Val av skivor till att bränna musik på?

Roboo
6 september 2008 ·

Har märkt att vissa skivmärken inte alltid fungerar lika bra som andra. För mig så är det så att vissa skivor kan vara lite bökiga att läsa ibland.

Kör med Sony och Pioneer spelare.


Har tänkt att köpa från www.wesellcd.com då de verkar vara billiga. 100 skivor för under 200:- i snitt.


Finns det något speciellt märke som rekomenderas?

soyd
6 september 2008 · 1 853 Inlägg

Verbatim och TDK är riktiga bra märken om skivan ska hålla ett bra tag...

puff
6 september 2008 ·

Kan cdspelaren ha lättare att läsa vissa skivor?
Ifall jag bränner ut en skiva och ska ha den i bilen så är det inte säkert att alla låtar fungerar, ska jag köpa bättre skiva då?
Mvh

soyd
6 september 2008 · 1 853 Inlägg

puff skrev:
Kan cdspelaren ha lättare att läsa vissa skivor?
Ifall jag bränner ut en skiva och ska ha den i bilen så är det inte säkert att alla låtar fungerar, ska jag köpa bättre skiva då?
Mvh

njae brukar vara så att endra funkar den eller så funkar den inte alls... men som sagt upplever du det problemet testa cd:n i olika läsare eventuellt bränn på ett annat märke och testa igen...

dyrare märken håller oftast en bättre kvalitet på själva cd:n vad gäller livslängd och material...

Decibel
6 september 2008 · 2 911 Inlägg

Bränn på LÅGA hastigheter så ska du se det fungerar bättre.
Själv kör jag aldrig högre än 4 eller 8x när jag bränner något.

Har inte stött på nåt specifikt märke ännu som är sämre än andra.

Lonefox Bad music kills good sound
6 september 2008 · 7 241 Inlägg

Decibel skrev:
Bränn på LÅGA hastigheter så ska du se det fungerar bättre.
Själv kör jag aldrig högre än 4 eller 8x när jag bränner något.

Har inte stött på nåt specifikt märke ännu som är sämre än andra.

Exakt....har själv märkt att märket spelar mindre roll än hastigheten man bränt i.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 september 2008 · 8 744 Inlägg

Sen så skiljer det en del vad man har för brännare också. Tex om jag bränner en skiva i pappas dator så blir det ofta något knas och dom håller inte lika länge so när jag bränner i min dator (med samma program och skivor såklart). Så att testa en annan brännare kan vara en bra ide också. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 september 2008 · 2 009 Inlägg

Nja märke spelar roll.
Som sagts innan så vill man va säker på bra kvalite´på skivor är det Verbatim som gäller.
Dom blir man aldrig besviken på.
Dock har hastighet oxå betydelse.
Så låg hastighet och verbatim så har man bäst förutsättningar för att det ska fungera på känsliga läsare.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
KimVsWorld Mästare
7 september 2008 · 2 947 Inlägg

Märket spelar mest roll efter brännaren skulle jag nästan våga påstå!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Roboo
7 september 2008 ·

Okej. Blir till att köpa verbatim sen då.  Brukar bränna på låga hastigheter men det verkar inte bli någon skillnad.

Ni vet inget annat ställe som säljer skivor billigt? (billigare än wesellcd)

SLARVA
7 september 2008 · 60 Inlägg

Vill du att skivan ska hålla länge då ska du bränna med LÅGA hastigheter som nån skrev innan här, för då "bränner" du djupare in i skivan så den tål bra många fler repor än om du hade bränt den snabbt! men i märke om du ska beställa från wesellcds så rekommenderar jag Verbatim!

Lill_John
7 september 2008 · 54 Inlägg

Lonefox skrev:

Decibel skrev:
Bränn på LÅGA hastigheter så ska du se det fungerar bättre.
Själv kör jag aldrig högre än 4 eller 8x när jag bränner något.

Har inte stött på nåt specifikt märke ännu som är sämre än andra.

Exakt....har själv märkt att märket spelar mindre roll än hastigheten man bränt i.

Köp nu inga "noname" skivor som jag har gjort. Det funkar varken att läsa musik- eller data-skrivet material, även när man bränner långsamt! Så jag råder dig till kända märken!! Jag skulle köp Verbatim.

Mazda Miata "NBFL" (2004)
Enchzzz
7 september 2008 · 347 Inlägg

Roboo skrev:
Okej. Blir till att köpa verbatim sen då.  Brukar bränna på låga hastigheter men det verkar inte bli någon skillnad.

Ni vet inget annat ställe som säljer skivor billigt? (billigare än wesellcd)

Finns billiga skivor på www.sweburn.com och www.discsonline.se men har bara beställt från discsonline så vet inte hur det är att köpa från sweburn nå men discsonline har funkat fint då jag beställt där.

Senast redigerat av Enchzzz (7 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang