Saab 9-3 Aero -01, Pysventil?

AeroT
28 juli 2008 · 32 Inlägg

tjena alla!

Jo jag har en fråga, jag skulle vilja höjja laddtrycket på bilen min.
Men jag undrar då om de går att sätta i att sätta i en pysventil, utan att de tar skada på motor eller dylikt?
Så är de ok att göra de på en motor som är orginal?

Passar på att fråga oxå om de finns nån dump som ger ifrån sig lite ljud?
såg på speedparts att dom hade en kolvdump som va både återcikulerande och hade en tratt.
Men de stod dock ej aero.
För jag testade en annan återcikulerande dump förut som inte va orginal men den lät ingenting.
ska bara göra de klart för er att jag är inte så haj på dumpar i huvudtaget, eller nått annat smile

Tack för mig!

Mvh

Johan

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Saab_Emil Bilmekaniker
28 juli 2008 · 199 Inlägg

Pysventiler och Saabar hör inte ihop. Vill du höja laddtrycket råder jag dig att köpa en chipad box av nån av dom större saabtrimmarna. Tex. Speedparts, Nordic, Maptun.

AeroT
28 juli 2008 · 32 Inlägg

Elda skrev:
Pysventil är inte att rekomendera, om du vill at dumpen skall låta mer är nog öppet filter en bra bit på vägen, har för mig at T7 motorerna kan vara lite kinkiga med eftermarknadsdumpar.

Jo öppet filter har jag.. de dumpar fint. men jag vill just ha de lite kraftigare ljudet.
får väl spara till ett chip då tongue

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Mr_Gear Biltokig
28 juli 2008 · 870 Inlägg

Problemet är ju att din bil har LMM så ifall du skickar ut en skvätt av insugsluften rakt ut i universum genom en dumpventil så försvinner det luft som motorn tror finns där och då så får du fel bränsle/luftblandning.

Ifall du vill ha mera dumpljud kan du testa att ta några stora hål på lämplig plats i luftburken!(lämplig plats är där det inte kommer in varmluft)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
AeroT
28 juli 2008 · 32 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Problemet är ju att din bil har LMM så ifall du skickar ut en skvätt av insugsluften rakt ut i universum genom en dumpventil så försvinner det luft som motorn tror finns där och då så får du fel bränsle/luftblandning.

Ifall du vill ha mera dumpljud kan du testa att ta några stora hål på lämplig plats i luftburken!(lämplig plats är där det inte kommer in varmluft)

Som sagt jag har öppet filter.. de dumpar gött.. men jag ville helt enkelt bara ha ett starkare dump ljud.

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Mr_Gear Biltokig
28 juli 2008 · 870 Inlägg

AeroT skrev:

Mr_Gear skrev:
Problemet är ju att din bil har LMM så ifall du skickar ut en skvätt av insugsluften rakt ut i universum genom en dumpventil så försvinner det luft som motorn tror finns där och då så får du fel bränsle/luftblandning.

Ifall du vill ha mera dumpljud kan du testa att ta några stora hål på lämplig plats i luftburken!(lämplig plats är där det inte kommer in varmluft)

Som sagt jag har öppet filter.. de dumpar gött.. men jag ville helt enkelt bara ha ett starkare dump ljud.

Aha fick för mig att du hade insatsfilter... my bad.
Evo 6 dumpen är rätt poppis till T7orna hursom!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
AeroT
28 juli 2008 · 32 Inlägg

Mr_Gear skrev:

AeroT skrev:

Mr_Gear skrev:
Problemet är ju att din bil har LMM så ifall du skickar ut en skvätt av insugsluften rakt ut i universum genom en dumpventil så försvinner det luft som motorn tror finns där och då så får du fel bränsle/luftblandning.

Ifall du vill ha mera dumpljud kan du testa att ta några stora hål på lämplig plats i luftburken!(lämplig plats är där det inte kommer in varmluft)

Som sagt jag har öppet filter.. de dumpar gött.. men jag ville helt enkelt bara ha ett starkare dump ljud.

Aha fick för mig att du hade insatsfilter... my bad.
Evo 6 dumpen är rätt poppis till T7orna hursom!

Ok.. är den återcirkus ? tongue

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Fredrik-79
28 juli 2008 · 2 164 Inlägg

AeroT skrev:

Mr_Gear skrev:

AeroT skrev:

Som sagt jag har öppet filter.. de dumpar gött.. men jag ville helt enkelt bara ha ett starkare dump ljud.

Aha fick för mig att du hade insatsfilter... my bad.
Evo 6 dumpen är rätt poppis till T7orna hursom!

Ok.. är den återcirkus ? tongue

JA den är återcirkulerande.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang