6104
Sök

Laga böjd länkarm?

4 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Hej alla

Bilen är en Ford Mondeo kombi av årsmodell 94.

Nån snilleblixt fick för sig att hissa upp bilen på länkarmarna bak som är längsgående. Vilket givetvis resulterade i att dom böjde sig... Att människan inte förstod att det inte skulle funka på andra sidan också är bortom mitt förstånd.

Dom har alltså "krängt" sig lite. Metallen inte har gått sönder i sig utan skiten är bara sne. Min fråga är om det är möjligt att allt blir bra igen om jag tar en skiftnyckel av storlek mega large och riktar tillbaka dom?
Eller är det så på millimetern att det är näst intil omöjligt att få bilen stabil igen?

Väldigt tacksam för svar då det inte verkar vara de lättaste att hitta nya till bra pris.

/Jesse

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 september 2008
Jag hade ju inte tummat på säkerheten och bytt dom till nya/bättre beg.

men försök att böja tillbaka dom och gör en hjulinställning, kanske funkar.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
4 september 2008
Jag skulle bytt dom. Blir förmodligen utmattningar i materialet när dom har böjts och ännu värre om du ska böja tillbaks dom.

4 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Rspeter skrev:
Jag hade ju inte tummat på säkerheten och bytt dom till nya/bättre beg.

men försök att böja tillbaka dom och gör en hjulinställning, kanske funkar.

Det är den biten jag är osäker på, ifall dom är skadade i själva godset eller om dom fortfarande är okej. Men just nu är jag ute efter att få den igenom besiktningen. Använder inte den bilen annars utan jag planerar att använda den lite längre framöver när jag fixat det mesta och snyggat till den lite.

Dom flesta säger att det är svårt att böja tillbaka dom till rätt läge. Hade man tillgång till en metall press så hade de kunna funka då det är en jämn bred yta som tvingar tillbaka materialet till rakt läge.

Men man gör väl inte hjulinställning på bakdäcken? Eller är jag helt ute och cyklar? Det är länkarmarna som sitter på bakdäcken det gäller. Kallas för "Tiebar" i haynes.
Senast redigerat av lodi (5 september 2008)

Herr
285 Inlägg
5 september 2008
Behåll länkarmarna som minne och byt ut Forden. ;-)

4 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Larzan skrev:
Behåll länkarmarna som minne och byt ut Forden. ;-)

haha, du är inte den första som föreslagit nåt dylikt. Fick bilen av min far så jag har inte betalat nåt för den. Och Audin håller på att rasa totalt så det är därför jag tänkte puttra ford sen.

Sök