5168
Sök

Ljud och vibrationer i min Volvo V70 2.4, 2004.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Hej hej (hoppas att det är rätt tråd bara, eftersom att jag inte vet vad felet är..).

Jag har en Volvo V70N 2.4 (Automat), 2004.

Igår reagerade jag på att det kommer nåt ljud från min bil. Jag vet inte hur jag ska förklara det på
bästa möjliga sätt bara. Hur som helst så kommer det så fort jag drar igång bilen. Ibland låter det
i intervaller, men det upphör aldrig. Ibland låter det dessutom konstant. Det låter inte särskilt högt.
Det hörs oftast när man kör i <50km/h. Annars överröstar oftast motorn ljudet. Det är inga vibrationer,
inget gnissel eller sådär.

Ljudet i sig påminner om... ja, låt säga om ni vet ungefär hur det låter för folk som har tinitus.
Fast en lägre ton och absolut inte lika högt, volymmässigt. Jag vet inte om det är något fel, eller
om det... "bara är något". Vore lite surt om det vore något, eftersom att jag bara har haft bilen
i en vecka nu.

Sedan så känns det små vibrationer i golvet på förarsidan (inte i samband med ovanstående ljud).
Detta kommer när man kör mellan 60 - 80km/h. Jag vet inte vad det kan bero på. Det är inga större
vibrationer, utan små, snabba vibrationer. Det kommer inget i ratten eller någon annan stans,
i övrigt. Utan bara i golvet framför förarsätet.

Någon som vet vad något av detta kan vara?
Jag är tacksam för alla svar.

Mvh Jacob.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 juni 2008
Vad gäller vibrationerna skulle jag tippa på obalanserade bakhjul. Bör vara prioritet nr ett att kolla iaf, åk till närmsta gummiverkstad och be dem göra en balansering!

Ljudet är knepigare, det skulle kanske kunna vara någon slang eller dyl. som läcker? Men det känns inte så troligt med tanke på att det är en sugis, inte omöjligt dock!
Testa gå igenom alla vacuumslangar och kika efter läckor, kolla även så grenrör inte är sprucket!

Mvh

1 874 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Okej. Men vad gäller obalans så brukar det väl alltid kännas i ratten? Och om det inte känns, eller låter
i övrigt (förutom när man sätter fötterna på golvet när man kör) så låter väl obalans lite konstigare?

Jag får kolla det. Eftersom att jag har garanti och eftersom att bilen hade gått 10.000 mil när jag köpte den
så ska den in på service nästa vecka. Vore bra om jag visste lite mer så att jag kan nämna det bara. Annars
kanske det inte är så välkommet.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 juni 2008
Hexenhammer skrev:
Okej. Men vad gäller obalans så brukar det väl alltid kännas i ratten? Och om det inte känns, eller låter
i övrigt (förutom när man sätter fötterna på golvet när man kör) så låter väl obalans lite konstigare?

Nej, det är bara obalans i framhjulen som känns i ratten, bakhjulen gör att bilen vibrerar.
Och obalans brukar inte låta, det känns bara. Dessutom är väl just golvet det ställe som bäst fortplantar vibrationer genom bilen, ska du känna vibrationer någonstans så är det där!
Jag tror definitivt på obalans!

459 Inlägg
11 juni 2008
när jag jobbade /praktiserade på volvo/bilia, så fick vi in massvis med bilar där kunden trodde däcken behövde balanseras, men oftast så behövda man bara ta upp den på lyft och göra rent insidan av fälgbanan, kunde sitta grymt med smuts där, vilket påverkade fälgarna i högre hastighet och gav obalans, prova med det innan du betalar dyra pengar på en gummi verkstad.

1 874 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Fast jag är ändå grymt osäker på att det är obalans, eftersom att jag vet hur det brukar kännas.
Att det bara känns på golvet vid förarplatsen och inte vid pasagerarplatserna gör det hela ännu mer
lustigt. Och att det skulle bero på smuts tror jag inte heller, eftersom att bilen är helt nypolerad och
rengjord sen det att jag köpte den (för en vecka och två dagar sedan).

1 874 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Nu har jag kollat lite med en polare, som jobbar som mekaniker hos VW.
Han tyckte att det lät som att ljudet kom från generatorn eller möjligtvis AC:n.
Han sa även att det inte lät som att det var något fel, och att det ska vara så.
Fast han nämnde dessutom att han inte var så himla säker på sånt där när det
handlade om nyare bilar...

...Är det någon som vet om det är vanligt och om det går att fixa, samt om
det är något som påverkar bilen negativt?

Sök