3660
Sök

Dålig växellåda ? volvo 744 GL

Peo
40 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Hejsan smile

Har en volvo 744 Gl med den "vanliga" femväxlade lådan som kanske är på väg att börja ge upp ?
Alla växlar går lite för lätt i och det är ett ganska stort spel när man har en växel i, finns inga distinkta klick när man lägger i växlarna heller.
Trean vill också väldigt gärna hoppa ur när man kör sakta.

Är växellådan allmänt sliten och slut, eller går det att göra något åt den för att den ska kännas lite mer robust ? smile

Smålänning
7 887 Inlägg
12 juli 2008
Prova att byta plastbussningarna i länkaget. Det kan hjälpa smile Kostar inte många kronor på volvo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Peo
40 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Kan mycket väl vara så, känns som att nån bussning skulle vara slut som du säger. Har aldrig skruvat med en växellåda förut, hur mycket jobb är det och vad måste göras för att komma åt ?

MVH Peo smile

5 Inlägg
14 juli 2008
Annars vet jag av en femväxlad volvo låda! (Den ligger i mitt garage! ;P )

Mvh/Johan

Peo
40 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
låter intressant, men det är då jobbet som jag oroar mig för. Men du kan skicka PM till mig så kan vi diskutera en möjlig affär där smile

243 Inlägg
15 juli 2008
dey är INTE växellådan! det är plastbussningarna! det finns inga distinkta lägen i en gammal volvo låda. växlarna ska gå lätt i, att den hoppar ur på trean beror nog på för låga varv! bussningarna sitter för övrigt bara med en insexskruv.

Peo
40 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Aha okej wink Jo det stämmer, när man åker på låga varv liksom segar spaken sig ur sitt läge, om man inte håller mot då förstås smile

Om jag nu ska byta bussningar, kan du förklara för mig exakt var de sitter ?

Sök