sträkning av handbroms vajern!

EckeHolmgren T5 & R Fantast
10 juni 2008 · 1 279 Inlägg

som rubriken lyder! då man har dragit åt handbromsen och släpper upp den sen så vill den inte lossna! Då man har lossat på handbromsen och ska backa iväg så går det inte den står helt still! då måste man köra fram bilen! en bit så släpper det! och nån minut efter det så smäller det från bakvagnen! kan det vara handbroms vajern? eller är det nåt annat! bilen är en volvo v70 d5 (2.4D) -04 tacksam för svar!

Erik H
azid Det som inte dödar gör ont
10 juni 2008 · 2 668 Inlägg

kan vara att vajrarna kärvaar eller så kärvar det imellan vajern och backarna. brukar kunna rosta ihop dom där som drar ihop och skjuter isär brommsbackarna

2slow
EckeHolmgren T5 & R Fantast
10 juni 2008 · 1 279 Inlägg

okej nån som vet varför det smäller?

Erik H
azid Det som inte dödar gör ont
11 juni 2008 · 2 668 Inlägg

smäller väll då det släpper.... alternativ att bellägen har släppt i limningen och hamnar på sniskan låser sig och smäller lös

2slow
E3_Henrik Teknik Informatör
11 juni 2008 · 371 Inlägg

jag hade tagit ner bromsskivorna bak...för garanterat är det så att det är rostigt och äckligt där bakom...behövs garanterat smörjas upp och göras rent...eller kanske rent utav bytas...för det som låter är bromsbackarna som rör på sig...dem sätter sig säkert i ett dåligt läge när du drar handbromsen och så släpper dem när du släpper handbromsen...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Android
11 juni 2008 · 892 Inlägg

Vet inte hur det är på Volvo, men det borde inte vara så annorlunda konstruktion än min Opel, och bromsbackarna hålls ihop av några rediga fjädrar. Kan smälla på rätt så skapligt om de hålls ute av rost, och sen släpper och smäller tillbaka.

Så även jag rekommenderar att du plockar ner bromsarna och tar dig en titt på dem... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Zwudda Refined
11 juni 2008 · 1 770 Inlägg

min gjorde exakt likadant förut, och då var det ett bromsbelägg som släppt i limmningen

EckeHolmgren T5 & R Fantast
11 juni 2008 · 1 279 Inlägg

tackar för dom svaren big_smile har ett till problem med detta! om man ställer bilen på en liten lutning! och drar handbromsen! då man kommer tilbaka och ska i väg efter man släppt handbromsen då man backar är hjulen fortförande fast bromsade nån som vet varför?

Erik H
EckeHolmgren T5 & R Fantast
19 juli 2008 · 1 279 Inlägg

var ute och snurrade med bilen för 2 veckor sen! skulle gå in på handlarn i skellefteå drog handbromsen på bilf*n! jag komm ut och skulle iväg som vanligt släpper man ju upp handbromsen!.Då jag hade gjort var hjulen fortfarade låsta försökte nåra gånger men det släppte inte!. Nån som vet varför?

Erik H
Mackeman
19 juli 2008 · 125 Inlägg

Beläggen har lossnat.nästan säker på det.

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
Saffranskalle Palfinger tekniker
19 juli 2008 · 1 248 Inlägg

det är vanligt på dom. det är inte säkert att det är banden som har lossnat men ofta behövs backarna smörjas. eller spännaren

Volvo Xc70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang