7553
Sök

Oljeplugg rundad och sitter som fasen på audi a4, hjälp?!

47 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Märkte häromdan nu när jag skulle byta olja på min nya a4 att oljepluggen var rundad och omöjlig att få loss.

Nån som har några bra tips?

// David

2 911 Inlägg
8 augusti 2008
Köp en oljesug på Swedol t.ex. för 300 spänn och sug upp oljan och fundera i lugn och ro wink

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
8 augusti 2008
Borra ur och gänga i en större måste väll vara det enklaste, men det fins väll speciella verktyg till rundade bulltar och muttrar på tex biltema

Svenska Subaru Imprezaklubben...

BTLulle
8 augusti 2008
Jag brukar använda en svetstång till runda muttrar men det måste vara en som är i bra skick så tänderna är vassa. Men åk och köp en ny plugg innan du plockar lös den gammla.

MVH Peter

388 Inlägg
8 augusti 2008
jag skulle ju då be någon att svetsa dit en mutter uppe på pluggen så att du får några nya gängor att dra i och har du ingen svets hemma så är det bara att be någon som har.

Mycket smidigt faktiskt bruakr jag göra när jag hittar såna jobbiga pluggar. men som tidigare köp en ny innan smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2008
Huggmejsel fungerar perfekt. Gjort de mååånga gånger.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

646 Inlägg
8 augusti 2008
tja svetsa dit en liten rörbit sen e det hur lätt som helst å lossa smile

1 072 Inlägg
8 augusti 2008
Pappegojtång eller svetstång.

47 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Camitz skrev:

Tjena, kommer man få så bra kontakt med en svets då? låter annars väldigt smart wink

250 Inlägg
8 augusti 2008
enklast är svetstång eller rörtång om man kommer åt. Detta har alltid funkat för mig betydligt enklare än att börja ta fram svetsen o ha sig.

388 Inlägg
8 augusti 2008
DavidA3 skrev:
Camitz skrev:

Tjena, kommer man få så bra kontakt med en svets då? låter annars väldigt smart wink

det ska inte vara några större problem prova så märker du ju om det funkar wink

BTLulle
8 augusti 2008
sätt bara gjorden nära där du ska svetsa och lyft av - polen innan du börjar. Men svets tången är mycket enklare.

MVH Peter

3 650 Inlägg
8 augusti 2008
ta en hylsa (storlek mindre) släng in den i ugnen så den sväller, banka på hylsan på bulten..sen kommer den krympa på bulten å sätter sig stenhårt. men du kommer troligtvis inte få bort hylsan igen

4 586 Inlägg
8 augusti 2008
rörtång fungerar fint

403 Inlägg
8 augusti 2008
Ja rörtång har räddat mig många gånger, testa det!!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
9 augusti 2008
Är det en 6kants bult eller är det en inseg eller 4 kantigt fäste, kan ju vara lite jobbigt med en tång om den "går in" eller vad man ska säga

Servicerådgivare
715 Inlägg
9 augusti 2008
Som någon före har sagt hugmejsel brukar funka fint.. och glöm ente köpa ny plugg innan!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Sök