5965
Sök

Ang. besiktning.

Häst
1 099 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Hejhej.

En fråga.
Efter man fått underkänd på bilprovningen får man 1 månad på sig, sen inträder körförbud, right?
Så mkt kan jag utläsa på bilprovningens sida. Men om man inte besiktar bilen inom den månadens tid?sen då? Blir det en helt ny besiktning där de kollar allt igen då? Eller får man körförbud och en månad på sig att fixa felet och besikta om endast felet? Har verkliegn kollat runt överallt men alla svaren verkar ganska luddiga! hmm

Tacksam för svar!

Än är inte den sista idioten född..

689 Inlägg
18 maj 2008
DoT skrev:
Hejhej.

En fråga.
Efter man fått underkänd på bilprovningen får man 1 månad på sig, sen inträder körförbud, right?
Så mkt kan jag utläsa på bilprovningens sida. Men om man inte besiktar bilen inom den månadens tid?sen då? Blir det en helt ny besiktning där de kollar allt igen då? Eller får man körförbud och en månad på sig att fixa felet och besikta om endast felet? Har verkliegn kollat runt överallt men alla svaren verkar ganska luddiga! hmm

Tacksam för svar!

du har två månader på dig sen första besiktningen innan dom kollar igenom hela bilen igen

4 299 Inlägg
18 maj 2008
Från den dagen du besiktar så har du en månad på dig att reparera bilen samtidigt som du får fortsätta använda den. Går de mer än en månad för du körförbud o vid besiktning så görs den om helt o hållet.

En helt ny besiktning me andra ord.

Edit: Kan va som n_andersson säger också, vart osäker nu bara för de...
Senast redigerat av Rallyhalle (18 maj 2008)

299 Inlägg
18 maj 2008
säger som n_andersson du har två månader på dej från första kontrollbesiktingen innan dom gör en helt ny men du får körförbud efter 1månad

Muttley
18 maj 2008
Rallyhalle skrev:
Från den dagen du besiktar så har du en månad på dig att reparera bilen samtidigt som du får fortsätta använda den. Går de mer än en månad för du körförbud o vid besiktning så görs den om helt o hållet.

om man läser och tyder besiktningspappret ORDENTLIGt så får du inte använda bilen i vanligt bruk förrän den är ombesiktigad med åtgärdade fel. har faktiskt trådar om detta tramsiga ämnet sedan innan där klartext kom upp faktiskt smile

1 703 Inlägg
19 maj 2008
tkd_rille skrev:
Rallyhalle skrev:

om man läser och tyder besiktningspappret ORDENTLIGt så får du inte använda bilen i vanligt bruk förrän den är ombesiktigad med åtgärdade fel. har faktiskt trådar om detta tramsiga ämnet sedan innan där klartext kom upp faktiskt smile

Exakt, får du ombesiktning på din bil får du endast bruka den till och från verkstaden samt till bilprovningen.

Själv har man åkt till och från verkstaden vääääääldigt ofta.

Muttley
19 maj 2008
henkebenke skrev:
tkd_rille skrev:
Rallyhalle skrev:

Exakt, får du ombesiktning på din bil får du endast bruka den till och från verkstaden samt till bilprovningen.

hehe ja smile för att alla kör fastän man får anmärkningar, så länge de inte handlar om kassa bromsar eller styrning eller viktiga delar så liksom vad gör de för stor roll igentligen, bara man inte gnäller när polisen stoppar en smile

4 299 Inlägg
19 maj 2008
tkd_rille skrev:
henkebenke skrev:
tkd_rille skrev:

hehe ja smile för att alla kör fastän man får anmärkningar, så länge de inte handlar om kassa bromsar eller styrning eller viktiga delar så liksom vad gör de för stor roll igentligen, bara man inte gnäller när polisen stoppar en smile

De va som fan tongue Missat de totalt roll

Trodde jag hade koll på de där, men nää wink Man lär sig nåt nytt varje dag tongue

Muttley
19 maj 2008
Rallyhalle skrev:
tkd_rille skrev:
henkebenke skrev:

De va som fan tongue Missat de totalt roll

Trodde jag hade koll på de där, men nää wink Man lär sig nåt nytt varje dag tongue

hehe de gäller att läsa lite på baksidan av besiktningpappret wink kan gissa att de inte är så många här som gör de.

12 086 Inlägg
19 maj 2008
Som ovan får man alltså enligt pappret inte bruka bilen mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade, citerat. De roliga är ju att en försäkrad och skattad bil med körförbud får du ju köra till en verkstad i vilkat fall =P

Jag minns när jag hade kört 350 mil mellan första och andra besiktning, jag tyckte nästan besgubben gav mig en blick men jag vet inte wink

57 Inlägg
16 juni 2008
Hej

Behöver lite klarhet i det här..
Jag kontrollbes (ej efterbes) min bil med lite 2or.. bromsrör, styrled, positionslykta och dåliga däck.
Har åtgärdat allt utom bromsrör.. kan jag vänta tills jag får körförbud, åtgärda bilen och sen SENAST 2 månader efter första bes fortfarande ha en efterkontroll? På baksidan av lappen står det att det blir en helt ny bes efter 1 månad, men i den här tråden nämns 2 månader?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2008
1. Om du besiktar din bil och den inte blir godkänd så får du en månad på dig att åtgärda felen. Oftast blir det bara en "efterkontroll" (som kostar 200kr). Blir bilen godkänd där så är det lungt. Du kan dessutom laga bilen på vissa verkstäder och genom att bara visa upp ett signerat kvitto få bilen godkänd (detta gäller bara vissa verkstäder, som sagt). Och genomför du inte efterkontrollen inom den här månaden så får du körförbud.

2. Blir bilen inte godkänd på efterkontrollen så får du ytterliggare en månad på dig inför ytterliggare en efterkontroll (just det hände mig för några månader sen, med min förra bil). Här gäller samma grejer som ovan.

3. Jag tror att det är så att man får "tre chanser". Och har man inte fått bilen godkänd där, så är det körförbud som gäller. Sad but true.

2 126 Inlägg
16 juni 2008
Hans_1981 skrev:
Hej

Behöver lite klarhet i det här..
Jag kontrollbes (ej efterbes) min bil med lite 2or.. bromsrör, styrled, positionslykta och dåliga däck.
Har åtgärdat allt utom bromsrör.. kan jag vänta tills jag får körförbud, åtgärda bilen och sen SENAST 2 månader efter första bes fortfarande ha en efterkontroll? På baksidan av lappen står det att det blir en helt ny bes efter 1 månad, men i den här tråden nämns 2 månader?

Som det står tidigare i tråden så har du 2 månader på dig! Dock så blir det körförbud efter 1 månad sen har du ytterligare 1 månad på dig att fixa felen och göra en ombesiktning!
Men efter 2 månader så får du göra en helt ny besiktning där dom kollar hela bilen igen!

Hoppas jag gjort det lite klarare för dig?! hmm

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
Hexenhammer skrev:
3. Jag tror att det är så att man får "tre chanser". Och har man inte fått bilen godkänd där, så är det körförbud som gäller. Sad but true.

Har man inte lyckats laga bileländet på tre försök så borde man inte försöka.
Förövrigt är jag ganska säker på att du har fel. Om du besiktigar bilen den sista maj så har du två månader på dig att fixa felet. Om du då gör ombesikting den 10 juli så har du likförbannat bara på dig till sista juli att fixa det om felet skulle kvarstå.

Åter on t:
Big_JN har precis skrivit vad som gäller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2008
Jag lyckades nästan med att inte lyckas med det. Jag hade problem med bakbromsar
och handbroms när jag var inne första gången. Andra gången hade jag åtgärdat det,
men då var det något annat med bromsarna som hade börjat strula. Men till sist lyckades
jag att lösa det, som tur var. wink

Kan kanske stämma. Jag har dock för mig om att det var så att jag var tvungen att
återkomma inom en månad för att inte få körförbud. Men jag vet inte... har för mig
om att det finns några regler, om det är något "allvarligare" fel, som säger att man
måste köra en helt ny besiktning, hur eller hur. Medans det, som i mitt fall, bara
behövdes en efterkontroll...

Muttley
16 juni 2008
Hexenhammer skrev:
Jag lyckades nästan med att inte lyckas med det. Jag hade problem med bakbromsar
och handbroms när jag var inne första gången. Andra gången hade jag åtgärdat det,
men då var det något annat med bromsarna som hade börjat strula. Men till sist lyckades
jag att lösa det, som tur var. wink

Kan kanske stämma. Jag har dock för mig om att det var så att jag var tvungen att
återkomma inom en månad för att inte få körförbud. Men jag vet inte... har för mig
om att det finns några regler, om det är något "allvarligare" fel, som säger att man
måste köra en helt ny besiktning, hur eller hur. Medans det, som i mitt fall, bara
behövdes en efterkontroll...

ja du måste åtekomma inom en månad annars ingår ett körförbud automatiskt, klarar du inte andra besiktningen de vill säga ombesiktningen så får du en sista chans, men du får lik förbannat inte köra med bilen från första misslyckandet. allt står så pass tydligt på ditt papper.

och de var tal om att de ska inte gå att ombesiktiga längre efter ett misslyckande utan de vill att ombesiktningen sker vid reperation på verkstäderna.

Sök