Hastighetsöverträdelse, blir ägaren skyldig?

JF
7 augusti 2008 · 92 Inlägg

Tjena, en jag känner (nämner inga namn smile) fick hem ett brev från rikspolisstyrelsen där det står att det skett en hastighetsöverträdelse, där står tid, plats och datum när det skedde. Men det är ej ägaren till fordonet som fotats och dom vill att man ska fylla i vem ägaren har lånat ut bilen till.

Kan man skriva att man inte vet exempelvis om flera personer har lånat bilen? Kan man slippa betala då? Det står inte hur fort och hur mycket man kommer få i böter. Någon erfaren som vet?

Audi A6 Avant "C8" (2019)
Mitsubishi Sigma "V6" (1991)
juliet
7 augusti 2008 · 118 Inlägg

säg bara att du inte vet. dom kan inte få ägaren at betala

Rock´N Roll
prodrive Avstängd
7 augusti 2008 · 962 Inlägg

Släng brevet.

Alabama
7 augusti 2008 · 19 Inlägg

Vilka djävla töntar polisen/myndigheterna är! :lol:Tror dom på fullaste allvar att man ska gola på en polare!? Du kan ju haft bilen ute på annons och nån person har fått provköra den. Sen om provkörningen skedde 50 mil i från där du är mantalsskriven hör inte hit. Du har ju rätt att semestra var du vill och provkörningen råkade sammanträffa då. Du kanske har en bättre lösning men jag råder dig till att ej uppge föraren = blåneka! Du kan inte bli åtalad för det. Lycka till!!!

Ford Mustang GT/CS "California Special" (2007)
bojboj
7 augusti 2008 ·

Ingen som har fått något brev. Måste vara fel på posten

camaro67 Meister
7 augusti 2008 · 6 763 Inlägg

Alabama skrev:
Vilka djävla töntar polisen/myndigheterna är! :lol:Tror dom på fullaste allvar att man ska gola på en polare!? Du kan ju haft bilen ute på annons och nån person har fått provköra den. Sen om provkörningen skedde 50 mil i från där du är mantalsskriven hör inte hit. Du har ju rätt att semestra var du vill och provkörningen råkade sammanträffa då. Du kanske har en bättre lösning men jag råder dig till att ej uppge föraren = blåneka! Du kan inte bli åtalad för det. Lycka till!!!

Töntar? De gör sitt jobb. Vad jobbar du med?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Alabama
7 augusti 2008 · 19 Inlägg

Ja inte fan är jag ordningsman! Men du kanske tycker att farbror polisen gör ett fantastiskt bra jobb och prioriterar sina resurser väl!
...och vad jag jobbar med ska du fullständigt skita i!

Ford Mustang GT/CS "California Special" (2007)
lindell90
7 augusti 2008 · 876 Inlägg

enligt vad jag har hört en släkting som är polis så är det bara att neka. dem har inte resurser till att utreda vem som körde.

CC72
7 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Jaha..det är den veckan... tongue

JF
7 augusti 2008 · 92 Inlägg

Okej tack för svaren... får hitta på nått och skicka tillbaka lappen smile

Audi A6 Avant "C8" (2019)
Mitsubishi Sigma "V6" (1991)
Rushman Evolution Garage
7 augusti 2008 · 1 299 Inlägg

neka inget händer å utan polisen skulle världen se för jävlig ut... Men däremot kan deras metoder ibland diskuteras, och ibland är dom "chanslösa" och "löjliga" när dom ska köra ikapp ghostrider å stifta nya lagar ingen bryr sig om.... Men om dom inte varje gång hade FÖRSÖKT fånga ghostrider så hade alla varit en ghostrider och folk hade dött!

Sky´s the limit...
Hmm.
7 augusti 2008 ·

Skit i att skicka tilbaka lappen ffs. Du har inga skyldigheter att upge något i det här fallet!


Citerar William Wallace(skotts dialekt)

Burn it.

Senast redigerat av Hmm. (7 augusti 2008)

blacken
7 augusti 2008 ·

Men om dom inte varje gång hade FÖRSÖKT fånga ghostrider så hade alla varit en ghostrider och folk hade dött!

Och ändå med polisens brutalt effektiva insats till trots, så tror folk och fä att dom är Ghostrider och omkommer lite här och där.. tongue

Andy_Harding
7 augusti 2008 · 50 Inlägg

En forkörning måste väl alltid tas på bar järning?

Audi RS4 (2007)
Sokrates Eliminator
7 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Skriv bara: Vet ej.
skicka in lappen.
/T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
dabby född blåvit
7 augusti 2008 · 624 Inlägg

Andy_Harding skrev:
En forkörning måste väl alltid tas på bar järning?

Detta gäller nog en fartkamera eftersom han fått ett foto hemskickat.

Dom jämför fotot från kameran med pass/körkorts foton på ägaren, om det inte ser ut att vara ägaren som kör så får man brevet som beskrivs här. Svara man att man inte känner igen föraren så läggs utredningen ner (nästan citat VV hemsida).

sand3rs
7 augusti 2008 · 182 Inlägg

Alabama skrev:
Ja inte fan är jag ordningsman! Men du kanske tycker att farbror polisen gör ett fantastiskt bra jobb och prioriterar sina resurser väl!
...och vad jag jobbar med ska du fullständigt skita i!

Du är riktigt charmig ju...

Epitaph
7 augusti 2008 · 835 Inlägg

sand3rs skrev:

Alabama skrev:
Ja inte fan är jag ordningsman! Men du kanske tycker att farbror polisen gör ett fantastiskt bra jobb och prioriterar sina resurser väl!
...och vad jag jobbar med ska du fullständigt skita i!

Du är riktigt charmig ju...

lol

herrsiba Move Your Mind
7 augusti 2008 · 164 Inlägg

Som alla andra sagt tidigare, skriv att du vet inte vem det är så läggs det ner. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang