http://img406.imageshack.us/img406/1016/p6040040lc4.jpg
Rotor i mycket fint odugligt skick..

Så det fick bli att springa in på meca och inhandla ny rotor och fördelare, 530kr kändes bra i fickan..

In med nya grejer, nollställa motorn igen och så hoppar bilen igång smile
Nu ska bara tändningen ställas in ordentligt ihelg.

Vad bör jag ställa in tändningen på mer exakt för att få ett så bra resultat som möjligt?

lartz Mekaniker
5 juni 2008 · 240 Inlägg

glöm inte 1.3.4.2   <--- tongue annars poffar de ett tag hehe

och en trimmad volvo går konstigt på tomgången så går den konstig på tomgången sen när du fått allt inställt så vet du varför tongue

Senast redigerat av lartz (5 juni 2008)

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
R_Aidantausta
5 juni 2008 · 51 Inlägg

Vad menar du med det?

Just nu när motorn är kall dör den efter gaspådrag eller när kopplingen trycks i när varvtalet sjunker för lågt.

Den har alltid förut när man tex stannar in i korsningar osv så har varvtalet dimpt ner till kring 200 vilket resulterar i att motorn nästan dör men sedan på direkten hoppat upp till normala ca 750.
Jag har fått förklarat att detta kan bero på soppa pump som sjunger på sista versen.

Den gör nu samma sak men när motorn är kall vid första starten så dog den helt istället för att hoppa upp igen till normala varvtalet.
Kan kanske också bero på att jag har väldigt lite sprit i tanken.
Men efter några 100meters körning så motorn fått sig lite värme så är det som vanligt att tomgången dimper ner till ca 200 och sedan upp till 750.. Men jag tyckte mig nu att när kammen är bytt att tomgången är mycket jämnare där uppe på 750.

lartz Mekaniker
5 juni 2008 · 240 Inlägg

R_Aidantausta skrev:
Vad menar du med det?

Just nu när motorn är kall dör den efter gaspådrag eller när kopplingen trycks i när varvtalet sjunker för lågt.

Den har alltid förut när man tex stannar in i korsningar osv så har varvtalet dimpt ner till kring 200 vilket resulterar i att motorn nästan dör men sedan på direkten hoppat upp till normala ca 750.
Jag har fått förklarat att detta kan bero på soppa pump som sjunger på sista versen.

Den gör nu samma sak men när motorn är kall vid första starten så dog den helt istället för att hoppa upp igen till normala varvtalet.
Kan kanske också bero på att jag har väldigt lite sprit i tanken.
Men efter några 100meters körning så motorn fått sig lite värme så är det som vanligt att tomgången dimper ner till ca 200 och sedan upp till 750.. Men jag tyckte mig nu att när kammen är bytt att tomgången är mycket jämnare där uppe på 750.

okej. jag hade sagt kallstarts ventil/spridare om de vart en B230E men eftersom de är en F har jag inte en aning om vart den sitter men om de finns en kolla den.

Senast redigerat av lartz (5 juni 2008)

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
R_Aidantausta
5 juni 2008 · 51 Inlägg

Okej, det ska jag kika efter..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang