5201
Sök

Kan min koppling vara slut? Bmw e36

45 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Har känt ibland att bilen hackar när jag startar på 1'ans växel och även när jag backar. Kan det vara kopplingen som börjar ge upp? Växlarna är lätta att få i och dragläget är på samma ställe som tidigare.

Hörde idag när jag öppnade dörren och hållde bilen på dragläge att det skrapar lite, är det lammellerna som låter?

Behöver hjälp!! Vad kan det vara som är fel? Kanske det är något annat? Kan påpeka att det aldrig händer på någon annan växel än 1'an och backen.

BTLulle
7 juni 2008
Det fenomenet du beskriver är vanligt om man har fått olja på kopplingen då brukar den hugga då man försöke rstarta mjukt. Skrapet du hör skulle jag tro kommer från urtramningslagret. Prova att lägga i 4 då du står still och gasapå sammtidigt som du släpper kopplingen då ska motorn stanna om den inte gör det så är kopplingen slut. Du kan om du gör en liknade manöver men bara släpper upp kopplingen till den drar ordentligt och slira på den i några sekunder nöta bort ojan tillfälligt så den slutar hugga, men vanligtvis så fungerar det bara för stunden.

MVH Peter

45 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Okej, ska testa det där med att slira senare ikväll! Tack!

45 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Glömde fråga vad som orsakar oljan på kopplingen?

BTLulle
8 juni 2008
Vanligast brukar vara att vevaxeltätningen inte håller tätt eller utgående axel ur v-lådan.

MVH Peter

Sök