Byta turbo i saab 9-3 00a

Patric_87
20 augusti 2008 · 76 Inlägg

Jag har tänkt att jag ska byta turbo i min saab 9-3se 00 (t7ans motor)200hk orginal) för jag vill ha ut lite mer hk.
Men sen undrar man hur stort jobb det är.. Är dålig på vilken turbo man ska ha på bilen utan att man behöver bygga om för mycke... Och om man måste byta kolvar... Måste man chippa om bilen?!
Vore väldigt tacksam för svar.. om någon kan rekommendera någon turbo till min bil

Nocturnal
20 augusti 2008 · 500 Inlägg

Mitsubishi TD04-15t #5 från Aeron passar rakt på förutom olje/vattenslangar. De måste också tas från aeron eller göras nya.
Fungerar väl till lite under 300hk. Kolvar ska klara detta även om det är lite på gränsen. Bilen måste mappas om för att den ska gå optimalt.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Patric_87
20 augusti 2008 · 76 Inlägg

Nocturnal skrev:
Mitsubishi TD04-15t #5 från Aeron passar rakt på förutom olje/vattenslangar. De måste också tas från aeron eller göras nya.
Fungerar väl till lite under 300hk. Kolvar ska klara detta även om det är lite på gränsen. Bilen måste mappas om för att den ska gå optimalt.

Hur stort jobb är det att fick dom då?! veet du vilken turbo jag har orginal!?en garett vet jag iaf.. precis
men man kan köra lite med den om den inte är mappad?! jag vet att det finns td04-18t också va är det för skillnad?!

Nocturnal
20 augusti 2008 · 500 Inlägg

Som sagt tar du slangar från en Aero eller så har Speedparts, Maptun och Racestuff färdiga kit. Lite dyra dock. Man kan också ta måtten och gå till typ Hydroscand så kan de pressa dem åt dig. Blir billigare så.
original sitter det en Garrett gt17 om jag inte minns fel (1752).
TD04-18T kan du pressa ur ca 340-350hk på bf98. Finns även 19T som går att pressa ca 400hk på E85 (typ 370-380hk på bf98. Beror också på vilken storlek på avgashuset det är.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Crille_9_5 BioPower by MapTun
20 augusti 2008 · 238 Inlägg

Som Nocturnal sa så är TD04-15t#5 nästa steg för dig. Olje/vattenrör och banjobultar, 14 ist för 12 på anslutningarna. Sen behöver du en programvara för att sakerna ska lira ihop. Original har du en GT1752.. TD04-18T#6 kan du plocka effekter på uppåt 350hk på bensin. Ska i ett sånt i min nu å plocka 375hk på E85.

Maptun #3 BioPower Inviduell
Patric_87
20 augusti 2008 · 76 Inlägg

Nocturnal skrev:
Som sagt tar du slangar från en Aero eller så har Speedparts, Maptun och Racestuff färdiga kit. Lite dyra dock. Man kan också ta måtten och gå till typ Hydroscand så kan de pressa dem åt dig. Blir billigare så.
original sitter det en Garrett gt17 om jag inte minns fel (1752).
TD04-18T kan du pressa ur ca 340-350hk på bf98. Finns även 19T som går att pressa ca 400hk på E85 (typ 370-380hk på bf98. Beror också på vilken storlek på avgashuset det är.

okeej ska kolla va dom kostar är det dom hära http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,2100.jpg
är det dom slangarna?! så det ska inte vara några problem om jag sätter dit en sån turbo...det är inte köpet på turbo och sätta dit med nya vatten och olje slangar?!om jag har förstår allt rätt?!
någon som vet vart man kan köpa en sån turbo?!kanske bättre beg!?

Senast redigerat av Patric_87 (20 augusti 2008)

Crille_9_5 BioPower by MapTun
20 augusti 2008 · 238 Inlägg

Dessa är det.. http://www.maptun.com/webshop/shop_info … ategori=78

Samt att du behöver en programvara..

Maptun #3 BioPower Inviduell
Nocturnal
20 augusti 2008 · 500 Inlägg

Japp det är de slangarna.
Nix inga problem förutom att du "måste" ha ny programvara.
Leta på bildelsbasen och laga.se och sånt. Där brukar de finnas ganska billigt beggat. De sitter på 9-5 Aero och 9-3 Aero (fram till -03).
Brukar även dyka upp titt som tätt på säljesforumet på stcs.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Patric_87
20 augusti 2008 · 76 Inlägg

Nocturnal skrev:
Japp det är de slangarna.
Nix inga problem förutom att du "måste" ha ny programvara.
Leta på bildelsbasen och laga.se och sånt. Där brukar de finnas ganska billigt beggat. De sitter på 9-5 Aero och 9-3 Aero (fram till -03).
Brukar även dyka upp titt som tätt på säljesforumet på stcs.

Tackar så mycek..
jag har hittat 2st med båda va sålda...hehe men men tror ni det blir någon skillnad så man märker av det?!

Patric_87
20 augusti 2008 · 76 Inlägg

Crille_9_5 skrev:
Dessa är det.. http://www.maptun.com/webshop/shop_info … ategori=78

Samt att du behöver en programvara..

och om jag köper dom... då är det bara byta ut dom gamla?!

Hamilton
20 augusti 2008 · 8 868 Inlägg

Patric_87 skrev:

Nocturnal skrev:
Japp det är de slangarna.
Nix inga problem förutom att du "måste" ha ny programvara.
Leta på bildelsbasen och laga.se och sånt. Där brukar de finnas ganska billigt beggat. De sitter på 9-5 Aero och 9-3 Aero (fram till -03).
Brukar även dyka upp titt som tätt på säljesforumet på stcs.

Tackar så mycek..
jag har hittat 2st med båda va sålda...hehe men men tror ni det blir någon skillnad så man märker av det?!

Utan rätt mjukvara så blir det ingen skillnad, tror tom att den kan gå sämre.
http://forum.saabturboclub.com/

Fotograf på tierpidag.se
Garfield
20 augusti 2008 · 1 019 Inlägg

Patric_87 skrev:
Jag har tänkt att jag ska byta turbo i min saab 9-3se 00 (t7ans motor)200hk orginal) för jag vill ha ut lite mer hk.

Det finns ingen T7-motor med 200hk original. Antingen T7 och 205hk eller T5 och 200hk. Vilket är det?

Fredrik-79
21 augusti 2008 · 2 164 Inlägg

Du har redan td04 i din bil för du har säkert 205 hk redan då de är en T7 motor.
Behöver inte vara en Aero för att ha de.

Skaffa bara lämplig programvara så fixar de sig.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Nocturnal
21 augusti 2008 · 500 Inlägg

Stämmer det ni säger. Tänkte helt galet. Sitter redan en td04 i den bilen. -00 fanns inte 200hk T5.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang