5158
Sök

några mindre? problem med 245:an! dels knakningar och dyl.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
hej!
nu har jag tatt ut vinterbilen tongue eller jobbarbilen för tillfället!
Men eftersom att jag åker längre sträcka med den varje dag så tycker jag att det låter en hel del inuti.. hur kan jag dämpa det bäst? bilen är en 245:a.
Sen knakar det väldigt mycket i bakvagnen, även framvagn ibland, när det guppar och sånt.. vad beror det på?
och sist för denna gången, ska en icke servo240 vara jätte trög å styra? eller är det ngt fel å min?
små saker som man stör sig på när man vill ha det tyst tongue

mvh jonas

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 761 Inlägg
21 augusti 2008
När det knakar så kan det vara gummibussningarna i bakvagnen som är dåliga, de kan tex ha torkat ihop. Även fjädrar kan knaka/slå vid gupp om de inte sitter helt rätt monterade.

Visst brukar en "icke servo" vara mer trögstyrd, men med rätt framvagnsinställning och bra däck (med rätt lufttryck) så ska det gå ganska bra att styra även i låg fart. Så vitt jag vet iaf.

2 672 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
ok, så det skulle kunna vara mina seriöst kapade fjädrar som knarrar? ska kolla över bussningarna med smile

får kolla på framvagnen också!

någon som vet om det finns kortare dämpare att sätta både fram och bak? har för mig att manne här på garaget satt på ngt på sin.. kanske fråga honom! men ngn annan som vet också kanske?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

2 672 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
har upptäkt en sak till, ska försöka förklara så bra jag kan..

när man åker vanligt på typ landsväg på dom högsta växlarna trean å fyran, så liksom tickar det någonstans väldigt störande som om att det hänger en lös del på däcket och slår mot ngn del i karossen varje varv som hjulet snurrar.. däcek är det inte, då dom är nybytta, men vad kan det vara!? är så irriterande!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Fire And Silk
2 254 Inlägg
23 augusti 2008
är det distinkt knakande ifrån framvagnen, eller kan det vara spindellederna men då brukar det vara ett mer ''Kluckande'' ljud eller ''Klånkande'' i gupp och dylikt.

Det där med att det låter som något sitter på däck, kanske det kan vara något på någon av bromssköldarna?

Du kanske har fått en spik i ett av däcken?

Mvh Markus

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 672 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
är det distinkt knakande ifrån framvagnen, eller kan det vara spindellederna men då brukar det vara ett mer ''Kluckande'' ljud eller ''Klånkande'' i gupp och dylikt.

Det där med att det låter som något sitter på däck, kanske det kan vara något på någon av bromssköldarna?

Du kanske har fått en spik i ett av däcken?

Mvh Markus

Mvh Markus

det knackar från bakvagnen.. framvagnen är som den ska..

bromssköldarna är fina, spick är det inte, då det låter likadant med alla hjul man sätter på
mvh

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Sök