3390
Sök

200sx s13 dog under bankörning hjälp?

356 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Var och rastade bilen ikväll på mittsverigebanan och på första varvet så bara dör bilen efter en inbromsning utan att ge ifrån sig något speciellt ljud, precis som om man bara vred av nyckeln. har kollat så den får soppa och det får den, har även kollat så att tändspolarna funkar gnista finns och starmotorn funkar, inga relän har löst ut men bilen vägrar starta, den ville gå på något som verkade vara ca 100rpm i några sek i början när jagt försökte starta den igen men nu går den inte alls, oljetempen låg på 90 grader vid tillfället och motortempen starx under halv, inga rör/slangar som jag har hittat än som är av eller lossnat, kan det vara cdi boxen? elfel? kom gärna med några förslag, inga är för dumma, man har säkert missat något.

Tack på förhand!

321 Inlägg
6 augusti 2008
Kollat kamremmen?

EViLution!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 augusti 2008
Men finns det bränsle och tändning så finns risken att kompression saknas...

Ta kompprov och återkom är mitt tips...

6 Inlägg
7 augusti 2008
Allx skrev:
Kollat kamremmen?

Eftersom motorn gick runt och ibland gick några sek på vääldigt låga varv så är nog kamremmen hel iallafall.

2 164 Inlägg
7 augusti 2008
kamlägesgivaren som är kass kanske? min polares 200sx går kamlägesgivaren sönder på hela tiden.. kanske inte är nåt vanligt fel, men jag har inga andra ideer eftersom jag kan inget om nissan tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

6 Inlägg
7 augusti 2008
dadde skrev:
kamlägesgivaren som är kass kanske? min polares 200sx går kamlägesgivaren sönder på hela tiden.. kanske inte är nåt vanligt fel, men jag har inga andra ideer eftersom jag kan inget om nissan tongue

Det var fan ingen dum chansning! Den gick på min bmw och den gick kasst då, har hört att endel inte går alls om den givarn går sönder..
Då hade jag dator så jag kunde koppla upp mig för att konstatera felet, frågan är hur Sauce ska göra, om han ska chansa med att köpa ut en bara..

Edit: Är det samma som med BMW att det är möjligt att den kan starta då bilen är kall men att den vägrar starta då den är varm ?
Senast redigerat av bjoeern (7 augusti 2008)

6 Inlägg
8 augusti 2008
Kan ju tillägga att bilen hämtades igår och ville inte starta då heller så något sånt "bmw-syndrom" visade den inte på iallafall.

Nu är ägaren i fråga i fjällen men tips på vad det kan vara mottages gärna.

356 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Har nu kollat lite mer på bilen, jag har tändning, kamaxeln roterar, startmotorn låter som den ska och soppa kommer fram till motorn... jag är ingen expert men det känns som om när allt det här fungerar borde bilen starta... hjälp jag har inge fler idéer. har även plockat av batteripolerna för att nolla boxen och det blev ingen skillnad.

20 Inlägg
11 augusti 2008
Kontrollera kompression!

Kan vara tändförstärkaren eller CAS:en.

356 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Ska kolla kompen imorgon om jag hinner, Vad är CAS:en?

Micke "Mus" Burman
44 Inlägg
11 augusti 2008
CAS=CamAxelSensor?

Hur vet man att det är den som är paj, går det att felsöka på något enkelt sätt?

"Hellre avåkt än frånåkt." | Camaro Z28 -99a / Cheva Avalanche K1500 / Yamaha Bulldog -04a

2 911 Inlägg
11 augusti 2008
Cam Angle Sensor

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
11 augusti 2008
Decibel skrev:
Cam Angle Sensor

Crank Angle Sensor wink

Sauce skrev:

Tagit bort övre kamremskåpan och kollat så remmen står rätt, kanske kuggat över nån kugg?

356 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
nej jag har inte tagit bort kåpan och kollat detn, om den har hamnat fel kan kammen röra på sig endå? för det gör den när man använder startmotorn.

Japan Quality
670 Inlägg
11 augusti 2008
Känn på remmen. Känns den lite slak kan den ha rappat.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Lidhultare.
325 Inlägg
11 augusti 2008
bjoeern skrev:
Allx skrev:
Kollat kamremmen?

Eftersom motorn gick runt och ibland gick några sek på vääldigt låga varv så är nog kamremmen hel iallafall.

exakt samma problem som jag fick mitt inne i halmstad :S men efter lite försök så startade pärlan igen big_smile o gick fint, dock va ju det en volvo 850 o inte en s13 tongue

-Twiajävlen-

Japan Quality
670 Inlägg
11 augusti 2008
Motorn går ju runt trots att kamremmen rappat. Men ett motorhaveri ligger ju nära då.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

1 867 Inlägg
11 augusti 2008
insane_1 skrev:
Decibel skrev:
Cam Angle Sensor

Crank Angle Sensor wink

Hur kan den ge vevsignal när CAS'en sitter på kammen?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök